اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

گزارش فارس از 3 مشکل اصلی گریبانگیر پژوهش دانشگاهی در شرایط کرونا/ وزارت علوم برای جلوگیری از افت پژوهش چاره اندیشی کرد

با اعتراض دانشجویان تحصیلات تکمیلی و روشن شدن وضعیت در پایان نخستین ترم مجازی، نگرانی از افت پژوهش دانشگاهی در زمان کرونا تشدید شد. با بررسی 3 مشکل فعلی گریبان گیر پژوهش، تدابیر وزارت علوم برای جلوگیری از افت پژوهش دانشگاهی را جویا شده ایم.

گزارش فارس از 3 مشکل اصلی گریبانگیر پژوهش دانشگاهی در شرایط کرونا/ وزارت علوم برای جلوگیری از افت پژوهش چاره اندیشی کرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، رویکرد دانشگاه جامعه محور در سال های اخیر مورد توجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.

یکی از ارکان پیاده سازی این هدف، پژوهش دانشگاهی است که با تکیه بر شناسایی نیازهای روز و رفع کاستی های جامعه انجام شوند که البته هیچ گاه مسیر پژوهش در دانشگاه ها بدون مشکل نبوده است.

اما ورود غافل گیر کننده ویروس کرونا به ایران به تبع از دیگر کشورهای جهان، شرایط پژوهش در دانشگاه ها را پیچیده تر از گذشته کرد؛ تا جایی که با شنیده شدن صدای اعتراض و گلایه دانشجویان به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و روشن تر شدن وضعیت در پایان نخستین ترم مجازی کرونایی، نگرانی ها از افت پژوهش دانشگاهی در ایام کرونا تشدید شد.

خبرنگاران فارس پیش از این هم به این موضوع پرداخته اند و در این باره می توانید این گزارش را هم بخوانید: «تعطیلی پژوهش در شلوغی ترم مجازی/ افزایش بی سابقه حذف ترم برای دانشجویان پژوهش محور».

*3 مشکل اصلی که در شرایط کرونا گریبان پژوهش دانشگاهی را گرفت

یکی از مشکلات همیشگی بخش پژوهش کمبود منابع مالی یا هزینه کرد منابع مالی مخصوص به پژوهش در دیگر بخش های به ظاهر ضروری تر است؛ در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی کشور در اثر تشدید تحریم های اقتصادی و سیاسی، چندین برابر شده است، بخش پژوهش هم بیش از سایر بخش ها تحت فشار قرار گرفته است.

همچنان که بابک شکری، معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی یکی از 3 مشکل اصلی که در شرایط کرونا گریبان پژوهش دانشگاهی را گرفته و پژوهش در دانشگاه ها را تهدید می کند، منابع مالی می داند.

وی در این باره به خبرنگار فارس، گفت: پیش از این هم شاهد بودیم که در بسیاری از مواقع، بودجه های پژوهشی صرف امور جاری می شوند و در حال حاضر در نتیجه شرایط اقتصادی کشور این وضع تشدید شده است. از این رو بخش پژوهش با مشکل کاهش اعتبار مواجه است.

درباره بودجه پژوهشی در کشور می توانید این ویدئو را مشاهده کنید:

شکری افزود: عامل دیگری که امروز بخش پژوهش دانشگاهی را تهدید می کند، کرونا و کاهش حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها است؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از ارکان اصلی پژوهش در دانشگاه ها محسوب می شوند و کمرنگ شدن حضور آنان در دانشگاه ها در ماه های اخیر به پژوهش دانشگاهی ضربه وارد کرده است. 

وی افزود: مشکل جدی دیگر بخش پژوهش در دانشگاه ها در شرایط فعلی، سختی تامین تجهیز و مواد مصرفی موردنیاز در آزمایشگاه ها است؛ زیرا در ماه های اخیر با تشدید فشار تحریم ها و مشکلات اقتصادی مشکلات بیشتری در تامین آنها برای دانشجویان و اساتید کشور ایجاد شده است.

*کرونا تاثیر نامطلوبی بر پژوهش در دانشگاه ها داشته است

محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم معتقد است که کرونا تاثیر نامطلوبی بر پژوهش در دانشگاه ها داشته است. 

وی درباره تاثیر کرونا بر پژوهش در دانشگاه ها به خبرنگار فارس، توضیح داد: یکی از آثار کرونا بر فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها را می توان در کاهش تعداد پروژه های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه دید. پروژه های ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه که اساتید به دانشگاه می آورند، بخشی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها را ایجاد می کنند و کاهش این پروژه ها بر دیگر فعالیت های دانشگاه ها هم اثرگذار خواهد بود.

فتوحی فیروزآباد با اشاره به دیگر ابعاد کاهش فعالیت های پژوهشی دانشگاه ها، گفت: کاهش فعالیت های پژوهشی و عملی اثر مستقیم بر خروجی علمی دانشگاه ها دارد؛ طبیعی است که کاهش فعالیت های پژوهشی به کاهش انتشار مقاله منجر می شود و همچنین شاهد کم شدن ابعاد مختلف کارایی دانشگاه در جامعه باشیم.

*تمام تلاش مان این است که پژوهش دانشگاهی به دلیل کرونا افت نکند

در نهایت خبرنگار فارس این موضوع را از مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کرد تا از تدابیر این وزارتخانه برای جلوگیری یا پیشگیری از افت پژوهش دانشگاهی در شرایط کرونا مطلع شود.

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که این وزارتخانه چه برنامه ای برای حمایت از پژوهش دانشگاهی در ترم جاری دارد؟ اظهارداشت: تمام تلاش ما بر این است که پژوهش در دانشگاه ها به دلیل شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا و مجازی شدن آموزش ها افت نکند.

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار دارد که همه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در بحث تحقیقات حتی قوی تر از قبل عمل کنند؛ ممکن است شاید آموزش در ترم مجازی قدری سبک تر شده باشد اما پژوهش می تواند گسترده تر و بیشتر صورت گیرد؛ زیرا اصولا رعایت پروتکل های بهداشتی درباره ویروس کرونا در پژوهش آسان تر از آموزش است. آزمایشگاه های تحقیقاتی عموما پر مراجعه نیستند و در یک آزمایشگاه ممکن است 2 تا 4 نفر با رعایت پروتکل های بهداشتی و زیر نظر استاد راهنما کار خود را دنبال کنند.

رحیمی شعرباف گفت: از این رو معتقدیم که پژوهش و تحقیقات باوجود کرونا کاملا قابل انجام است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار دارد که همه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در بحث تحقیقات حتی قوی تر از قبل عمل کنند.

وی گفت: به زودی نامه ای به دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور ابلاغ می شود که بار دیگر بر موضوع پیگیری پژوهش در ترم جاری تاکید خواهد شد؛ در این نامه از دانشگاه ها و پژوهشگاه های سراسر کشور خواسته خواهد شد که آزمایشگاه ها و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی حتی بیشتر و گسترده تر از قبل دنبال شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول