اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

گفت‌وگوی فارس با سرمربی سابق تیم‌ملی تنیس روی میز: اینجا قهرمان شوی جام را با پیک برایتان می‌فرستند

المپین و سرمربی سابق تیم ملی تنیس روی میز می‌گوید: وقتی فدراسیون می خواهد جام قهرمانی را با پیک بفرستند، انتظار دارید فصل بعد هم آن باشگاه از حضور در لیگ استقبال کند؟

گفت‌وگوی فارس با سرمربی سابق تیم‌ملی تنیس روی میز: اینجا قهرمان شوی جام را با پیک برایتان می‌فرستند

جلال بابایی- به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تنیس روی میز ایران پس از موفقیتی که در بازی‌های آسیایی و صعود به دسته یک جهان داشت، دچار رکود نسبی شد تا جایی که به کمک کرونا، برنامه مشخصی برای آینده وجود ندارد.

این روزها علاوه بر انتقاد ملی پوشان از جمله نوشاد عالمیان نسبت به وضعیتشان، تیم مطرح با اسپانسر خوبی هم برای این رشته پیدا نمی‌شود و پتروشیمی بندرامام هم که بازیکنان تیم ملی را حمایت می کرد، کنار کشیده و باید دید لیگ با چه وضعیتی برگزار می شود.

برهمین اساس برای بررسی شرایط تنیس روی میز کشور سراغ ابراهیم علیدخت، المپین و سرمربی سابق تیم ملی تنیس روی میز رفتیم که صحبت های وی با فارس را در زیر می خوانید:

فارس: وضعیت تنیس روی میز را چطور ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت مشخص است. نه آنها به دنبال من هستند و نه من علاقه‌ای به کار با آنها دارم. قبلا هم گفته بودم، اگر دوستان دوست دارند در مورد مسائل فنی صحبت کنیم، حاضرم که در برنامه زنده و هر جایی که آنها می‌گویند، مناظره کنم.

فارس: پاسخی به درخواست شما نداده‌ اند؟

خیر. من خودم سال‌ها در تیم ملی بوده‌ ام، المپیک رفته‌ام و سرمربی تیم ملی بودم. اگر آنها از عملکرد خود مطمئن هستند، نمی‌دانم چرا از این کار فراری هستند.

فارس: مسئولان فدراسیون همیشه از صعود به دسته یک جهانی و مدال نوشاد در بازی‌های آسیایی به عنوان عملکرد خود نام می‌برند و وزارت ورزش هم حمایت می‌کند.

حمایت‌ها به خاطر مدال نیست. رنکینگ مهم است یا مدال؟ به دست آوردن رنکینگ مهم است و الا در مسابقات حذفی احتمال پیروزی وجود دارد. اگر تکرار کردند، آن وقت درست است. ما مدال برنز بازی ‌های آسیایی گرفتیم، اما مدتی بعد در جمع 32 نفر هم قرار نگرفتیم. پس چطور این مدال کسب شده است؟ من در توانایی‌های نوشاد عالمیان شکی ندارم. نوشاد و نیما بسیار توانمند هستند و تنیس روی میز ایران پتانسیل زیادی دارد.

فارس: بارها از رنکینگ نوشاد در زمان خودتان دفاع کردی. یعنی معتقدید در این چند سال نوشاد افت کرده است؟

ابتدای زمانی که نوشاد با من کار می‌کرد، رنکینگش 69 بود و پس از آن به 40 رسید، آن هم نه بعد از 6 سال یا اردوهای اروپایی و کره و ژاپن، بلکه با حضور در بابلسر و رشت. من در بدترین شرایط بهترین نتایج را با تیم ملی گرفتم. در کاپ آسیا که همه بازیکنان از شرق آسیا بودند،‌ چهارم شدیم، اما الان ببینید به چه کسانی می‌ بازند و کجای رنکینگ جهانی قرار دارد؟

* نظرتان در مورد حضور افشین نوروزی در کمیته انضباطی چیست؟

اگر ما مشکلی نداشته باشیم، چرا باید از صحبت‌ها و انتقاد دیگران ناراحت شویم؟ همانطور که گفتم خودم هم بارها درخواست مناظره با رئیس فدراسیون داشتم، اما هیچ وقت پاسخ ندادند. یک زمانی می‌گفتند مربی تیم ملی باید انگلیسی بلد باشد. آیا او می‌خواهد با ملی پوشان انگلیسی صحبت کند؟ باید این را در نظر بگیرند که مربیگری در زمین با تئوری زمین تا آسمان فرق دارد. اینکه از روی جزوه تدریس کنید با اینکه تیم را هدایت کنید، تفاوت دارد. 

هر روز یک حکم مربیگری می‌زنند، اما دریغ از برگزاری یک مسابقه و اردو. تنیس روی میز خود به خود فاصله اجتماعی را رعایت می‌کند اما فدراسیون تازه می‌گوید که مجوز برگزاری بازی های لیگ را دریافت کرده است. اردوی تیم ملی مهمتر است یا برگزاری لیگ؟ برگزاری لیگ چون برای فدراسیون نفع دارد، چون ملی‌پوشان قرارداد می‌بندند و در این صورت فشاری به فدراسیون نمی‌آید و کسی هم انتقاد نمی‌کند.

 

فارس: البته پتروشیمی هم که در فصل‌ های گذشته خوب هزینه می کرد، دیگر حضور ندارد.

فدراسیون فعلی کدام باشگاهی که خوب سرمایه گذاری کند را وارد لیگ کرده است؟ از زمانی که من بانک دی را به تنیس روی میز آوردم، دیگر خبری نشد. وقتی فدراسیون فصل قبل همه ملی پوشان را به پتروشیمی داد، بقیه تیم‌ها با چه انگیزه‌ای باید بازی کنند؟ وعده اسپانسری که داده بودند به کجا رسید؟ من که یک مربی بودم چند سال بهترین اسپانسرها را آوردم، شما به عنوان فدراسیون چه کار کردید؟

فارس: به هرحال فدراسیون هم در این زمینه می گوید تیم هایی را وارد لیگ کرده است.

بله آورده، اما چقدر هزینه کرده‌‌ اند؟ بیشتر از اینکه حضور آنها به نفع تنیس روی میز باشد به نفع خود اسپانسرها بوده است. باید چند میلیارد صرف تبلیغات در صدا و سیما می کردند، اما با 50 یا 100 میلیون این کار را در تنیس روی میز کرده‌اند. آیا این خدمت به این رشته است؟ چطور نوشاد عالمیان می‌تواند در دو لیگ مختلف ایران و فرانسه بازی کند؟ در کجای جهان چنین اتفاقی می‌افتد؟ این کار را می‌کنند تا صدای انتقاد او درنیاید.

فارس: زمان شما نوشاد چه قدر دریافتی داشت؟

سال 91 که این بازیکن با من بود، 150 میلیون تومان قرار داد بست. آن زمان یک فوتبالیست خوب و تاپ 700 میلیون پول می گرفت و الان قیمت آنها 10 میلیارد شده است. در این شرایط نوشاد حداقل باید 1.5 میلیارد بگیرد. این نشان می‌دهد که کار خاصی در این زمینه نشده است. یک زمانی تنیس روی میز یکی از بهترین لیگ‌ها بود، اما الان آنقدر بد شده است که کسی سراغش نمی‌ آید.

فارس: شاید این مسائل به خاطر شرایط اقتصادی است؟

وضعیت بد اقتصادی همیشه وجود داشته است و مربوط به دیروز و امروز نیست. اگر شرایط اقتصادی بد بوده چرا رئیس فدراسیون قبل از مجمع وعده حضور اسپانسر می‌ داد؟ اگر فدراسیون می‌گوید که بهترین نتایج تاریخ تنیس روی میز را گرفته است، چرا پس استقبالی برای حضور در لیگ نمی‌شود؟ شانسی که فدراسیون آورده این است که کشورهای دیگر مانند فرانسه و آلمان و مجارستان جور آنها را می‌کشد. اگر لیگ فرانسه نبود، تکلیف چه بود؟ جدا از این مسائل اردوهای شبانه روزی که می‌گفتید، کجاست؟ صدای این مشکلات بعدا در می‌آید. اگر سه سال قبل نتیجه گرفتید، حاصل زحمات گذشتگان بوده است.

اگر چند سال بعد نتایج تکرار شد، آن وقت شما باید سینه‌تان را سپر  و از خودتان کنید که بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد.  الان فقط کلاس مربیگری برگزار می‌کنیم و طوری شده که مربیان بیشتر از بازیکنان هستند! چرا؟ چون درآمدزایی دارد. هرکسی را که می‌ بینیم در بیوگرافی خود نوشته است مدرس فدراسیون جهانی!

 

فارس: هدایی و احمدیان مگر حاصل دست فدراسیون فعلی نیستند؟ 

این دو نفر را آنها ساخته‌‌اند؟ بسیار خُب اگر آنها ساخته‌اند با سند و مدرک بگویند. نمی‌دانم این خدمت فی سبیل الله چه چیزی دارد که برای آن سر و دست می شکنند. چرا باید مربی تیم ملی حقوق نگیرد و نیروی خدماتی فدراسیون بگیرد و مزایا داشته باشد؟ 

فارس: افشین نوروزی گفته بود اگر تیمی از تنیس روی میز می‌ رود، مقصر آن فداسیون است. شما با این جمله موافقید؟

همیشه همینطور بوده و واقعیت است. 20 سال پیش من این صحبت‌ها را انجام می دادم. اگر مدیری 200 میلیون تومان برای تنیس روی میز هزینه می کند، نه عشق سفر دارد و نه نیاز به دیده شدن. حداقل از هزینه‌ای که خودش کرده است، یک لوح تقدیر به او بدهید و تشکر کنید تا او هم بداند که این هزینه‌ها را قدر دانسته اند. یک زمانی آیین نامه اینطور بود که تیمی که قهرمان شد به یک مسابقه خارجی اعزام شود، اما چه شد؟ اینجا قهرمان شوی می‌گویند اگر نمی‌آیید جام را با پیک برایتان می‌فرستیم! آیا با این شرایط شما انتظار دارید آن مدیر و باشگاه سال بعد هم تیم‌داری کند؟ آنقدر باید قوی کار کنید که لیگ‌های دسته دو و سه راه بیندازید نه اینکه هر سال لَنگِ 4 تیم استانی باشید.

فارس: یک زمانی شما تیم وارد لیگ برتر می‌کردید، چرا دیگر این کار را نمی‌کنید؟

من از اعتبار خودم هزینه می‌کردم، اما وقتی قدر نمی‌دانند، چرا باید این کار را انجام دهم؟

فارس: شاید این برداشت وجود دارد که فدراسیون پشت یک مدال نوشاد خودش را پنهان کرده است و به مشکلات توجهی ندارد.

نوشاد آن زمان که در لیگ ایران بازی می کرد به رده 40 رنکینگ رسیده بود، الان که در لیگ فرانسه بازی می کند، کجای رنکینگ است؟ شما به عنوان مسئول فدراسیون باید برنامه ریزی داشته باشید، نه اینکه هر روز برای این و آن حکم صادر کنید. سازمان ملل اندازه فدراسیون تنیس روی میز مشاور ندارد. این حکم‌ها روی چه حسابی است؟ خروجی این دپارتمان‌هایتان چیست؟ خلاصه کلام اینکه اگر بله قربان گو نباشید، نمی توانید کار کنید. پیشکسوتانی که کاربلد هستند، کجایند؟ آیا اصلا سراغ آنها می روند؟

فارس:  الان روسای هیات ها عضو هیات رئیسه فدراسیون شده‌اند، دلیل این کار توجه به هیات ها است؟

به هرحال عضو هیات رئیسه که نمی تواند در آینده به رئیسش رای ندهد. شاید هم قبلا رای داده‌اند و جبران خدمات گذشته است. رئیس هیات فارس که مسئول کمیته آموزش فدراسیون بود، چه برخودی با او کردند؟ یک زمانی هرکسی سالم کار می‌کرد، همه دور او جمع می‌شدند، اما الان طوری شده که از افراد سالم فراری هستند. متاسفانه شرایط ورزش کشور خیلی بد شده است. فردی که پرونده مالی و اخلاقی دارد و از کارش برکنار شده است، جای دیگری پست می گیرد.

این مسائل در ورزش ما درست شدنی نیست و سیستم افرادی مانند مرا نمی خواهد، چون بله قربان گو و چاپلوس نیستم. هر رئیسی که می‌آید، افراد کوچکتر از خودش را دورش جمع می‌کند چون با بزرگتر از خودش نمی تواند کار کند. تفکر بدی در حال قالب شدن است، چون ما دنبال شایسته سالاری نرفته ایم. زمانی که هاشمی طبا، مدیر وقت سازمان تربیت قانون حق رای برای هیات را گذاشت. من به او گفتم که با این شرایط دیگر رئیس فدراسیون از رئیس هیاتش نمی تواند کار بخواهد. رئیس فدراسیون برای اینکه در مسند ریاست بماند باید هوای هیات ها را داشته باشد و برعکس.

 

فارس: بحث انتخابات و آیین نامه آن هم وجود دارد. انتقادی که وجود دارد این است که چرا کسی که ورزشکار مطرحی بوده، حق حضور در انتخابات ندارد و یک نفر از بیرون می‌تواند نامزد شود.

این قانون باید تغییر کند. به عنوان مثال چرا باید علی دایی و مهدوی کیا نتوانند رئیس فدراسیون شوند؟ علی دایی معروف تر است یا رئیس بیمارستان قلب؟ چرا اومی‌تواند در فوتبال رئیس و علی دایی نمی‌تواند رئیس بیمارستان قلب شود؟ چون به آنجا که می رسد تخصص مهم است، اما در ورزش نه. در تنیس روی میز هم همین شرایط است. با این تفکر به هیچ جایی نمی رسیم.

فارس: مسابقات جهانی پیش رو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برای تیم ملی کاری نکرده‌ ایم که بخواهیم در مسابقات جهانی نتیجه بگیریم. باید بنشینیم و ببینیم ملی پوشان در لیگ های فرانسه، آلمان و ... چطور آماده می‌شوند. اردوی یک هفته یا 10 روزه که جوابگو نیست. الان هیچ چیز سرجایش نیست و نمی‌توانیم امیدوار باشیم.

فارس: می گویند به خاطر شرایط کرونا نمی توان کاری انجام داد؟

شاید چند سال کرونا باشد، نباید هیچ کاری انجام دهیم؟ باید دست روی دست بگذاریم تا کرونا تمام شود؟ ببینید دنیا چه کار می کند.

فارس: با مسائلی که گفتید آینده تنیس روی میز را چطور می‌بینید؟

با این شرایط تنیس روی میز ما رو به افت و نزول خواهد رفت و سال ها بعد خودش را نشان می دهد. نوشاد موفقیت‌های نوشاد برای این فدراسیون نیست که، اگر 5 سال بعد نتیجه خوبی گرفت، نتیجه زحمات شما خواهد بود. اگر بار دیگر او یا هر بازیکن دیگری در آسیایی مدال برنز را تکرار کرد، کار شما درست بوده است. وقتی دبیر فدراسیون در اینستاگرام به دنبال مصاحبه لایو است، دنبال چه می گردید؟ حداقل شان و جایگاه دبیر را حفظ کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول