اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

چالش های تئاتر در تعطیلات کرونایی/ وضعیت بلاتکلیف معیشت هنرمندان

شب گذشته شاهد ابلاغ استانداری شهر تهران برای تعطیلی یک هفته ای و ابلاغیه تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعطیلی سالن های نمایشی و سینماها و سایر مراکز فرهنگی و هنری بودیم.

چالش های تئاتر در تعطیلات کرونایی/ وضعیت بلاتکلیف معیشت هنرمندان

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس،شب گذشته شاهد ابلاغیه نه چندان غیر منتظره استانداری تهران مبنی بر نیمه تعطیلی شهر با اعلام مراکز تعطیل فرهنگی و هنری، اجتماعی و خدماتی بودیم که ماده سوم آن نیز به تعطیلی سالن های تئاتر و سینما انجامید و چند ساعت بعد پس از خروج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی از سردرگمی و رایزنی در این زمینه شاهد صحه گذاشتن وزارتخانه فرهنگ مبنی بر تعطیلی سالن های فرهنگی هنری شدیم.

حال این دومین تعطیلی است که بر مراکز فرهنگی هنری تهران پس از تعطیلات موج اول کرونا از اسفند ماه سال گذشته تا تیر ماه سال 99 هستیم هر چند که این تعطیلی به ظاهر کوتاه تر می آید اما با توجه به نزدیک شدن هوا به فصل سرما و احتمال ترکیب کرونا با آنفولانزا هیچ بعید نیست که این تعطیلی نیز به درازا بیانجامد چرا که سال گذشته نیز از ابتدا هفتگی این تعطیلات اعلام می شد.

با توجه به اینکه سالن های نمایشی کشور به تازگی از شوک اول کرونا خارج شده بودند و با اجراهای جدید خود را آماده می کردند و عده ای از گروه ها نیز به اجرای خود رسیده و برخی دیگر نیز به تازگی کارهایشان را شروع می کردند، دو مرتبه هاله شک و تردید و نگرانی به اهالی هنر سایه افکنده است  و مشخص نیست شرایط به چه صورتی خواهد شد.

خانه تئاتر نیز در این راستا  و برای حفظ سلامت جامعه و مدعوین مراسم گرامیداشت زنده یاد عباس جوانمرد را که قرار بود چهاردهم مهر ماه برگزار شود فعلا لغو و به زمان دیگری موکول کرد.

مسئله مهم در این رابطه وضعیت بلاتکلیف معیشت هنرمندان تئاتر در سال جاری است که البته بخشی مورد حمایت دولت از نمایش های روی صحنه تا کارای متضرر شده قرار گرفتند اما سایرین هیچ تکلیفی برایشان تا ابتدای سال تا انتها وجود ندارد.

امسال اداره کل هنرهای نمایشی تمیهداتی را برای حمایت از هنرمندان تئاتر، سالن های نمایشی از جمله سالن های خصوصی اندیشید و بخشی کمک ها صورت گرفته اما این شاید قدری از دریای مشکلات هنرمندان را هم نکاسته باشد چرا که در این زمینه مسائل زیادی قابل بحث است که البته با شرایط مجدد محدودیت های کرونایی ممکن است دو مرتبه نبش قبر شوند.

نکته دیگر نیز این است که دولت می بایست برای تا انتهای سال هنرمندان و وضعیت تئاتر فکری کند چرا که نه هنوزی تکلیفی برای واکسن و آمپول کرونا و نه شدت و حدت آن مشخص شده است و امکان دارد این شرایط حتی تا سال های آتی نیز ادامه پیدا کند حال برای مشاغلی چون تئاتر که نفسشان به نفس تماشاگر گرم می شود چه تمهیدی می توان در این وانفسا اندیشید.

با توجه به اعلام چند مدت قبل وزارت ارتباطات در زمینه تقویت زیرساخت های فضای مجازی کشور در این ایام کرونایی شاید یکی از راهکارها پیوستن بیشتر هنرمندان به این عرصه باشد هر چند که ما نیز اذعان داریم هیچ چیز جای نمایش های روی صحنه با حضور تماشاگر را نمی گیرد اما شاید در این شرایط بهترین روش همین باشد که به سمت تله تئاترهای تلویزیونی یا اجرای نمایش های آنلاین برای تماشاگران سالن های مختلف و همچنین فعال تر شدن سایت های تئاتری در این زمینه باشیم.

خیلی از خود هنرمندان و همینطور سالن های ما اتفاق نظر دارند که این عرصه به خوبی می تواند نه اینکه جایگزین باشد اما کمکی به بخشی از تئاتر ما برای خاموش نشدن چراغ نمایش ها شود. براساس آماری که بخشی از سامانه ای نمایش های آنلاین و همینطور فروش بلیت تئاتر در این مدت شش ـ هفت ماهه اعلام می کنند وضعیت مخاطبان فیلم تئاترها و نمایش های آنلاین بد هم نیست بنابراین می تواند این را به عنوان یک گزینه نیز در نظر گرفت.

همچنین دولت با تدابیرش می تواند در این که البته دور از ذهن هم نیست که بیش از یک هفته و یک ماه به طول بیانجامد کمکی به حال هنرمندان در راستای فعال تر کردنشان در عرصه های دیگر و همینطور تأمین نیازهای معاششان باشد.

حال سوال دیگر این است که آیا با این شرایط شیوع کرونا در موج های بعدی و همینطور برودت بیشتر هوا امکان برپایی جشنواره تئاتر فجر به چه صورتی امسال خواهد بود و آیا پروتکل های مسئولان جشنواره و اداره کل هنرهای نمایشی می تواند چراغ فجر را امسال روشن نگه دارد یا خیر.

ایام تعطیلی تئاتر لااقل فرصت مناسبی است که مسئولان در زمینه این مسائل وهمینطور مشکلات و چالش های موجود و پیش روی هنرهای نمایشی کشور و هنرمندان بیشتر فکر کرده و آسیب های تئاتر را بررسی کنند تا شاید به نتایجی برسیم که در حالت عادی و سر شلوغی تئاتر کمتر کسی بدان فکر می کند.

از هنرمندان نیز انتظار می رسد که با سعه صدر بیشتری برای فعالیت های خلاقانه در محیط های باز و حتی کارهای نمایشی آنلاین و فعال کردن فیلم تئاترها در این دوره شمع نیمه جان نمایش کشور را خاموش نکنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول