اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

شناسایی ۱۳ کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان به گیلان و وضعیت آنفولانزا فوق حاد پرندگان گفت: در سال گذشته ۱۳ کانون آنفولانزا فوق حاد پرندگان مشاهده شد که فوراً شروع به معدوم‌سازی کرده و‌ از سال ۹۷ گله‌های پرندگان مادر و اجداد توسط دامپزشکی واکسیناسیون می‌شود.

شناسایی ۱۳ کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سهراب عاقبتی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دامپزشکی در طول سال برنامه‌های آموزشی مختلفی را در حوزه پیشگیری بیماری‌های دامی برگزار می‌کند، اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ۸۰۵ بیماری میان انسان و حیوانات مشترک بوده و این امر لزوم توجه و آشنایی با این بیماری‌ها را در بین دامپزشکان تقویت می‌کند.

وی برنامه آموزشی را یکی از محورهای دامپزشکی عنوان کرد و گفت: دامپزشکی همواره دوره‌های گوناگونی را به‌صورت برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای گروه‌های هدف، آموزش به‌صورت حضوری و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برگزار می‌کند زیرا انجام این کار منجر به قطع شدن زنجیره انتقال بیماری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با تأکید بر در برگیری مناسب آموزشی برای تمامی گروه‌های دام‌پروری در استان بیان کرد: برنامه‌های آموزشی برای پیشگیری از بیماری در بین دام‌پروران به گونه علمی برای طیور و دام‌پروری صنعتی  و تصویری برای دام‌پروری روستایی  برگزار می‌شود.

عاقبتی با اشاره به وضعیت کارخانه‌ها دام و طیور استان متناسب با استانداردهای جهانی تصریح کرد: یک واحد پرورش دام و طیور برای دریافت پروانه بهداشتی و بهره‌برداری باید تمامی استانداردهای بهداشتی و نکات ایمنی را رعایت کرده و سپس پروانه صادر می‌شود همچنین بعد از صدور پروانه نیز کارشناسان به‌طور مستمر از این واحدها بازدید به عمل می‌آوردند.

وی با اذعان به رعایت کامل موارد بهداشتی در تمامی کارخانه‌ها طیور استان بیان کرد: بازرسان دامپزشکی به‌طور مستمر از تمامی واحدهای تولیدی دام و طیور بازدید به عمل‌آورده و‌ در صورت مشاهده مشکل آن را برطرف می‌کنند لذا تمامی فرآورده‌های دامی تولیدشده در استان در سلامت کامل هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان از برخورد با زنده فروشی دام در بازارهای محلی گیلان خبر داد و‌ افزود: تمامی مراکزی زنده فروشی دارای مجوز از دامپزشکی در ایام کرونا تعطیل هستند ولی در برخی از بازارهای محلی گیلان زنده فروشی‌هایی رخ می‌دهد که دامپزشکی بار اول به این افراد تذکر و در مراتب بعدی برخورد می‌کند.

عاقبتی با اشاره به آغاز مهاجرت پرندگان به گیلان و وضعیت آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: در سال گذشته ۱۳ کانون آنفولانزای فوق حاد پرندگان مشاهده شد که فوراً شروع به معدوم‌سازی کرده و‌ از سال ۹۷ گله‌های پرندگان مادر و اجداد توسط دامپزشکی واکسیناسیون می‌شود.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک میان حیوانات و انسان است، تصریح کرد: این بیماری برخلاف انسان در حیوانات علائم بالینی نداشته و یک بیماری انسانی است ولی تب کریمه کنگو یک بیماری شغلی بوده و مختص افراد دارای ارتباط بادام‌های زنده است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول