اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  سفر

توسعه غرب کشور با گردشگری دفاع مقدس

برای بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های گردشگری جنگ که نقش و تأثیر بسزایی در حفظ میراث و ارزش‌های متعالی دوران دفاع مقدس و تحرک بخشی به اقتصاد محلی، استانی و کشوری خواهد داشت، ضرورت ثبت محوطه‌های یادمانی دفاع مقدس اهمیت دارد.

توسعه غرب کشور با گردشگری دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، از جمله جاذبه‌های نوینی که ماحصل رشادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام و پشتیبانی ملت بزرگ میهن اسلامی در طی هشت سال جنگ تحمیلی و مقابله با دشمنان تا دندان مسلح در گستره مناطق جنگی است، جاذبه‌های ناشی از جنگ در جای‌جای مناطق عملیاتی و همچنین مناطق تأثیرپذیر از جنگ به‌ویژه در مناطق غربی کشور است.

محمدجواد خانزادی، کارشناس ارشد میراث‌ فرهنگی در یادداشتی با اشاره به تأثیر جاذبه های ناشی از جنگ در توسعه غرب کشور چنین نوشته است:

«جاذبه‌های ناشی از جنگ، میراث همیشه زنده بزرگانی است که با هدیه کردن جان و سال‌های قابل‌توجهی از عمر خویش، نه‌ تنها زرین‌ترین و افتخار آمیزترین برگ کتاب تاریخ نظامی ایران را رقم زدند، بلکه توانستند با خلق ارزش‌های بی‌بدیل به شکل خارق‌العاده‌ای در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی ایران اسلامی و حتی مناسبات کشور در سطح منطقه‌ای و جهانی نیز تأثیرگذار باشند و در مجموع با به هم ریختن بسیاری از معادلات استراتژیک، نظم و قواعد نوینی را نیز پایه‌گذاری کنند که می‌توان به‌ طور مختصر آن را در بسته‌ای واحد به‌عنوان ارزش‌های متعالی دوران دفاع مقدس قرار داد، ارزش‌هایی که منجر به نهادینه شدن فرهنگ مقاومت، ایثار، تلاش و همبستگی اقوام و مناطق مختلف شده و از سویی ضامن استقلال، پیشرفت، تعالی، امنیت و ثبات کشور در گستره زمان نیز هست.

امروزه اهمیت صنعت گردشگری باعث شده که دامنه وسیعی از تصمیم سازی‌های راهبردی و اجرایی در سطح کشورها و مناطق دارای جاذبه‌های گردشگری، برای توسعه این صنعت به اجرا درآید.

توسعه گردشگری دفاع مقدس در نواحی جنگ‌زده و مناطق عملیاتی استان ایلام مبتنی بر محرومیت‌زدایی، توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در جهت آشناسازی گردشگران با استان محروم و شناخته‌نشده ایلام مبتنی بر تلفیق جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی فرهنگی استان با آثار و جاذبه‌های گردشگری جنگ هم‌به راستا با تقویت پتانسیل ترانزیتی استان ایلام می‌تواند به رفع این محرومیت‌ها کمک شایانی کند.

برای پویایی و بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های گردشگری جنگ که نقش و تأثیر بسزایی در حفظ میراث و ارزش‌های متعالی دوران دفاع مقدس و تحرک بخشی به اقتصاد محلی، استانی و کشوری خواهد داشت، ضرورت ثبت محوطه‌های یادمانی دفاع مقدس اهمیت دارد، تا اولاً زمینه بهره‌برداری پایدار از ظرفیت‌های خدادادی و جاذبه‌های جنگ را فراهم کند و هم مداخله‌های غیرمنطقی و بعضاً مخرب دستگاه‌ها و افراد مختلف در این‌گونه از مناطق را محدود کند.

۲۳ بهمن‌ماه سال ۶۵ و به مناسبت سالگرد پیروز انقلاب اسلامی، تیم‌های فوتبال منتخب بخش چوار و منتخب جوانان ایلام در ساعت ۱۶ آغازگر یک مسابقه رؤیایی و باورنکردنی بودند. مسابقه‌ای که هیچ‌گاه با سوت داور پایان نیافت، فوتبال تبدیل به پلی برای رسیدن به ایثارگری و شهادت شد و زیباترین پیوند بین فوتبال و شهادت در زمین فوتبال چوار ایلام شکل گرفت.

حادثه‌ای که منجر به شهادت جمعی از جوانان و نوجوانان فوتبالیست شد که در نوع خود در ورزش فوتبال بی‌سابقه است. وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این محوطه یادمانی را در فهرست میراث ملی به ثبت رساند تا گام مؤثری در راستای حفظ این اثر برداشته شود.

امید است با ثبت دیگر مناطق جنگی و حفاظت از آن‌ها، علاوه بر برخورداری از منابع و منافع یادمان‌های دوران جنگ تحمیلی از تنوع منابع طبیعی و تاریخی فرهنگی این آثار بهره‌برداری توسعه‌ای در راستای سیاست‌ها و وظایف وزارت به سرانجام رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول