اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مسئولان با جدیت دنبال عدالت و خدمت باشند/ ضرورت کمک به کادر درمان احساس می‌شود

امام جمعه قزوین گفت: مسئولان ما که در جایگاه اقتصاد و اجتماع و فرهنگ و سیاست در حال خدمت هستند اگر دنبال تولید و عدالت و انصاف و خدمت به مردم نباشند باید در محضر خدا پاسخگو باشند.

مسئولان با جدیت دنبال عدالت و خدمت باشند/ ضرورت کمک به کادر درمان احساس می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین در برنامه زنده تلویزیونی سروش آسمانی اظهار کرد: این روزها، در حال نزدیک شدن به ایام اربعینی سیدالشهدا(ع) هستیم. هرساله در این ایام همه درحال آماده شدن برای سفر اربعین بودیم، امیدواریم خدای متعال به دل‌های شکسته ما نگاه کند و ثواب زیارت اربعین را به همه دلدادگان عطا فرماید.

وی با اشاره به اهمیت زیارت اربعین تصریح کرد: اربعین در کتب و فرهنگ پیشین و انبیای الهی مطرح بوده است و در اسلام هم جایگاه ویژه ای دارد. در آیه ۱۴۲ سوره اعراف خدا می‌فرماید ما برای موسی(ع) ۳۰ شب برای عبادت قرار دادیم اما ۱۰ شب هم بر آن افزودیم و ۴۰ شب شد. صراحتا در این آیه به اربعین اشاره شده و گفته شده که ۳۰ شب نتیجه نداد و در ۴۰ شب این عبادت را تکمیل کردیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: حتی مراحل تکمیل انسان را در روایات ۴۰ شبانه روز عنوان کرده اند، یعنی تا آفرینش انسان به مرحله بعد قدم گذاشته است ۴۰ روز گذشته است. ۴۰ در ادبیات دینی عرفانی و تربیتی و سیر و سلوک دارای رمز و رموز و سرنوشست‌ساز است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام صادق می‌فرمایند برای دعا ابتدا ۴۰ مومن را دعا کنید سپس برای خودتان دعا کنید این دعا مستجاب و پذیرفته است. در جامعه ای که هر انسان برای ۴۰ نفر دعا می‌کند وحدت معنوی در جامعه ایجاد می‌شود و مهربانی و نورانیت جای بدخواهی و عداوت را می‌گیرد. 

وی در خصوص برکت عدد ۴۰ و اربعین در روایات دینی گفت: رسول گرامی اسلام(ص) به امیرمومنان(ع) فرمودند کسی که شرب خمر می‌کند ۴۰ شبانه روز نمازش پذیرفته نیست، البته این حدیث به معنای این نیست که این فرد نماز نخواند، فقط از نمازش بهره ای نخواهد برد. همچنین امام صادق(ع) فرمودند زمانی که کسی از دنیا می‌رود اگر ۴۰ مومن بر جنازه وی حاضر شوند و بگویند ما جز خیر از او ندیده ایم خدای متعال شهادت این ۴۰ نفر را قبول کرده و گناهان وی را می‌بخشد.

آیت‌الله عابدینی ابراز کرد: حدیث امام صادق(ع) پیامی دارد که آیا ما در دنیا به گونه ای رفتار و سلوک با مردم داشته ایم که پس از مرگمان ۴۰ مومن سر قبر ما حاضر شوند و شهادت به رضایت از ما دهند. البته این رضایت باید خدایی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: پیامبر گرامی(ص) در حدیث دیگری می‌فرمایند اگر مومنی در یکی از مکان‌های جهاد در راه خدا یک روز با صبوری و شکیبایی و استقامت می‌ایستد از ۴۰ سال عبادت در راه خدا ارزشمندتر است. 

وی تصریح کرد: در مباحث مربوط به اربعین در روایات داریم که می‌گوید اگر کسی خود را ۴۰ شبانه روز برای خدای متعال خالص کند، خداوند به این فرد قدرت تشخیص حق و باطل عنایت خواهد کرد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرمایند هیچ بنده ای ۴۰ شبانه روز از لحاظ ایمانی خود را در محضر خدا خالص نکرد مگر آن که خدای متعال با او به گونه ای رفتار می‌کند که دارای زهد نسبت به دنیا می‌شود و کاملا درمان و درد دنیا را به خوبی می‌شناسد و خدا حکمت را در جانش تثبیت کرده و زبانش به حکمت جاری می‌شود.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: این ۴۰ شبانه روز باید مومنانه رفتار کنیم و هر فکر و خیال باطل و رفتار غیر خدایی را تعطیل کرده و نماز را با حضور قلب به جای آورده و با قرآن همنشین باشیم و اهل صله رحم بوده و حامی نیازمندان و مستضعفان باشیم.

وی اضافه کرد: در روایت دیگری از رسول گرامی اسلام(ص) می‌خوانیم هیچ بنده ای نیست که کارهای خود را خالص برای خدا انجام دهد و ۴۰ شبانه روز بر آن مداومت داشته باشد مگر آنکه از درونش چشمه‌های معنویت و حکمت و الهام‌های معنوی به جوشش در می‌آید و این حکمت بر زبانش جاری می‌شود. 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: باید زندگی خود را در مسیری که خدا خواسته تنظیم کنیم، قرآن و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام منشور زندگی الهی است، قرآن کریم غذا و دوا و درمان زندگی ماست. در روایات می‌خوانیم که قرآن کریم و احادیث ائمه شفاست.

امام جمعه قزوین بیان کرد: در روایت آمده اگر کسی به سراغ غیبت برود، ۴۰ شبانه روز نماز وی قبول نیست. همچنین اگر کسی یک روز در حکومت عدل و حاکم عادل خدمت کند از ۴۰ شبانه روز که باران بر زمین خشک ببارد و همه نعمت‌ها گسترش یابد، اهمیتش بیشتر است.

وی اظهار کرد: همچنین مسئولان ما که در جایگاه اقتصاد و اجتماع و فرهنگ و سیاست در حال خدمت هستند اگر دنبال تولید و عدالت و انصاف و خدمت به مردم نباشند باید در محضر خدا پاسخگو باشند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: در روایات آمده است، کسی که به سن ۴۰ سالگی نرسیده است خداوند به او فرصت زیادی می‌دهد، اما وقتی به ۴۰ سالگی می‌رسد دیگر فرصت‌های خوب خدا از او سلب می‌شود و سختگیری‌های خدا به او بیشتر می‌شود و باید بسیار محتاطانه رفتار کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: همچنین در روایت می‌خوانیم که تا ۴۰ خانه همسایه مسجد محسوب می‌شود و نماز همسایه‌ی مسجد باید در مساجد ادا شود. حق همسایگی هم فقط خانه مجاور ما نیست بلکه یک محله و ۴۰ خانه اطراف به عنوان همسایه حساب می‌شود و باید حق همسایگی را به جای آورد.

وی گفت: "حب الحسین یجمعنا" یعنی حقوق برادر دینی خود را به خوبی به جای آوریم، مسئولان امر بارها گفته اند که اهالی مسجد و دین و ایمان به خوبی اهل رعایت مسایل بهداشتی در دوران کرونا هستند.

امام جمعه قزوین افزود: همچنین به کادر درمان هم خداقوت ویژه می‌گوییم و از متدینین می‌خواهیم که به کمک کادر درمان بشتابند، در دوره ای طلاب و دانشجویان و جهادگران به خوبی از کادر درمان حمایت کردند و امروز نیز این ضرورت احساس می‌شود که باید این موضوع را جدی بگیریم.

آیت‌الله عابدینی با اشاره به مناسبت‌های تقویمی بیان کرد: این روزها زمان حر‌کت امام خمینی(ره) از عراق به سمت کویت بود که دولت زمان کویت هم لیاقت حضور امام(ره) را نداشتند و امام خمینی(ره) از بغداد به پاریس پرواز کردند و نوفل لوشاتو محل مقاومت اسلامی در جهان شد.

وی افزود: مناسبت دیگر، بمباران شیمیایی شهر سومار بود که برادران اهل سنت و کردنشین ما در سومار و سردشت و حلبچه توسط صدام بعثی مورد هجوم قرار گرفتند و هنوز هم عده‌ی زیادی دچار رنج‌های آن دوران هستند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: شهادت حاج حسین همدانی از سردارن بزرگ کشور مناسبت دیگر این ایام است، وی یار دیرین شهید سلیمانی بود که دوران پیری و بازنشستگی خود را خرج خدمت به کودکان سوری کرد و برای شهادت اشک می‌ریخت و در نهایت به آرزوی خود رسید.

امام جمعه قزوین افزود: درگذشت شیخ جعفر شوشتری صاحب کتاب خصائص الحسینیه جزو مناسبت‌های دیگر است این عالم بزرگوار و فرهیخته اکثر عمر خود را در منابر گذراند و سخنان دلنشینی داشت که تا به امروز از این بیانات و برکات به خوبی بهره برده ایم.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول