اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

آدرس غلط سلبریتی‌های هشتگ‌زن به مردم/ حرف‌های اضافه‌ای که مسؤولیت ندارد!

سلبریتی‌ها در کشور ما وظیفه خود می‌دانند در هر امر تخصصی و غیرتخصصی ورود کنند و با اظهارنظرهای نادرست خود، هواداران‌شان را به مسیرهای اشتباه سوق دهند و مسؤولیت آن را هم نپذیرند.

آدرس غلط سلبریتی‌های هشتگ‌زن به مردم/ حرف‌های اضافه‌ای که مسؤولیت ندارد!

خبرگزاری فارس؛گروه رادیو و تلویزیون: ماجرای زورگیری از دختر مهراب قاسمخانی و اتفاق ناخوشایندی که برای دختر او افتاده، بحث اظهارنظرهای سلبریتی ها درباره موضوعات مختلف را داغ کرده است. مهراب قاسمخانی که عمدتا نویسندگی سریال های مدیری را برعهده داشته، این روزها درگیر پرونده زورگیری از دخترش شده است و در فیلمی که از رویارویی اش با زورگیر منتشر شده، می گوید: «من دختر بزرگ نکرده ام که گردن کلفتی مثل تو خفتش کنه...»

انتشار این فیلم موج گسترده ای را علیه این سلبریتی به راه انداخته است. منشاء این واکنش ها هم به اظهارنظرهای قاسمخانی برمی گردد. او که صفحه پرفالووری در اینستاگرام دارد، هر از گاهی درباره مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... اظهارنظر می کند. همین اظهارنظرها امروز باعث شده تا همان دنبال کنندگان به او بتازند که وقتی از حکم قضایی اعدامیان و جانی ها حمایت می کنید، این روزها را هم ببینید.

سلبریتی کیست و چه می‌کند؟

این روزها مخاطبان خبرگزاری فارس هم با ثبت کمپینی با عنوان «ضرورت وجود قانون برای رصد بازیگران رسانه ملی» پیگیر این موضوع شده‌اند. حتما شما هم کلمه سلبریتی را خیلی شنیده‌اید و کنجکاوید که بدانید معنای دقیق آن چیست و اصلا چرا به بعضی از افراد سلبریتی می‌گویند؟ اگر توجه کرده باشید، این لقب، هم می‌تواند به یک سیاست‌مدار داده شود و هم به یک مدل لباس، پس نقطه مشترک این دو فرد چیست که هر دو را جزء سلبریتی‌ها قرار می‌دهد؟

سلبریتی بودن به هیچ عنوان یک شغل ویژه نیست و سلبریتی‌ها هرگز برای اینکه سلبریتی هستند، کار خاصی انجام نمی‌دهند. در واقع سلبریتی که در لغت به معنای ستاره و فرد مشهور است، دارای شخصیت و چهره‌ای مشهور و معروف است که مربوط به حوزه فعالیت خودش می‌شود.

 

هر فرد تاثیرگذار، مشهور و شناخته شده‌ای در عرصه سیاست، اقتصاد، علم و فرهنگ، سینما، موسیقی، ورزش، مدلینگ و... می‌تواند یک سلبریتی محسوب شود. ستاره‌ها این سلبریتی شدن را مدیون رسانه‌ها هستند که آن‌ها را به مردم دنیا می‌شناسانند و البته رسانه‌ها هم از این راه هم برای خود و صاحبان صنعت و ثروت درآمدزایی می‌کنند.

به هر حال معنای سلبریتی هر چه که باشد و فرد سلبریتی هر کسی که باشد، مردم دنیا، حضور او در مراسم‌ها و محافل گوناگون را از منظر سبک لباس پوشیدن، مدل آرایش، مدل مو، جواهرات، تیپ و رفتار و حتی ثروت و درآمدش می‌بینند و یا حتی برایشان مهم است. به همین دلیل است که بیشتر مدها، ترندها و سبک‌های جدید را سلبریتی‌ها روی کار می‌آورند، زیرا آن‌ها کاملا دیده می‌شوند!

بسیاری از جامعه شناسان معتقدند با توجه به تاثیرگذاری که سلبریتی ها در جامعه دارند، باید بیشتر از سایرین مراقب رفتار عمومی، حرف زدن و اظهارنظرهایشان باشند. چون همین معروف بودن آنها را به گروه های مرجعی تبدیل کرده که هوادارانشان از آنها تاثیرپذیری دارند.

همچنین آنها معتقدند که این دسته از افراد چون شهرت خود را به واسطه ظاهر یا شغلشان دارند، نباید در موارد سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی در ایران اظهارنظر کنند. چون در این موضوع تخصصی ندارند!

 

در دنیا نیز روال بر همین منطق پیش می رود. شما کمتر سلبریتی می بینید که درباره همه موضوعاتی که اتفاق می افتد، بخواهد بدون تخصص و آگاهی اظهارنظر کند و نظرش را به جامعه هوادارانش القاء کند.

اما در ایران کاملا روند معکوس است. چند سالی است که سلبریتی های حوزه هنر و ورزش، با اظهارنظرهای سطحی، بدون تخصص و آگاهی به همه موارد ورود می کنند. بدون اینکه بخواهند مسئولیت اظهارنظرهای غلط خود را برعهده بگیرند و یا بپذیرند که در موضوع مورد نظر تخصصی ندارند! آنها حتی پای اظهار نظر تحمیلیشان به جامعه هم نمی ایستند و در اکثر موارد بعد از مدتی نظرشان عوض می شود. اما وقتی به این مرحله می رسند که معمولا کار از کار گذشته است.


انتخابات ریاست جمهوری سال 1396

بی‌شک در به قدرت رسیدن حسن روحانی و پیروزی در انتخابات 1392 سلبریتی‌ها و هنرمندان سیاسی و سینماگران سیاست‌زده نقش بسیار مهمی داشتند. جامعه‌نخبگان هنری می‌توانند در به قدرت رسیدن هر نامزد انتخاباتی نقش موثری ایفا کرده و تعیین کننده باشند.  

اما چیزی نپایید که ورق برگشت و شرایط آن گونه که رئیس جمهور انتظار می‌داشت، پیش نرفت. همین چهره‌های سرشناس در هر بزنگاهی شروع به انتقاد از عملکرد دولت کردند و حتی برخی از آن ها به کمپین #پشیمانم پیوستند.

 

زلزله آبان 1396 کرمانشاه و هجوم سلبریتی ها

زلزله 7.3 ریشتری یکم آبان سال 96  کرمانشاه را لرزاند، حادثه‌ای تلخ که منجر به از بین رفتن تعدادی از هموطنان شد و البته خسارات بسیاری را نیز به روستاها و مناطقی این استان  وارد کرد، پس از این حادثه  و در همان ساعات اولیه امداد رسانی به مردم زلزله زده توسط هموطنان آغاز شد.

روستاهای از جمله کوئیک محمود، تپانی دشت ذهاب، زرین جوب و سراب ذهاب از توابع سرپل ذهاب و روستای زرده از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو استان کرمانشاه آسیب جدی در پی این حادثه دیدند و در ادامه نیز ارسال کمک‌های غیر نقدی و جمع آوری کمک‌های نقدی مورد توجه خیرین قرار گرفت و در این بین نیز تعدادی از سلبریتی‌ها اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی در حساب شخصی خود کردند و حتی مبالغ قابل توجهی در حساب این افراد واریز شد که بعدا با ورود مراجع قضایی جلوی این کار گرفته شد.

در کنار جمع آوری پول به حساب های شخصی، انتشار یک تصویر باز هم حاشیه ساز شد. نوید محمدزاده که به همراه سلبریتی های دیگر به کرمانشاه رفته بود، سلفی از خود منتشر می کند که در آن پیرمردی مستاصل از زلزله ایستاده و او در کنارش لبخند می زند! این عکس از جایی دستخوش حاشیه شد که فیلمی از همان پیرمرد منتشر شد که با نگرانی به دنبال یافتن چادری برای اقامت است.

در ماجرای زلزله آش حضور سلبریتی ها و عکس های تبلیغاتیشان با زلزله زدگان تا جایی شور شد که در نهایت اعلام شد کسی به صورت شخصی اجازه جمع آوری کمک های مردمی را ندارد و بهتر است سلبریتی ها هم برای آسایش و آرامش بیشتر زلزله زدگان به خانه هایشان برگردند.

در جریان زلزله کرمانشاه، صادق زیباکلام، مهراب قاسمخانی، علی دایی و الهام پاوه نژاد سه چهره ای بودند که از سوی دادگاه برای پاسخگویی به هزینه های جمع آوری شده برای کمک به زلزله زده های کرمانشاه احضار شدند.

 

حمایت از اغتشاشگران آبان 98

تغییر نرخ بنزین فرصت اغتشاشات در خیابانها فراهم کرد و در این میان عده ای به مال و جان مردم رحم نکردند و با به آتش کشیدن اموال عمومی و ایجاد رعب و وحشت در کشور شرایط ناآرامی را ایجاد کردند. بعد از اینکه این افراد دستگیر شدند باز هم  سلبریتی‌های فرصت طلب احساس تکلیف کرده و به میدان آمدند و با انتشار بیانیه ای به حمایت از اغتشاشگران پرداختند.

 

آنها در این بیانیه تا جایی که توانستند به سیاست های حاکمیت تاختند و اصلا به روی خود نیاوردند که آنچه امروز در کشور روی داده ماحصل تبلیغات سیاسی بوده که خودشان مسئول آن بوده اند.

این سلبریتی ها  اخیرا هم در ماجرای نوید افکاری کم نگذاشتند و تمام تلاششان را کردند تا او را که یک قاتل بود به جای یک ورزشکار به جامعه جهانی معرفی کنند و در این زمینه هم دست به کار شدند و تلاش کردند تا جلوی اعدام یک قاتل را بگیرند و جای قاتل و مقتول را با هم عوض کنند!

 

**چهره هایی که برای زدن حرف های نامسئولانه همیشه حاضرند!

این افراد که بیشتر به واسطه تلویزیون تبدیل به چهره های شناخته شده، شده اند اما امروز در شکل و شمایل اپوزسیون از حضور در تلویزیون و برنامه های تلویزیونی طفره می روند و آن را برای خود کلاس می دانند. برخی دیگر هم که شهرتشان به واسطه چند سریال و فیلم تلویزیونی رقم خورده امروز تا جایی خود را صاحب نظر می دانند که مدام درباره هرچیزی در صفحه شخصیشان اظهارنظر می کنند.

عده دیگری هم که حتی سواد درست و حسابی ندارند، نه تنها خود را از قافله عقب نمی دانند بلکه سردمدار این قافله هم هستند و از اظهار نظر درباره همه مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و ... فروگذار نمی کنند. از جمله آنها می توان به مهناز افشار اشاره کرد که درباره هر موضوعی احساس تکلیف می کند و شروع به زدن حرف های اضافه ای می کند که بار تحمیلی برای کشورش ایجاد می کند اما او هیچ مسئولیتی درباره پیامدهای سخنانش برعهده نمی گیرد و همچنان به حرافی هایش ادامه می دهد.

 

**چرا سلبریتی اجازه اظهارنظر درباره هرچیزی را ندارد؟

موضوع دخالت سلبریتی ها در همه امور را با معصومه نصیری عضو انجمن سواد رسانه ای در میان گذاشتیم و او در این باره گفت: اینکه سلبریتی‌ها به خود این اجازه را می‌دهند درباره هر موضوعی اظهار نظر کنند برمی‌گردد به اینکه متاسفانه ما وارد لایه دوم و پنهان البته ناپسندتر سلبریتی یعنی «سلبریتیسم» شدیم.

وی ادامه داد: این لایه و ورود به آن است که سبب می‌شود افراد چهره که اصطلاحا آنها را سلبریتی می‌شناسند پا را کمی فراتر گذاشته و درباره موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صحبت کنند و دردآورش اینجاست که اکثرا هم بعد از این اظهارنظرها، پاس حرفشان نمی‌مانند و مسوولیت تهییج و فراخوانی مخاطبان به کنش های مختلف را برعهده نمی‌گیرند و جالب تر اینکه خودشان هم نقش مدعی و طلب کار را بازی می‌کنند.

نصیری تاکید کرد: شما کمتر می‌بینید که در یک جامعه مبتنی بر خرد، افراد درباره همه چیز به خود اجازه اظهار نظر بدهند چراکه تخصص گرایی نقطه عطف این جوامع است. اما اینجا سلبریتی ما درباره قیمت پوشک بچه، آب معدنی، انتخابات ریاست جمهوری، هشتگ‌سازی‌ها و هشتگ بازی‌ها و ... وارد می‌شود و چه بسا همین بی محابا اظهار نظر کردن‌ها هزینه های جدی برای کشور و افکار عمومی ایجاد کند.

 

وی ادامه داد: این رفتار را اگر نخواهیم بدبینانه نگاه و بررسی کنیم به میل شدید این افراد به دیده شدن به هر قیمیت باز می‌گردد چراکه شاهد بودیم این افراد در پاره ای از موارد از اصل و اساس یک موضوع نیز مطلع نبودند اما به جهت اینکه می‌دانستند موجی است که سبب دیده شدن و بقای انها می‌شود، به موضوع ورود پیدا کردند و هزینه تراشی رخ داده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: به هر حال این پدیده سلبریتیسم خطرناک است و همه باید بر این موضوع تاکید کنیم که هیچ کسی حق اظهارنظر معنادار و بی قاعده در حوزه ای که تخصصی در آن ندارد، را نداشته باشد. اگر قرار هست کنشی را حمایت یا تبلیغ کنند باید در آن زمینه از اندک تخصصی برخوردار باشند . صرف شهرت به معنای داشتن صلاحیت برای اظهارنظر های غیرکارشناسی نیست.

وی در پایان گفت: سلبریتی ها باید حواسشان باشد که مصداق مشغول سازی و غافل سازی نباشند که متاسفانه امروز شاهدیم برخی از اظهارات این قشر در همین راستاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول