اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

۵۰ آیه پرکاربرد قرآن را به آسانی حفظ کنید و به کار ببندید

طرح قرآنی «آیات زندگی» ویژه حفظ و یادگیری آسان آیات پرکاربرد قرآن کریم به همت مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود.

۵۰ آیه پرکاربرد قرآن را به آسانی حفظ کنید و به کار ببندید

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس طرح قرآنی «آیات زندگی» به همت مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) راه‌اندازی و طی آن علاقه‌مندان هرهفته با یک آیه کاربردی قرآن آشنا و آن را حفظ می‌کنند.

در این طرح ۵۰ آیه کاربردی قرآن که مفاهیم آن منطبق با موضوعات روز جامعه و زندگی است انتخاب شده و هر آیه به همراه ترجمه و مفاهیم آن در قالب یک پوستر گنجانده شده است. همچنین کتابچه‌‌ای هم طراحی شده که در آن شرح بیشتری از آن آیه آمده تا مربی، معلم و یا امام جماعت برای مدعوین شرح دهد.

طرح آیات زندگی قابل اجرا در مساجد، حسینیه‌ها، ادارات و حتی منازل است و عموم اقشار و خانواده‌ها می‌توانند با شرکت در این طرح به گسترش آیات الهی برای کاربردی کردن آن در زندگی بپردازند.

این طرح از جمله طرح‌هایی است که با ظرافت خاصی برایش برنامه‌ریزی شده و نیازمند ورود نهاد‌های مختلف برای گسترش آن است و می‌تواند مانند طرح تلاوت نور که امروز در همه مساجد کشور اجرا می‌شود سبب گسترش فرهنگ قرآن در سطح جامعه باشد.

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا (س) در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر این که باید آموزش قرآن از قشری بودن خارج شده و برای عموم قابل استفاده باشد گفت: رهبر انقلاب در جایی می فرمایند باید آیات قرآن مانند ضرب المثل در دهان مردم باشد در حالی که هم اکنون خیلی از این هدف فاصله داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های مختلف ادارات و ارگان‌ها در بحث حفظ موضوعی قرآن گفت: نقطه ضعف این طرح ها نبود برنامه مناسب برای اجرا است، مثلاً فقط کتاب را چاپ می‌کردند و آزمون برگزار می‌کردند بدون این که روش حفظ، مرور و ضمیمه آموزشی مشخصی برای آن تعریف شده باشد.

این حافظ کل قرآن کریم افزود: برای حفظ استاد حاذق و قلب خاشع و مکان مناسب نیاز است و اگر همه شرایط مهیا باشد می‌توانیم به اهداف خود برسیم.

شاهسونی با بیان ویژگی‌های طرح «آیات زندگی» گفت: در این طرح حفظ یک آیه در هفته به عنوان پایه کار قرار گرفته و برنامه کاملاً مشخصی جهت مرور و تثبیت نیز مدون گشته است، همچنین در این برنامه جهت آشنایی با معنا و مفهوم و تفسیر آیه نیز متون آموزشی خوبی تدوین شده و حتی برای اولین‌بار در مؤسسه اپلیکیشن موبایلی ویژه این طرح تهیه شده است که هم اکنون در حال طی مراحل آزمایشی است.

وی ادامه داد: این طرح با توجه به گستردگی که دارد در همه مکان‌ها و نهادهای دینی، فرهنگی، اداری، مردمی و حتی به صورت شخصی نیز قابل اجراست و به کادر آموزشی مجربی نیز نیاز ندارد، مثلاً اگر این طرح در مسجد برگزار شود امام جماعت می‌تواند به عنوان استاد به کار گفته شود و با استفاده از محتوای آموزشی شامل شأن نزول، داستان، روایت، تفسیر و موارد دیگر که ضمیمه طرح است در طول هفته این آیه را بین نمازگزاران شرح دهد.

وی افزود: اگر این طرح به صورت قوی اجرا شود با توجه به زیرساخت‌هایی که فراهم است می‌تواند منجر به فراگیری حضور قرآن کریم در زندگی آحاد جامعه شود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول