اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

اوضاع اسفبار تپه شهدای گمنام دورود/ اینجا کسی مسوولیت نمی‌پذیرد+ فیلم

پاس‌کاری‌های مسوولین به یکدیگر در جهت واگذاری مشکلات و متهم کردن گذشتگان به انجام کاری غیرکارشناسی موجب شده متولی خاصی برای ساماندهی وضعیت اسفبار تپه شهدای گمنام دورود نباشد.

اوضاع اسفبار تپه شهدای گمنام دورود/ اینجا کسی مسوولیت نمی‌پذیرد+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از دورود، شاید آن‌روز که پیکر مطهر پنج شهید گمنام را برای تشییع و خاکسپاری راهی این شهرستان کردند، کسی گمان نمی‌برد که اکنون و با گذشت ۱۷ سال این شهدا گمنام‌تر از همیشه باقی بمانند.

پیکر پنج شهید گمنام در حالی مردادماه سال ۸۲ در منطقه‌ای دورافتاده به اصطلاح تفریحی به خاک سپرده شد که بسیاری از مسوولین وقت مخالف این کار بوده و جانمایی آن را مناسب نمی‌دانستند، اما به اصرار برخی‌ها شد هر آنچه که نباید.

به دلیل جانمایی نادرست، مقبره شهدای گمنام بر روی تپه‌ای بنا شده که روز به روز زمینش نشست کرده و فرو می‌ریزد، در بسیاری از نقاط این منطقه ترک‌های عمیقی را مشاهده می‌کنید که اگر احتیاط را چاشنی زیارت قرار ندهید قطعا در همان حوالی بایستی به خاک سپرده شوید.

کافی است شب‌ عزم زیارت شهدای گمنام را داشته باشید، قطعا به دلیل تاریکی محض مسیر منتهی به تپه شهدا، اگر اسیر حیوانات درنده و یا سارقان در کمین نشسته نشوید، بدون شک در آن ظلمات طریق سختی را پیموده و در نهایت به جای منور شدن چشمان شما به زیارتگاه، به تجمعی از چند جوان برمی‌خورید که بساط پهن کرده و فضای منطقه را از عطر میوه‌های مختلف پر کرده‌اند.

به دلیل پرت بودن منطقه و نبود نیروی نگهبان و یا پاسگاه انتظامی، هر از چندگاهی شیشه‌های یادمان توسط افرادی لاابالی یا می‌شکند و یا مزد امنیت به جا مانده از یادگاران دفاع مقدس را با تخریب سنگ‌های مزارشان می‌دهند.

اگرچه یادمان‌های شهدا برای ارج نهادن به مقام شامخ این عزیزان از جان‌گذشته و الگوگیری جوانان از منش و روش ایجاد می‌شوند، اما مقبره شهدای گمنام در دورود به دلیل نبود امکانات زیرساختی اولیه همچون آب و برق که محصول جانمایی نادرست بوده، اغلب از وجود زائر خالی است.

 

 

و اما نکته جالب ماجرا، نبود متولی برای ساماندهی وضعیت اسف‌بار تپه شهدای دورود است، پاس‌کاری‌های مسوولین به یکدیگر در جهت واگذاری مشکلات و متهم کردن گذشتگان به انجام کاری کارشناسی نشده و خارج از تدبیر موضوع درخور توجهی بود که با پیگیری خبرنگار فارس از متولیان حاصل شد.

مهمترین مشکل مقبره تپه شهدای دورود، جانمایی غلط است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران دورود، مهمترین مشکل مقبره شهدای گمنام این شهرستان را جانمایی غلط خواند و به خبرنگار فارس گفت: به دلیل قرار گرفتن مقبره در خارج از شهر، امکان دسترسی به سادگی وجود ندارد.

محمدرضا حقانی با بیان اینکه از همان ابتدا بنیاد شهید با خاکسپاری شهدا در این منطقه مخالف بود، افزود: با این وجود به اصرار برخی از افراد، شهدا بر بلندی شهر تشییع و به خاک سپرده شدند.

وی، متولی اصلی یادمان شهدای گمنام را بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد و ضمن انتقاد از بی‌توجهی این مجموعه، خواستار حل مشکلات به صورت جدی شد.

حقانی بیان داشت: به دلیل جانمایی غلط، اقداماتی که دیگر مجموعه‌ها همچون بنیاد شهید و صنایع دفاعی انجام می‌دهند، همگی موقتی بوده و پس از مدت زمانی مجدد مشکلات به شکل اولیه بازمی‌گردند.

وی با اشاره به چندین بار شکسته شدن شیشه‌های مقبره و حتی تخریب سنگ‌های مزار شهدا، تصریح کرد: به دلیل نبود نیروی نگهبان، گاهی خسارت‌هایی به یادمان زده می‌شود که دوره‌ای توسط برخی نهادها جبران می‌شود اما تا زمانی که مشکل ریشه‌ای حل نشود، کارهای مقطعی نتیجه‌بخش نخواهد بود.

 

بنیاد حفظ آثار متولی نیست، تخلف فرمانداری محرز است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان اما متولی بودن این مجموعه برای ساماندهی مقبره شهدای گمنام را رد و فرمانداری را مسوول این مهم عنوان کرد.

محسن رشیدی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار پس از بهره‌برداری از یادمان دیگر وظیفه‌ای ندارد، به فارس گفت: در این خصوص مصوبه داریم و به فرمانداری‌های سراسر کشور نیز ابلاغ شده است.

وی بیان داشت: مسوولیت ساماندهی یادمان شهدای گمنام پس از بهره‌برداری، همانند دیگر فضاهای شهری بر عهده فرمانداری است و اگر مشکلاتی همچون نبود روشنایی وجود دارد نشان از تخلف محرز فرماندار است.

مدیر‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه داد: همچنان که وزیر کشور رئیس شورای هماهنگی دفاع مقدس است، این وظیفه در استان به استاندار و در شهرستان به فرماندار محول می‌شود.

رشیدی تاکید کرد: فرماندار دورود بایستی مشکلات تپه شهدای این شهرستان را پیگیری و نسبت به حل آن‌ها اقدام کند.

 

مصوبه‌ای وجود نداشته و به فرمانداری ارتباطی ندارد

فرماندار دورود نیز متولی ساماندهی مقبره شهدای گمنام این شهرستان را بنیاد حفظ آثار عنوان کرد و به خبرنگار فارس گفت: متولی این موضوع فرمانداری نبوده و به این مجموعه اصلا ارتباطی ندارد.

مجتبی بیرانوند ضمن رد هر گونه مصوبه، از مسوولان حفظ آثار درخواست کرد اگر چنین چیزی وجود دارد، آن را ارائه دهند.

وی با اشاره به دور دست بودن یادمان از فضای شهری، تصریح کرد: بنیاد حفظ آثار مسوول نگهداری مقبره شهدا است و هیچ ربطی به فرمانداری ندارد.

فرماندار دورود ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان جهت ساماندهی تپه شهدای این شهرستان، از انجام اقدامات مختلف طی دوره‌های گذسته خبر داد.

بیرانوند با اشاره به سرقت‌های بی‌شمار تجهیزات مقبره، افزود: به دلیل دوردست بودن یادمان، پاسگاه و یا نیروی امنیتی وجود ندارد و هر چند وقت‌یکبار شاهد سرقت‌هایی در این منطقه هستیم که نیازمند رفع مشکل است.

وضعیت موجود و اینکه هیچ ارگانی مسوولیت ساماندهی تپه شهدا را نپذیرفته است نشان از آن دارد که بین ادارات و مسوولان ناهماهنگی زیادی وجود دارد و قطعا تا زمانی که در کنار همدلی مسوولان  برنامه ریزی مناسب صورت نگرفته و اقدام عملی نباشد، این نوع مشکلات برطرف نمی‌شود.

گزارش از پریسا قربانی نژاد

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول