اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

بنای تاریخی «شیخ علاءالدوله سمنانی» در خطر سیلاب/ وقتی آب منطقه‌ای اقدامی نمی‌کند!+فیلم

بنای تاریخی «شیخ علاءالدوله سمنانی» این روزها در حالی در خطر سیلاب قرار دارد که هنوز برای رفع مشکل آن از سوی آب منطقه‌ای سمنان اقدامی نشده است.

بنای تاریخی «شیخ علاءالدوله سمنانی» در خطر سیلاب/ وقتی آب منطقه‌ای اقدامی نمی‌کند!+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، شماری از مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در استان سمنان، دوازدهم مردادماه امسال با انتشار فیلمی نسبت به ورود سیلاب به حومه مقبره تاریخی «شیخ علاءالدوله سمنانی» ابراز نگرانی کرده بودند و خبرگزاری فارس نیز همان زمان این مسأله را پیگیری کرد.

ورود سیلاب به حومه مقبره تاریخی «شیخ علاءالدوله سمنانی» به‌عنوان یکی از آثار ملی مربوط به دوره ایلخانی در پی بارندگی‌های آن زمان، نگرانی‌هایی در حافظان و علاقه‌مندان به میراث تاریخی کشورمان ایجاد کرده بود.

بهمن اخلاقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه همان زمان گفته بود: مسأله مربوط به خشک‌سالی در منطقه حومه آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی و تغییر مسیر حرکت آب به‌سوی زمین‌های کشاورزی بوده که از سوی کشاورزان در سال‌های اخیر جهت انتقال آب به استخر مجاور آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی انجام شده است.

بر اساس گفته او، لوله‌های آب در این مسیر قرار داده شده بود که کاملاً اثر آن مشهود است و بدین جهت، کشاورزان مسیر ورود و خروج سیلاب را بسته و لوله‌های آب کشاورزی را در زمین کار گذاشته‌اند.

این فیلم را ببینید:

هنوز اقدامی نشده است!

همان زمان قرار بود مسؤولان مربوطه برای رفع مشکل موجود در اسرع وقت اقدام کنند؛ اما پیگیری‌های خبرنگار فارس بعد از دو ماه، نشان می‌دهد هنوز در این بخش اقدامی انجام نشده است.

بهمن اخلاقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: در این مدت، دو نامه خطاب به شرکت آب منطقه‌ای سمنان صادر شده؛ ولی هنوز قدمی برنداشته‌اند.

او گفت: شخصاً کارشناس آب منطقه‌ای سمنان را به محل مورد نظر برده‌ام و تأکید شده است که در فصل بارندگی قرار داریم و ممکن است بارندگی‌ها دوباره سبب آب‌گرفتگی و ایجاد دغدغه‌هایی در حریم بنا شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرخه ادامه داد: دیروز دوباره پیرو نامه‌های قبل، نامه‌ای زده شده و رونوشت آن به بخشدار، فرماندار و همه مسؤولان مربوطه ارسال شده است که اگر باران بیاید و اتفاقی در بنا بیفتد، آنها باید پاسخگو باشند.

اخلاقی بیان کرد: نامه‌های صادره موجود بوده، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. بازدید کارشناس آب منطقه‌ای سمنان انجام شده ولی اقدامی انجام نگرفته است.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه در فصل بارندگی قرار داریم، ممکن است گرفتاری‌های قبلی رخ دهد و همه باید در این زمینه احساس مسؤولیت کنند.

این فیلم را که مربوط به مردادماه است، ببینید:

مسؤول ورود سیلاب به بنا کیست؟

به‌هرحال، پرسشی که اینک مطرح بوده، این است که علی‌رغم پیگیری‌های صورت‌گرفته، مسؤول ورود سیلاب احتمالی فصل‌های پاییز و زمستان به محوطه مقبره شیخ علاءالدوله سمنانی در روزهای آینده چه کسی است؟

چرا تا امروز اقدامی برای رفع مشکل در این حوزه از سوی شرکت آب منطقه‌ای سمنان صورت نگرفته است و اگر بارندگی‌های آتی، آسیبی به این بنای تاریخی بزند، باید کدام دستگاه اجرایی و مدیر را مسؤول دانست؟

مخاطبان خبرگزاری فارس چندی پیش با ورود به سامانه «فارس من» که مطالبات و مشکلات مردمی را در سراسر کشور پیگیری می‌کند، با سوژه «تخریب مقبره شیخ علاءالدوله سمنانی را پیگیری کنید» از مسؤولان پیگیری این موضوع را درخواست کرده‌ بودند.

انتهای پیام/۷۴۰۰۲/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول