اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

شهیدی که جنگ با دشمن را به تحصیل در آلمان ترجیح داد/ باید به جهانیان ثابت کنم حقیقت جنگ چیست

خواهرزاده شهیدان شاهرخ و محسن بهرام پوری گفت: دایی شاهرخ می‌گفت رسانه‌های آلمانی، ایران را متجاوز معرفی می‌کنند و من باید حقیقت ماجرا را به جهان بازگو کنم که برادرم در چه مسیری به شهادت رسیده است.

شهیدی که جنگ با دشمن را به تحصیل در آلمان ترجیح داد/ باید به جهانیان ثابت کنم حقیقت جنگ چیست

خبرگزاری فارس، اراک - امسال چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق است، دفاع مقدسی که از ۳۱ شهریور سال ۵۹ آغاز شده، همچنان ادامه دارد. 

دفاع مقدس ملت ایران در مقابل دشمنی تا بن دندان مسلح دفاعی بود که پیر، جوان، زن، مرد در آن به یاری هم شتافتند تا دشمن بعثی را زمین‌گیر کنند.

خون سرخ شهدا نهال انقلاب را به درختی استوار و تنومند تبدیل کرد و امروز مادران، همسران و فرزندان شهدا زینب‌‌وار روایت‌گر جان‌فشانی‌ عزیزان خود در راه انقلاب هستند؛ اگرچه هستند مادرانی که پس از گذشت ۴۰ سال با چشمان نابینا از فطرت اشک، در انتظار شنیدن خبری از فرزند مفقودالاثر خود بوده و هر هفته بر سر مزار شهدای گمنام حاضر می‌شوند.

در این سال‌ها روایت‌هایی بسیاری از شهدا شنیده‌ و یا به همت جوانان هنرمند انقلابی در قاب تصاویر گوشه‌ای از خودگذشتگی رزمندگان را دیده‌ایم؛ اما آن زمان جبهه جنگ تنها در مرزهای کشور نبود، زنان بسیاری در گوشه گوشه خاک کشور با دوخت لباس، بسته‌بندی آذوقه و امدادگری هم‌دوش رزمندگان جهاد می‌کردند.

شاید این تعامل و همبستگی زمان جنگ تا سال‌های گذشته برای نسل جوان که آن روزها را ندیدند، ملموس نبود اما چند ماهی‌ست با شیوع کرونا و تغییر جبهه مدافعان کشور از مرزها و سنگرهای خاکی به بیمارستان، می‌توان راحت‌‌تر از «دفاع» سخن گفت.

امروز فرزندان شهدا در سنگر خدمت به بیماران جان‌فشانی کرده و مردم جهادگر نیز با کارهایی از قبیل تولید ماسک در خانه‌، شرکت در رزمایش کمک مومنانه، کارهای خدماتی در بیمارستان و غسل متوفیان به یاری مدافعان سلامت می‌شتابند.

تاریخ تکرار شدنی‌است و امروز پس از ۴۰ سال «دفاع مقدس» در حال تکرار است و شهدای مدافع سلامت با از خود گذشتگی، شجاعانه در سنگر بیمارستان می‌جنگند.

به مناسبت هفته دفاع مقدس پای صحبت خانواده‌ای اهل خمین زادگاه امام شهدا نشستیم که با پیروی از راه امام(ره) خود ۲ فرزند خود را فدای کشور و انقلاب کردند.

شهیدان شاهرخ و محسن بهرام پوری فرزند چهارم و پنجم خانواده‌ با ۳ خواهر و ۳ برادر بوده و به علت اختلاف سنی کم، وابستگی زیادی به یکدیگر داشتند و در نهایت نیز هر دو با اختلاف یک سال به شهادت رسیدند.

در زمان کنکور شهید شاهرخ فرزند چهارم خانواده با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها، دانش‌آموزان ممتاز برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بورسیه ‌می‌شدند که شهید شاهرخ نیز برای تحصیلات دانشگاهی به آلمان اعزام شد.

رشته تحصیلی شهید شاهرخ ریاضی بود و تصمیم به ادامه تحصیل در رشته پزشکی داشت اما در دوران آموزش زبان آلمان در نهایت رشته تخصصی خود یعنی مهندسی مکانیک را انتخاب کرد.

مهدی مولایی خواهرزاده شهیدان محسن و شاهرخ بهرام‌پوری گفت: من و دایی شاهرخ حدود ۱۲ سال اختلاف سنی داشتیم، اما خاطراتی از پیش از  انقلاب با او دارم؛ در اوج درگیری انقلاب در میدان اصلی شهر خمین تانکی به همراه دو سرباز برای ایجاد رعب و وحشت و جلوگیری از تظاهرات مستقر شده بود که دایی شاهرخ بدون ترس به تانک لگد می‌زد اما من نگران بودم که سربازان به سمت ما شلیک کنند.

وی ادامه داد: یک بار هم در راهپیمایی میدان خراسان تهران دایی شاهرخ را دستگیر و فردای آن روز با سر و صورت کبود راهی منزلش کردند، آن شب در زندان حسابی کتک خورده بود.

مولایی خاطرنشان کرد: دایی شاهرخ از همان زمان نوجوانی روحیه انقلابی و جسورانه داشت و پیش از پیروزی انقلاب به آلمان رفت.

از طرفی شهید محسن در سال ۶۰ که دوران دبیرستان خود را در شهر قم به پایان رساند با اخذ دیپلم راهی جبهه جنگ شده و در عملیات حصر آبادان در منطقه دارخوین به شهادت رسید.

مولایی در این مورد می‌گوید: شهید محسن تا بهمن سال ۶۰ مفقودالاثر بود و خانواده از او اطلاعی نداشتند؛ از طرفی شهید شاهرخ که آن زمان در آلمان بود در نامه‌های احوالپرسی از خانواده متوجه اتفاقاتی شده بود اما خبر نداشت که برادر کوچکترش به شهادت رسیده است.

مولایی بیان کرد: خانواده پس از اطلاع از شهادت محسن، این خبر را به شاهرخ دادند و  وی به محض شنیدن خبر شهادت از اوایل سال ۶۱ مقدمات مرخصی را فراهم کرده و در نهایت شهریور ۶۱ به کشور بازگشت.وی عنوان کرد: با پیگیری خانواده مشخص شد شهید محسن مهر ماه سال ۶۰ شهید شده و به عنوان شهید گمنام در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که دایی شاهرخ به کشور بازگشت، مادرش به او پیشنهاد ازدواج داد، اما شهید می‌گفت کارهای مهم تر از ازدواج دارم و حتی برای یک هفته باید حتما جنگ را از نزدیک ببینم.

مولایی عنوان کرد: دایی شاهرخ می‌گفت رسانه‌های آلمانی، ایران را متجاوز معرفی می‌کنند و من باید حقیقت ماجرا را به جهان بازگو کنم که برادرم در چه مسیری به شهادت رسیده است.

خواهرزاده شهیدان بهرام‌پوری ادامه داد: شهید شاهرخ پس از گذراندن دوره آموزشی ۱۰ روزه از لشگر ۲۷ محمد رسول الله(ص) به جبهه اعزام شد و به عنوان داوطلب گروه تخریب چی در منطقه سومار در حال باز کردن معبر مین به شهادت رسیده و در گلزار شهدای خمین تدفین شدند.

مولایی گفت: پس از شهادت دایی شاهرخ، یکی از برادران برای تسویه حساب دانشگاه‌ها به آلمان رفت و از بین وسایل شهید یادگاری‌های بسیاری از فعالیت‌های انقلابی دانشجویان در آلمان پیدا کرد.

وی عنوان کرد: شهید شاهرخ همواره در نامه‌های خود خانواده را نصیحت کرده که در راه انقلاب و مسیر امام(ره) گام بردارند.

خواهرزاده شهیدان بهرام‌پوری گفت: پدر شهدا که از خیرین روستای رباط سرخ خمین بوده و در روستا درمانگاه و مدرسه ساختند، فوت کرد اما درب منزل شهدا همچون گذشته به روی خانواده شهدا و رزمندگان و همچنین خانواده‌های نیازمند باز بوده و مرکزی برای کمک به اقشار ضعیف و امور خیریه است.

وی ادامه داد: در مراسم تشییع شهید شاهرخ مادر با روحیه زینبی بدون قطره اشکی ابراز خرسندی کرد که فرزندانش اینگونه عاقبت بخیر شدند.

مولایی از زبان مادر شهدا گفت: مادر پسرانش را امانت‌های الهی دانسته که آن‌ها را در راه خدا هدیه کرد.

شهید همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن می‌باشد؛ پیروی از راه شهدا و دفاع مقدس از انقلاب نیز باید در عرصه‌های مختلف جامعه امروز جاری و ساری باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس به مناسبت هفته دفاع مقدس سردار داود غیاثی‌راد نماینده کمیته مفقودین نیروهای مسلح و جمعی از مسوولان با حضور در خانه این شهیدان با مادران شهدا دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول