اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«وداع» رزمندگان روی دیوار رفت/ دیوارنگاره شهید آوینی ترمیم می‌شود+عکس

دیوارنگاری شهید آوینی اثر حبیب‌الله صادقی که بر اثر عوامل طبیعی دچار آسیب شده است، به زودی ترمیم می‌شود.

«وداع» رزمندگان روی دیوار رفت/ دیوارنگاره شهید آوینی ترمیم می‌شود+عکس

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، حبیب‌الله صادقی طراح دیوارنگاری یادمانی شهید سیدمرتضی آوینی درباره احیای این اثر به روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: دیوارنگاری‌ها در گذر زمان دچار آسیب می‌شوند و از این رو باید توجه جدی به آن شود. به عنوان مثال دیواری که تصویر شهیدی بر آن نقش می‌بندد، باید در هر دوره‌ چهار یا پنج ساله بازسازی و کیفی‌سازی شود.
وی ادامه داد: در اتوبان باکری نیز تصویری از این شهید به صورت دیوارنگاری کار شده که هر چند سال یکبار به دلیل اینکه رنگ‌های آن بر اثر تابش نور خورشید کمرنگ می‌شود یا از بین می‌رود، مورد بازسازی قرار می‌گیرد. در مورد دیوارنگاری شهید آوینی هم همین شرایط حاکم است. 

 

 

صادقی توضیح داد: طراحی نقاشی شهید آوینی جزء کارهایی بود که من در سال‌های گذشته طراحی و انجام داده‌ام و قرار است که اجرای مجدد و بازسازی شود. 
عضو فرهنگستان علوم درباره ماندگاری آثار هنری و تاریخی و نقشه در دیوارنگاری‌های شهری اظهار کرد: دیوارنگاری چند روش دارد که یکی از آنها طراحی چهره شهدا یا افراد خاص روی دیوار است. این عنوان تبلیغاتی مستقیم مصور دارد که کیفیت آن پس از مدتی کاهش می‌یابد. 
وی با تاکید بر اینکه دیوارنگاری با موضوع شهدا جزء اقدامات خوب سازمان زیباسازی و بنیاد شهید است، تصریح کرد: هدف از این اقدام این است که فرایند و روایتی را که راجع به آن دیوارنگاری می‌کنیم و مفاهیم و ارزش‌های آرمانی و ذهنی‌ که نسبت به قهرمانانی که فداکاری کرده‌اند، داریم، از سوی جامعه تبیین شود. یعنی یکی از کارهایی که هنرمندان باید انجام بدهند این است که با یک کیفیت بهتر آثاری را که خلق می‌کنند به سمت نوآوری، بیان جدید و معاصر از قهرمانان انقلاب ببرد. این سیاست بنیاد شهید و سازمان زیباسازی است که در یک تعامل مستقیم این کار را انجام می‌دهند.
این نقش پیشکسوت افزود: مفتخرم چند مورد از آثاری که در زمینه شهدا کار کرده‌ام، زینت‌بخش فضای شهری است. کارهای من تنها چهره نیست و من سعی کردم اندیشه‌ای را که جامعه برای تبیین مقام شهید جستجو می‌کند را نیز در هنر مورد توجه قرار دهم. 

 

 

طراح دیوارنگاری یادمانی شهید آوینی ادامه داد: این کار به دلیل علاقه، ارادت و آشنایی که با شهید آوینی داشته‌ام توفیق اجرایشان را به دست آوردم. 
صادقی اظهار کرد: برای رسیدن به این نقطه نیاز است که هنرمند راجع به قهرمان و الگو، تحقیق و پژوهش داشته باشد و زیبایی شناسی را بداند، یعنی باید فاصله خط افق، روابط رنگ‌ها و مؤلفه‌های تصویری آنقدر جامع باشد که مخاطب آن را به عنوان یک اثر هنری ببیند.

 

* اثر دیوارنگاری هنری در اذهان ماندگارتر است

حسن رزمخواه، طراح دیوارنگاری یادمانی وداع(رزمنده) گفت: مخاطبان آثار هنری در موزه‌ها شاید عده محدودی باشند، اما زمانی‌که یک اثر هنری به صورت دیوارنگاری درمی‌آید، می‌تواند آثار ماندگارتری در اذهان عمومی داشته باشد.
وی درباره طراحی این اثر افزود: ابعاد اثر ۴ مترمربع است که به صورت دیوارنگاری اجرا شده و موضوع آن مربوط به زمانی است که رزمنده‌ها در حال خداحافظی با خانواده‌هایشان هستند این لحظه، لحظه بسیار زیبایی است و هدف من از این نقاشی این بود که بتوانم این لحظه شکوهمند را ثبت کنم. 
این نقااش درباره اثرگذاری اجرای دیوارنگاری در توسعه ماهیتی هنر در شهر ادامه داد: دیوار را خیلی از مردم می بینند، اما ممکن است اثر هنری نقاشی در موزه تنها مخاطبان خاصی داشته باشد، بنابراین اجرای اثر هنری روی دیوار اثرگذاری ماندگارتری در اذهان عمومی دارد. 
رزمخواه تصریح کرد: علاوه بر این، دیوارنگاری ها فضای شهری را زیباتر کرده و به فضاسازی شهر کمک می کنند و به لحاظ تکنیک و نوع هنر؛ دیوارنگاری ها آثار واقع گرایانه محسوب می شوند.
طراح دیوارنگاری یادمانی وداع(رزمنده) درباره ارتباط توسعه دیوارنگاری و استفاده ار رنگ در شهر گفت: این موضوع بستگی به موقعیت محل اجرای دیوارنگاری و معماری آن دارد و اگر در کاری که اجرا می شود موقعیت معماری هم در نظر گرفته شود، مسلما به زیبایی فضای شهر هم کمک بیشتری خواهد کرد.
وی ادامه داد: این طرح از سوی سازمان زیباسازی انتخاب و پس از هماهنگی با من به عنوان طراح اثر؛ به صورت دیوارنگاری اجرا شده است، اینکه اثر هنری هنرمندی از سوی گروهی به صورت دیوارنگاری اجرا شده حس بسیار خوبی دارد چراکه تاثیر وقت و انرژی که برای خلق اثر گذاشته شده را در جامعه می بیند و من هم چنین حسی نسبت به این موضوع دارم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول