اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

داستان روزهای خونین خرمشهر در بازی «هشتمین حمله 2»/ در حوزه بازی های دفاع مقدس ضعف داریم

هشتمین حمله یک بازی اکشن ایرانی است که برای پلتفرم اندروید عرضه شده، کاربر در این بازی جنگی در نقش یک تکاور شجاع ایرانی با نیروهای بعثی درگیر شده و وظیفه دارد تا جای ممکن زمان بیشتری برای آماده شدن گردان خودی فراهم سازد.

داستان روزهای خونین خرمشهر در بازی «هشتمین حمله 2»/ در حوزه بازی های دفاع مقدس ضعف داریم

خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: از زمان شیوع ویروس کرونا در دنیا علاوه بر رعایت اصول بهداشتی، اقدام مهم دیگری که به منظور حفظ سلامت و جلوگیری از گسترش بیشتر بیماری بارها به آن تأکید شده، دوری از اجتماعات است. این کار احتمال قرارگیری افراد در معرض ویروس را کاهش می دهد و از بار سنگینی که در شرایط حاضر بر دوش نیروهای درمانی جامعه وجود دارد می کاهد.

ماندن در خانه باعث شد هرکس راهی برای گذران اوقات فراغت طولانی روزهای قرنطینه انتخاب کند. در این میان بازی کردن، انتخاب اول طرفداران بازی‌های موبایلی بود و بسیاری از مردم بخش زیادی از زمان فراغت خود را به بازی کردن اختصاص دادند، در واقع همه‌گیری ویروس کرونا و برنامه‌ریزی دولت‌ها برای نگه داشتن افراد در خانه، باعث محبوبیت و رشد صنعت بازی‌های دیجیتال در دنیا شد.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده، چرا که آخرین پیمایش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرِک) که اوایل اردیبهشت سال 1399 به ‌منظور بررسی وضعیت اکوسیستم بازی‌های دیجیتال ایران انجام شد، نشان از افزایش  59‌درصدی نصب بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای توسط کاربران داد.

براساس آمارهای موجود، بازی‌های ویدئویی، رسانه‌ای هستند که به صورت روزانه بیشتر از رسانه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند و اقشار مختلف از کودکان 2 تا 3 سال گرفته تا سالمندان را به خود جذب کرده‌اند.

تا جایی که معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا اکثر فعالیت‌های اقتصادی با ضرر مواجه بوده، گفت: خوشبختانه در این ایام بازی‌های موبایلی ایرانی وضعیت خوبی پیدا کردند و استفاده از گیم در ایام شیوع کرونا نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث جذب مخاطب بیشتر و درآمدزایی بیشتری برای بازی‌سازان شد به نحوی که اصطلاح بیان شده (Corona Proof) کاملاً درباره صنعت گیم صدق می‌کند. 

استقبال گیمرها از ژانر دفاع مقدس

این اتفاق یعنی رونق صنعت بازی‌های رایانه‌ای در ایام شیوع کرونا و می‌توان گفت حالا که این روزها با اوقات خانه نشینی کودکان و نوجوانان و لزوم دسترسی آنها به سرگرمی‌های دیجیتال سالم نیز همراه شده بازی های موبایلی می توانند گزینه خوبی برای سرگرمی باشند.

یکی از ژانرهای پرطرفدار در بین بازی های رایانه ای، ژانر دفاع مقدس است، بعد از هشت سال جنگ تحمیلی، آثار هنری بسیاری در حوزه‌های مختلف برای پاسداشت و ادای دین به این رویداد بزرگ تولید و عرضه شد، آثار بسیاری که بیش‌تر از زاویه دید هنرمندان به آن رویداد مهم و تاریخی روایت شده و کمتر به بطن ماجرای جنگ پرداخته است.

در هنرهای تجسمی، رمان و داستان، موسیقی و سینما این آثار از نظر کمیت در سال‌های گذشته وضعیت خوبی داشته و  در حوزه‌ی بازی‌های ویدئویی(کامپیوتری)  هم شاهد بازی های خوبی بوده ایم.

یکی از شرکت هایی که بازی هایش در ژانر دفاع مقدس مخاطبان گسترده ای داشته، استودیو پاپاتا بوده، این گروه از تیم‌های مستقل بازی‌سازی داخلی هستند که بدون دریافت حمایت مالی از سازمان‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی و با تکیه بر تخصص و استعدادهای فردی به تولید بازی‌های با کیفیت داخلی برای پلتفرم ‌های اندروید و IOS  پرداخته اند.

به همین بهانه با سیدمحمد حسینی، مسئول بازی هشتمین حمله به گفت و گو نشستیم تا برایمان از هر دو نسخه بازی «هشتمین حمله» و وضعیت بازی های ژانر دفاع مقدس بیشتر بگوید.

 

«هشتمین حمله»؛ اکشنی ایرانی با موضوع دفاع مقدس

وی در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: من در دانشگاه مهندسی عمران خوانده‌ام اما از آنجایی که از سنین نوجوانی همیشه به بازی‌سازی علاقه داشتم علی‌رغم رشته تحصیلی‌ام خیلی زود مسیر اصلی خود را پیدا کردم و به سمت علاقه‌ام که هم برنامه‌نویسی و هم تولید بازی‌های کامپیوتری بود حرکت کردم، در واقع تحصیلات من با بازی‌سازی ارتباطی ندارد اما به طور کلی دنیای بازی برای من جذابیت دارد.

حسینی با بیان اینکه برای طراحی و ساخت بازی هیچ دوره‌ای را طی نکرده است، گفت: صرفاً چیزی که الان هستم به خاطر تلاش‌های خودم هست و چیزهایی است که به صورت شخصی آنها را یاد گرفتم. باید بگویم که من طراح بازی نیستم بلکه توسعه دهنده بازی هستم اما در پروژه‌های هشتمین حمله، سبقت، سبقت سنگین و کات به عنوان برنامه‌نویس و بعضاً آرتیست سه بعدی فعالیت داشتم. 

این بازی‌ساز ادامه داد: در ابتدای فعالیت ما استریوی بازی پاپاتا به صورت کاملاً مستقل فعالیت می‌کرد و ما هیچ حامی و همراهی نداشتیم و کار خود را از یک اتاق در یک دفتر آغاز کردیم، ما حتی یک ریال از جایی حمایت نشدیم و جریان مالی ما مدیون تلاش‌های یک گروه جوان بوده است و تا این لحظه هم هیچ حمایتی نداشته‌ایم. 

وی در خصوص بازی «هشتمین حمله» گفت: هشتمین حمله یک بازی اکشن ایرانی است که برای پلتفرم اندروید عرضه شده، کاربر در این بازی جنگی در نقش یک تکاور شجاع ایرانی با نیروهای بعثی درگیر شده و وظیفه دارد تا جای ممکن زمان بیشتری برای آماده شدن گردان خودی فراهم سازد.

در این عنوان با سلاح‌های مختلفی که در اختیار دارد باید با موج حملات دشمن مقابله کند و سعی کند زنده بماند. چالش اصلی در این بازی سرعت عمل و دقت در نشانه‌گیری است چرا که اگر نتواند منابع مهمات خود را به درستی مدیریت کند با کمبود مهمات مواجه می‌شود و سپری کردن موج‌های بعدی بسیار دشوار‌تر خواهد بود.

 

وی ادامه داد: در این بازی با استفاده از داده‌های این سنسور جهت‌گیری کاربر مشخص شده و بر اساس تغیرات آن، زاویه دید دوربین بازی هم تغییر می‌کند. به عنوان مثال چنانچه کاربر حول محور خود 180 درجه دوران کند دوربین نیز به اندازه 180 درجه می چرخد. به این ترتیب در صورتی که کنترل بازی را به کنترل ژیرو تغییر دهید علاوه بر کنترل معمولی تاچ می توانید با دوران حول محور بدن خود نشانه روی کنید و در صورتی که سنسور گوشی شما کیفیت مطلوبی داشته باشد تا حدی  احساس هیجان‌انگیز نشانه‌روی با یک سلاح واقعی به شما منتقل می‌شود.در بازی هشتمین حمله کنار کنترلر کلاسیک تاچ بازی، کنترلر نسبتاً جدیدی در عرصه بازی‌های گوشی‌های هوشمند اضافه شده که کنترلر ژیروسکوپ (Gyro) بازی است. در گوشی های هوشمند کاربرد سنسور ژیرو برای تعین و اندازه‌گیری زاویه نگهداری دستگاه نسبت به شمال جغرافیایی است.


وی با اشاره به نسخه دوم بازی «هشتمین حمله» گفت: نسخه اول بازی هشتمین حمله در محیط یک بیابان بود و جلوی بازیکن سنگری قرار داده شده بود که از روبه‌رو به دشمن حمله می‌کرد، بازی هشتمین حمله 2 (دفاع از خونین شهر) در ادامه بازی پرطرفدار هشتمین حمله، به روایت داستانی از روزهای خونین خرمشهر می پردازد و بازیکن در نقش یکی از رزمندگان ایرانی در مقابل ارتش دشمن به دفاع از شهر می پردازد و با تجهیزات و اسلحه های متنوع نباید اجازه دهد شهر به تصرف دشمن درآید.

 

داستان روزهای خونین خرمشهر در نسخه دوم هشتمین حمله

هشتمین حمله 2 یک بازی تیراندازی در سبک Shoot them up است و با گرافیک 3 بعدی خیره کننده خود، اسلحه های متنوع و تجهیزات کمکی یک بازی جذاب و با کیفیت بازی های جهانی است که شما را تا مدت ها درگیر خود می کند. رابط کاربری کم نظیر همراه با جزئیات فراوان نیز شما را مطمئن خواهد کرد که با یکی از بهترین بازی ها در این سبک روبرو هستید، دشمنان نیز از تنوع و هوش مصنوعی بالایی برخوردار هستند و اضافه شدن هلیکوپتر نیز جذابیت ویژه ای به آنها افزوده است، همین موضوع باعث شده بازی چالش های جذابی برای بازیکنان فراهم کند و استراتژی های موثر در بازی نیز هر کدام تاثیر متفاوتی در بازی خواهند داشت.

به دنبال انعکاس گوشه ای از رشادت های رزمندگان بودم

این بازی‌ساز درباره هدف اصلی خود از ساخت این بازی، گفت: بازی هشتمین حمله اولین بازی بود که من به صورت جدی وارد آن شدم و قسمت قابل توجهی از پروژه را خودم انجام دادم. هدف اصلی ما در این بازی اولاً این بود که خودمان این سبک از بازی‌ها را دوست داشتیم، دوماً خود من به شخصه افتخار می‌کنم که برادر شهید هستم و از خیلی سال پیش زمانی که بچه بودم و بازی‌های جنگی را می‌دیدم علاقه داشتم تا اثری تولید کنم که گوشه‌ای از کار رزمندگان را منعکس کنم، این موضوع همیشه در ذهن من بود تا اینکه در بازی هشتمین حمله این اتفاق افتاد و ما هم توانستیم در راستای علاقه خود به بازی‌های شوتر و هم در راستای هدفی که من داشتم هشتمین حمله را عرضه کنیم.

امکانات لازم برای رقابت با بازی های خارجی را نداریم

وی در پاسخ به این سؤال باید چه کار کنیم تا نوجوانان و جوانان از بازی‌های غربی فاصله گرفته و جذب بازی‌ ایرانی قرار گیرند، گفت: سؤال بسیار خوبی است و باید بگویم در این راستا باید بازی‌های ما جذاب‌تر باشد اما اینکه چقدر این موضوع امکانپذیر است مشخص نیست و به نوعی سخت است تا به چنین هدفی برسیم. صنعت بازی‌سازی در دنیا به گونه‌ای است حتی بازنشسته‌های کشورهای اروپایی کارشان تولید بازی است اما در کشور ما این صنعت خیلی نوپا و تازه است و توقع زیادی است اگر بگوییم جوان‌ها بازی‌هایی را طراحی کنند که بسیار پرزرق و برق‌تر از بازی‌های خارجی باشد.

این بازی‌ساز افزود: به عقیده من ما در صنعت بازی‌سازی نوپا هستیم و امکانات این صنعت در کشور ما به خوبی فراهم است اما می‌توانیم با ارائه بازی‌های خلاق یعنی بازی‌هایی که در سطح خودشان کیفیت مناسبی دارد و منحصر به فرد محسوب می‌‌شوند جوانان و نوجوانان را به سمت خود جذب کنیم، اما اگر بخواهیم با بازی‌های خارجی رقابت کنیم قطعاً ‌موفق نمی‌شویم در واقع ما باید حرف خودمان را بزنیم و ایده خاص خودمان را هم داشته باشیم تا از این طریق مخاطب‌های خاص خود را نیز جذب کنیم.

حسینی درباره علت نامگذاری هشتمین حمله روی این بازی گفت: ما برای اسم بازی از همه بچه‌های تیم رأی‌گیری کردیم  و هشتمین حمله در اقلیت رأی‌گیری قرار گرفت اما از آنجایی که اسم را من پیشنهاد داده بودم و به نوعی بیشترین حق آب و گل را در بازی داشتم با یک دیکتاتوری خاص حرفم را به کرسی نشاندم و اسم بازی «هشتمین حمله» شد. در واقع من به دنبال این بودم که یک اسم پر رمز و راز برای بازی انتخاب کنم.

 

باید برای ساخت بازی نیازسنجی کنیم

وی ادامه داد: یکی از دلایل انتخاب این اسم موضوع هشت سال دفاع مقدس بود و واژه هشتمین مربوط به هشت سال دفاع مقدس می‌شود ضمن اینکه من به امام رضا (ع) ارادت ویژه‌ای دارم و عدد هشت به این موضوع هم اشاره می‌کند اما در کل اسمی را انتخاب کردیم که به قول مولانا هر کسی از ظن خود شد یار من؛ تا به نوعی هر کسی از منظر خودش این اسم را تفسیر کند و فکر می‌کنم در این زمینه نسبتاً موفق بود.

این بازی‌ساز با بیان اینکه نیاز اولیه ساخت بازی جذب مخاطب و سرگرمی بازیکن است، اظهار داشت: وقتی این نیازسنجی صورت بگیرد به راحتی می‌توانیم ایده‌هایمان را پیاده‌سازی کنیم. در همین راستا نمونه اولیه بازی توسط کاربرها تست می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد که آیا همانطور که طراح‌های بازی فکر می‌کردند این بازی جذابیت دارد یا اینکه آیا ممکن است در ساخت این بازی چالش فنی وجود داشته باشد که در فاز طراحی به آن فکر نشده است و وجود آن بتواند بقای پروژه را تهدید کند.

اگر نمونه اولیه این مرحله را به خوبی پشت‌سر بگذارد سند طراحی بازی به صورت جامع و کامل تهیه می‌شود که در آن تمامی مکانیزم‌‌ها و قواعد بازی شرح داده شده و مشخص می‌شود این بازی باید چطور پیش برود. مثلاً بازیکن چه کارهایی انجام دهد و در بازی چه اتفاق‌هایی بیفتد.

وی با بیان اینکه ما یک شروع خیلی خوب در حوزه بازی‌سازی داشتیم، گفت: ما در دوره‌ای که هیچکس فکر نمی‌کرد که بازی حرفه‌ای تولید شود تولید بازی‌ها را شروع کردیم و الان شغلی داریم که به صورت جدی شناخته شده و در همه جا توسعه‌ دهنده بازی یک شغل شناخته می‌شود.

در واقع آن زمان وقتی ما می‌گفتیم بازی می‌سازیم نهایت فکری که آدم‌های اطراف به ذهن‌شان می‌رسید این بود که ما بازی‌ها را کپی کرده روی سی‌دی می‌رسانیم و می‌فروشیم اما الان اگر شما سری به سایت‌های کاریابی بزنید هم‌راستا با کارهایی همچون برنامه‌نویسی و توسعه وب، توسعه‌دهنده بازی دهنده را هم به صورت جدی می‌بینید که فرصت شغلی خوبی برای شخص فراهم شده است اما باز باید بگویم که ما هنوز ابتدای راه هستیم و خیلی زمان می‌برد تا به جایی برسیم که ادعا کنیم صنعت بازی داریم.

در حوزه بازی های دفاع مقدس ضعف داریم

این بازی‌ساز درباره وضعیت بازی‌هایی با ژانر دفاع مقدس گفت: همان زمان که من فعالیت خود را در رشته بازی‌سازی آغاز کردم بازی‌های خیلی خوب را در ژانر دفاع مقدس می دیدم اما الان این بازی‌ها کم رنگ شده است. شاید به دلیل مشغله کاری‌ام باشد که بازی‌های خوبی ندیدم اما فکر می‌کنم تولید بازی در این حوزه با ضعف مواجه است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشغول ساخت یک بازی جدید چند نفره در سبک شوتر هستند، گفت: امیدوارم اولین نسخه این بازی امسال منتشر شود و ما بازخورد خوبی از جامعه کاربری بگیریم. به عقیده خودمان این بازی جزو بازی‌های پرطرفدار کشور در قالب پلت فرم موبایل می‌شود.

این بازی‌ساز در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری‌ نهادهای ذی‌ربط صنعت بازی‌سازی را تقویت کنیم و گام جدی در راستای اشتغالزایی و تولید فرهنگ برداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول