اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

چراغ سبز شهردار برای ورود اتوبوس های دست دوم خارجی

۲ سال پیش ماجرای خرید اتوبوس های دست دوم خارجی مطرح شد عده ای با این کار موافق و عده ای مخالف بودند.موضوع مسکوت ماند تا اینکه دوباره شهردار تهران برای ورود این اتوبوس ها چراغ سبز نشان داد.

چراغ سبز شهردار برای ورود اتوبوس های دست دوم خارجی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، دو سال پیش موضوع ورود اتوبوس‌های دسته دوم از سوی شهرداری تهران مطرح شد، چرا که مدیران شهری در آن زمان اعلام کردند توان خرید اتوبوس نو را ندارند. در سال 97 محسن پورسیدآقایی معاون وقت حمل و نقل ترافیک شهردای تهران گفت: اگر در طرح نوسازی رئیس‌جمهور قیمت اتوبوس براساس نرخ دلار اختصاصی به قیمت کالاهای اساسی محاسبه نشود، با توجه به پائین بودن قیمت بلیت در شهرها و توان مالی شهرداری‌ها، عملاً امکان بهره‌برداری از این طرح برای شهرداری‌ها وجود ندارد. 

وی ادامه داد: مقرر شد بحث اولویت‌دهی با نوسازی ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و کامیون کلان‌شهرها در طرح رئیس‌جمهور از سوی این کمیسیون پیگیری شود.

خرید اتوبوس  با عمر ۵ سال از خارجی ها

معاون  وقت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در ادامه اضافه کرد: به منظور رفع مشکل کمبود ناوگان اتوبوسرانی، کمیسیون حمل و نقل ترافیک کلان‌شهرها پیگیری کرده است که از سایر کشورها اتوبوس‌هایی با عمر بالای پنج سال خریداری شود. 

به گفته معاون وقت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، خرید اتوبوس‌های دسته‌دوم با عمر پنج سال از کشورهای خارجی یکی از راهکارها برای توسعه حمل و نقل عمومی است و کمک خوبی برای کاهش آلودگی است. 

پورسیدآقایی در سال 97 اعلام کرد وقتی در تهران اتوبوس با عمر فرسودگی بالا داریم، حتی سطح تعمیرات و نگهداری آنها هم به سختی انجام می‌شود. جایگزین کردن خودروی نو نیاز به میلیاردها تومان پول دارد که در این شرایط فعلاً پولش فراهم نیست. البته این منافاتی ندارد که ما اتوبوس نو بخریم و وارد کشور کنیم، ولی واقعاً برای چندهزار دستگاه اتوبوسی که ما می‌خواهیم به فوریت در سطح شهر تهران تجهیز کنیم می‌تواند یک راهکار باشد که ما موقتا از اتوبوس‌های بهتر و سالم‌تر نسبت به اتوبوس‌های هشت ساله، ده ساله و دوازده ساله تهران داشته باشیم. 

ارزان بود اتوبوس های دست دوم

وی در خصوص قیمت اتوبوس‌های دسته دوم گفته بود که اتوبوس‌های دسته‌دوم با قیمت ارزان‌تر وارد کشور می‌شود، حال دو تا سه سال از آن استفاده می‌کنیم و هر زمان که دولت توانایی نوسازی داشت و توانست اتوبوس‌های جدید به حد کافی خریداری کند، طبیعتاً این کار را کنار می‌گذاریم.

در سال 96 حسن روحانی رئیس‌جمهوری بر لزوم نوسازی حمل و نقل جاده‌ای و شهری به خصوص کامیون و اتوبوس‌های فرسوده تأکید کرده بود و در همایش نوسازی حمل و نقل جاده‌ای و درون‌شهری گفته بود آنچه امروز به مردم قول می‌دهیم آن است که دولت دوازدهم مصمم‌تر از دولت یازدهم اهتمام دارد که خودروهای فرسوده را در اسرع وقت از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای برون‌شهری و درون‌شهری خارج کند و تلاش ما این است که بتوانیم در سالهای پیش‌رو آن را انجام دهیم.

سفر نجفی به لهستان  برای خرید اتوبوس های نو

البته محمدعلی نجفی شهردار اول اصلاح‌طلبان در سال 96 سفری به ورشو پایتخت لهستان برای خرید اتوبوس‌های نو از کشورهای اروپایی و نوسازی اتوبوسرانی داشت و در همان زمان اعلام کرد در برنامه پنج‌ساله پیش‌رو، حداقل باید حدود 10 هزار دستگاه اتوبوس جدید را وارد کشور کنیم. 

آخرین اتوبوس‌هایی که وارد تهران شد مربوط به سالهای 92 و 93 است

دو سال از ماجرای ورود اتوبوس‌های دسته‌دوم به شهر تهران می‌گذرد و هربار مسئولین در این زمینه اظهارنظرهای متفاوتی کردند. برخی این کار را قبول و برخی آن را رد کردند، اما اخیراً پیروز حناچی شهردار تهران اعلام کرده است که عمر مفید اتوبوس‌های شهری 10 سال است و آخرین اتوبوس‌هایی که وارد تهران شد مربوط به سالهای 92 و 93 است و بقیه قدیمی‌ترند. 

وی در ادامه اضافه کرده بود که امکان واردات اتوبوس با این قیمت ارز خیلی سنگین است، برای همین به اتوبوس‌های دسته‌دوم فکر می‌کنیم که با قیمت 200 تا 300 هزار دلار می‌شود اتوبوس‌های دسته‌دوم تا مدل 2013 را خرید. 

اتوبوس یک محصول خاص است و مشتری عام ندارد و شهرداری‌ها، سازمان‌ شهرداری‌های وزارت کشور و شرکت تعاون اتوبوسرانی متقاضی این محصول هستند. برخی تأکید دارند که واردات اتوبوس‌های دسته دوم علاوه بر ضربه زدن به تولیدات داخل، در شأن مردم هم نیست و در شرایط فعلی، خروج قابل‌توجهی ارز برای واردات محصولات دسته‌دوم مقرون به صرفه نیست. 

در حال حاضر 500 اتوبوس اورهال شده است/دولت پول داد

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران در خصوص وضعیت فرسودگی اتوبوس‌های شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: دولت اعتباری برای اورهال اتوبوس‌ها قرار داده است و اتوبوس‌های شرکت واحد که فرسوده هستند، در حال اورهال شدن هستند و برای هر اتوبوس 200 میلیون تومان درنظر گرفته شده است و تا پایان سال یک‌هزار اتوبوس اورهال می‌شود و در حال حاضر 500 اتوبوس اورهال شده است. 

به گفته علیخانی، دولت پول این کار را پرداخت کرده است.

برای واردات اتوبوس دسته‌دوم نیازمند مجوز هستیم

وی در خصوص واردات اتوبوس‌های دسته‌دوم گفت: ‌برای ورود اتوبوس نیاز به مجوز داریم چرا که می‌گویند باید اتوبوس‌ها در داخل تولید شود. بر فرض اگر هم بخواهیم اتوبوس وارد کنیم، نیاز به مجوز دولت است. برای واردات اتوبوس دسته‌دوم هم باز نیازمند مجوز هستیم. 

وی گفت: البته باید کسانی یا شرکت‌هایی پیدا شوند که بتوانند اتوبوس وارد کنند، البته چند شرکت اعلام آمادگی کرده و در حال مذاکره هستیم و اگر کسی بتواند اتوبوس را وارد کند، امتیاز خوبی است، قرار است ظرف یکی دو هفته آینده با شرکت‌هایی که پیشنهاد داده‌اند می‌توانند اتوبوس وارد کنند در کمیسیون عمران جلسه بگذاریم و در صورت امکان موضوع را پیگیری کنیم. 

براساس این گزارش، وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در شرایط خوبی نیست. کار به جایی رسیده که دوباره شهرداری تهران به فکر طرح دو سال پیش افتاده و پیشنهاد واردات اتوبوس‌های دسته‌دوم را می‌دهد. 

مدیران شهری تأکید دارند که دولت در تأمین خرید اتوبوس به وظایف خود به درستی عمل نکرده است. البته به واردات اتوبوس‌های دسته‌دوم هم انتقاداتی وجود دارد. کلان‌شهر تهران با موضوع آلودگی هوا و ترافیک دسته و پنجه نرم می‌کند. در چند سال گذشته هم توسعه مناسبی در زمینه حمل و نقل نداشته‌ایم، حتی محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که یک کیلومتر مترو هم ساخته نشده است. حال باید دید که وضعیت نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی به کجا می‌رسد و آیا قرار است مشکل حمل و نقل با اتوبوس‌های دسته‌دوم خارجی‌ها برطرف شود؟

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول