اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| هزاران امضا در مخالفت با تراریخته؛ پشت‌پرده تلاش‌ها برای محصولات دست‌کاری‌شده چیست؟

کمپین «نه به واردات محصولات تراریخته» با هدف حذف غذای پرابهام از سبد غذایی خانواده‌ها در «فارس من» راه‌اندازی شده و ظرف مدت زمان کوتاهی نظر هزاران حامی را به خود جلب کرده است.

فارس من| هزاران امضا در مخالفت با تراریخته؛ پشت‌پرده تلاش‌ها برای محصولات دست‌کاری‌شده چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا عبدی پور: تراریخته کردن محصولات کشاورزی یکی از بحث‌های بسیار داغ در زندگی مردم است. حرف و حدیث‌هایی که از گوشه و کنار درباره واردات محصولات تراریخته به کشور شنیده می‌شود، موجبات نگرانی خیلی‌ها را فراهم آورده است. این سموم علاوه بر هزینه‌ای که بر سبد غذایی خانوار و ملی تحمیل می‌کند، موجب تهدید سلامت کشاورزان و مصرف‌کنندگان نیز می‌شود.

 

برخی کارشناسان بر این باورند که سود عده‌ای در به خطر انداختن سلامت مردم است از این رو شتاب بیماری‌های سرطانی، تومورها، سقط جنین و سرکوب سیستم ایمنی بدن بسیار بالا رفته که این جای تأمل دارد. این مسأله موجب نگرانی و دغدغه مردم شده به گونه‌ای که با ثبت سوژه‌هایی در باب «نه به محصولات تراریخته» از مسؤولان خواستار ممنوعیت واردات این محصولات شدند. این گزارش مروری بر مهمترین مطالبات «فارس من» و پیگیری خبرنگاران فارس است.

 

* محصولات تراریخته چیست؟

 محصول تراریخته محصولی است که ژنوم طبیعی آن دستکاری شده و یک یا چند ژن به آن اضافه یا از آن حذف شده و هدف از این تغییرات ژنتیکی به وجود آوردن گیاهانی مقاوم در برابر آفات و سموم است. از سالیان گذشته تاکنون امنیت غذایی از اصلی‌ترین دغدغه مردم بوده لذا برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی و تأمین امنیت غذایی، تولیدات محصول تراریخته رشد و توسعه یافت.

 

اما امروزه کشت و استفاده از این نوع محصول تبدیل به چالشی در حوزه کشاورزی، سلامتی انسان‌ها و بهداشت شده است چرا که امروزه مشکل تأمین مواد غذایی وجود ندارد و بحث بر سر مشکلات اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشورهاست.

 

* عدم اجرای درج برچسب روی محصولات تراریخته

سؤالی که شهروندان در خصوص «درج عنوان محصولات تراریخته روی بسته‌بندی‌ها» از مسؤولین دارند، این است چرا با وجود اینکه عمده محصولات تراریخته در چهار قلم پنبه، سویا، کلزا و ذرت وجود داشته و یا در محصولات بهداشتی، خوراکی  و دامی استفاده می‌شود، اجباری برای درج برچسب بر روی بسته‌بندی محصولات ژنتیکی نیست؟! این در حالی که در برنامه ششم توسعه به قانون برچسب‌زنی برای محصولات تراریخته تأکید شده، از سوی دیگر مستنداتی هم دال بر خطرناک‌ بودن این گونه محصولات برای سلامتی انسان‌ها وجود دارد. 

 

بنابراین مردم ابراز نگرانی کرده و با ثبت سوژه‌ای در این خصوص که محصولات تراریخته و اصلاح ژنتیکی شده تقریباً بیشتر بازار را فرا گرفته‌ و اگر مردم از زیان‌های مصرف محصولات تراریخته آگاه نشوند، شاهد افزایش انواع سرطان‌ها، بیماری کبدی، کلیوی و گوارشی خواهیم شد.

 

* محصولات دستکاری ژنتیکی نمی‌خوریم

کمپین بعدی مربوط به مطالبه مردمی درباره حذف محصولات تراریخته از سبد خانوار است، حامیان این سوژه معتقدند با توجه به تورم اقتصادی و سایه گرانی خدمات درمانی بر سر مردم و مشکلاتی که این محصول برای سلامتی افراد ایجاد می‌کند، خواستار حذف آن از سفره غذایی مردم و بازنگری در کاشت و واردات شدند. متأسفانه با این اوصاف شاهدیم محصولات تراریخته بدون نظارت سازمان‌های بهداشتی و دولتی وارد کشور می‌شود در صورتی که کشت و مصرف این محصولات در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل مضر بودن ممنوع اعلام شده است.

به عقیده کارشناسان این محصولات می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کننده داشته و حتی نسل‌های بعدی را هم تحت‌الشعاع خود قرار دهد.  آیا جان مردم اهمیتی برای مسؤولین ندارد که اجازه ورود این محصولات را می‌دهند؟

بنابراین شهروندان در کمپین دیگر، صدای اعتراض خود را مبنی بر اینکه ما محصولات تراریخته نمی‌خواهیم و نمی‌خوریم، سلامت و جان مردم باید در اولویت باشد را به گوش مسؤولان از طریق سامانه «فارس من» رساندند.

 

* هدف آمریکا از تسلط بر صادرات بذر مواد غذایی چیست؟

این سؤالی است که ذهن هزاران شهروند را درگیر کرده است، اینکه سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون تن انواع محصولات دستکاری شده ژنتیکی یا تراریخته GMO شامل سویا، ذرت، کلزا، روغن‌های نباتی و پنبه توسط واردکنندگان عمده داخل کشور می‌شود با توجه به اینکه بر اساس قانون مصوب مجلس واردات، کشت و مصرف تراریخته‌ها بدون کسب مجوز ممنوع است.

 

جالب است با اینکه آمریکا واردات غذا و داروهای حیاتی و حتی پانسمان کودکان پروانه‌ای را به ایران تحریم و سبب فوت ده‌ها کودک پروانه‌ای شده ولی واردات میلیون‌‌ها تن سویای تراریخته به کشور برای نهاده‌های دامی و متأسفانه سفره مردم، مشکلی ندارد؟ آیا نباید شک کرد؟

 

عمرانی رئیس کمیسیون سلامت انجمن ارگانیک ایران در این‌باره به خبرنگار فارس، گفت: آمریکا با هدف تسلط بر کالری و انرژی دنیا همانند حوزه‌هایی مانند صنایع، اقتصاد و نظامی محصولات تراریخته تولید و در دنیا ترویج می‌کند، می خواهد مالکیت بذرها را در اختیار بگیرد و تمام کشورها را وابسته خود سازد در این میان کشورهایی از جمله ایران نباید در این تله بیفتد.


غفلت مسؤولین از واردات محصولات تراریخته

نکته بسیار مهم اینجاست که بسیاری از کشورها از این محصولات به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده می‌کنند در حالی که خانواده‌ها بدون اینکه آگاه باشند این محصولات وارد سفره‌شان شده و مسؤولان هم اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه نکرده‌اند.

 

در این باره کمپینی در «فارس من» با عنوان «محصولات تراریخته سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند» به ثبت رسید. این مخاطبان  به مسؤولان هشدار دادند که بدانید دشمن کارش دشمنی کردن است و تعجب نکنید، محصولات وارداتی تراریخته با نسل انسان و انسانیت کار دارد. 

 

همچنین سوژه دیگری مبنی بر اینکه برخی کشورهای اروپایی ورود این محصولات را ممنوع کرده‌اند و لازم است در کشور ما هم به این امر توجه جدی شود چرا که بی‌شک دستکاری در هر محصولی خالی از خطر نیست.

 

با این حال مخاطبان از مجلس شورای اسلامی خواستار ممنوعیت و محدودیت واردات محصولات تراریخته از ایالات متحده آمریکا و کشورهای دیگر و در مقابل حمایت تمام قد از تولیدات داخلی از نوع سالم شدند. 

 

در این راستا علی خان‌محمدی مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور با بیان اینکه بذرهای هیبرید تراریخته کلزا و ذرت به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود به خبرنگار فارس، گفت: مجلس باید تمام هم و غم خود را صرف منع واردات محصولات تراریخته کند.

 

وی ادامه داد: اگر دولت از کشاورز حمایت کند، نهاده‌های آنها را به موقع تحویل دهد، این بخش می‌تواند بدون نیاز به کشت محصولات تراریخته بیش از استانداردهای جهانی تولید کند.

در پایان انتظار می‌رود با توجه به فرصت و تهدید محصولات ژنتیکی، دولت از واردات محصولات خطرناک تراریخته به کشور خودداری کند. گفتنی است؛ خبرنگاران فارس همچنان در تلاش برای تحقق خواسته مخاطبان برای رسیدن به نتیجه مطلوب از سوی مقامات سطح بالا است.

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول