به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست بررسی مسائل مراکز مشکلات ویژه یادگیری از تدوین بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری توسط متخصصین و صاحبنظران تا یک ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: در طراحی این بسته تحولی چندین موضوع باید مورد تمرکز و کارشناسی قرار گیرد؛ به عبارت دیگر توسعه کمی این مراکز و مبانی علمی این توسعه، نُرم نیروی انسانی مورد نیاز و بهکارگیری متخصصان در این حوزه و توسعه کمی و کیفی مراکز و عدم تغییر کاربری آنها از جمله مواردی است که باید بر آن تمرکز شود.
وی افزود: توجه به افزایش قلمرو دانشآموزان تحت پوشش اعم از دانشآموزان استثنایی و دیرآموزان در مقاطع پیشدبستانی و دوره اول ابتدایی و توجه جدی به کیفیت بخشی به شیوههای مداخله برای دورهها و گروههای مختلف دانشآموزی تحت پوشش از دیگر مواردی است که در تدوین این بسته تحولی باید مورد توجه قرار گیرد.
حسینی گفت: ورود مدارس در قالب ایجاد اتاقهای مرجع تخصیص معلمین رابط جهت گسترش خدمات مراکز و آگاهسازی و توانمندسازی والدین، معلمان و مدیران برای توجه به اهمیت خدمات در این مراکز و حساس سازی آنها در امر خدمات مداخلهای نیز در تدوین بسته تحولی مد نظر قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه استفاده بهینه از فضای مجازی و بویژه شبکه شاد برای ارائه خدمات باید مد نظر مراکز مشکلات ویژه یادگیری قرار گیرد، اظهار داشت: توجه و تمرکز بر ابزارهای تشخیصی سنجش، بروزرسانی این ابزارها و نرمسازی آنها و همچنین استفاده از ابزارهای مدرن مطرح در جهان نیز در بسته تحولی مراکز مشکلات ویژه یادگیری مد نظر قرار خواهد گرفت.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش نیروی انسانی در ابعاد تشخیصی، درمانی، توانبخشی و مداخله ای در مراکز دولتی و غیر دولتی و تعریف فرآیند ارزیابی از فعالیت ها و خدمات این مراکز در استان ها از ابعاد مختلف، خصوصا جمعیت تحت پوشش، جنسیت، میزان نرم مراجعات از دیگر مسائلی است که در بسته تحولی به آن نگاه ویژه خواهد شد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: سامانه مراکز مشکلات ویژه یادگیری نیز فعال خواهد شد و با سامانه تشخیص و سایر سامانههای مورد نیاز ارتباط آن برقرار خواهد شد.
وی با بیان اینکه در عصر کرونا باید دو چرخش اساسی از سمت تشخیص به غربالگری و از سمت مربی محوی به والد محوری صورت گیرد، اظهار داشت: برای تحقق این دو چرخش اساسی نیازمندیم که بستههای آموزشی الکترونیکی طراحی کنیم تا والدین از روی سیاههها و نشانگرهای که آموزش میبینید، بتوانند مسائل خواندن، نوشتن، ریاضی و سایر مشکلات را تشخیص دهند و پس از آن با تمرینهای حرفهای که برای والدین در این سیاههها در نظر گرفته شده است، اولیا بتوانند مداخلات حرفهای موثر بر روی فرزند خود به انجام رسانند.
حسینی افزود: همچنین برای تحقق دو چرخش اساسی در کنار پرداختن به اختلالات یادگیری به موضوع اختلالات یاددهی نیز باید پرداخته شود به عبارتی دیگر بسیاری از مشکلاتی که برای دانش آموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری ایجاد میشود منجر به بروز مشکلات یادگیری در دانشآموزان میشود و پرداختن به این مشکلات نیز بسیار مهم است تا منجر به اختلال در یاددهی نشود.
وی با تأکید بر اینکه مداخلات بهنگام و طلایی در حوزه مراکز مشکلات یادگیری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: اگر بعد از بروز مشکل در دانشآموزان به سمت رفع مشکل برویم هزینههای کار بسیار بالا خواهد رفت و بهتر است در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، غربالگری و شناسایی مشکلات ویژه یادگیری خصوصا در پیش دبستانی ها نیز گنجانده شود تا با مداخلات بهنگام و با کمترین هزینه بتوان مشکلات را در نوآموزان حل کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تأکید بر اینکه برای توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری باید خلأهای قانونی را شناسایی و برطرف نماییم اظهار داشت: در کنار این موضوع باید ارزیابی دقیق و موثر از خدمات و فعالیتهای مراکز نیز صورت گیرد. همچنین باید از ظرفیت ۷۵۰ مرکز موجود به عنوان صدای مشاور برای کمک به جمعیت هدف خصوصا معلمان و والدین نیز استفاده کرد.
وی گفت: کارگروه کارشناسی تدوین بسته تحولی توسعه جامع کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری با مسؤولیت معاونت آموزشی و توانبخشی تشکیل خواهد شد و طی یک ماه بسته تحولی تدوین و پس از تصویب مبنای عمل قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/