اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

اشتغال پایدار؛ اولویت نخست در دستیابی به توسعه روستایی

اولویت نخست در همه روستاهای فارس، ایجاد اشتغال پایدار و استقبال از طرح‎های اشتغالزایی است که این مهم زمینه‌ساز توسعه روستا و مهاجرت معکوس به آن خواهد بود.

اشتغال پایدار؛ اولویت نخست در دستیابی به توسعه روستایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به پیشنهاد مرکز توسعه روستایی از شورای فرهنگ عمومی به منظور تجلیل و تقدیر از زحمتکشان روستایی و عشایری و یاد کردی از خدمات ارزنده آنان به کشور، ۱۵ مهرماه را به نام روز ملی روستا و عشایر نامگذاری کردند.

روستاها و عشایر در برهه‌های گوناگون کارکردهای مهم و تعیین‌کننده همچون نقش آفرینی در هشت سال دفاع مقدس و اعطای هزاران شهید تا تاثیرگذاری بر رشد و توسعه کشور را برعهده داشته‌اند به نحوی که رسیدگی و آبادانی روستاها بعد از انقلاب یکی از محورهای اصلی سیاست های دولت در ادوار مختلف بوده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس به مناسبت روز روستا و عشایر به خبرنگار فارس گفت: استان فارس دارای بیش از ۴ هزار روستا و آبادی بوده که بالغ بر ۲ هزار روستا دارای دهیاری می باشند.

 سیدکمال پاک فطرت با اشاره به ظرفیت‌های بالای روستاها در استان فارس تصریح کرد: روستاهای استان فارس از پتانسیل بالایی در زمینه های کشاورزی، دامداری و دامپروری و گردشگری برخوردار می باشد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی همچون خشکسالی و عدم اشتغال در روستا باعث مهاجرت بسیاری از روستایی ها به شهرها شده بیان کرد: با سیاستگذاری کلانی که در کل کشور و به دنبال آن در استان فارس صورت گرفته و با ارائه تسهیلات مختلف شاهد کند شدن روند مهاجرت به شهرها و در برخی نقاط مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم.

استقرار ۱۰۶ اقامتگاه بوم‌گردی؛ گامی در جهت توسعه اشتغال روستایی

پاک فطرت در خصوص تسهیلات اعطا شده به روستاییان استان فارس اظهار داشت: در دو سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در روستاها اعطا شده که زمینه اشتغال حدود ۱۱ هزار نفر را در روستاها فراهم کرده است.

  مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری فارس با بیان اینکه گردشگری یکی از بزرگترین ظرفیت‌های روستاهای استان فارس می باشد، اظهار داشت: در سال ۹۲ تنها چند اقامتگاه بوم‌گردی در سطح استان در روستاها داشتیم که هم اکنون این آمار به بیش از ۱۰۶ اقامتگاه رسیده که به صورت فعال به مسافرین و گردشگران خدمات ارائه می دهند.

وی در خصوص خدمات‌دهی های صورت گرفته به روستاها متذکر شد: دولت در سالهای اخیر توجه ویژه ای به روستاها داشته و به لطف خدا حدود ۹۸ درصد روستاها گازرسانی شده, ۱۰۰ درصد روستاهای فارس دارای آب و برق می باشند و اکثر روستاها از اینترنت و مخابرات بهره‌مند شده اند.

پاک فطرت گفت: در سالهای اخیر تعداد خانه های بهداشت در روستاها با رشد چشمگیری همراه بوده و هم اکنون بیش از ۱۵۰۰ روستا در استان دارای خانه بهداشت می باشد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با اشاره به اولویت اشتغال در روستاها عنوان کرد: اولویت اول همه روستاها ایجاد اشتغال پایدار می باشد که این مهم زمینه‌ساز توسعه روستا و مهاجرت معکوس به آن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه  ۸۰ درصد خانه های روستاهایی در فارس طی چند گذشته بازسازی و مقاوم‌سازی شده است، اظهار داشت: دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس آماده همکاری و حمایت از همه افراد و گروه‌هایی است که طرح و برنامه برای اشتغالزایی در روستاها دارند, می باشد.

پاک فطرت گفت: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته و برنامه‌هایی که مدنظر برای آینده می باشد, شاهد اعتلا و رونق روستاها در استان باشیم و روز به روز جمعیت مهاجر از شهرها به روستاها افزایش پیدا کند.

برگزاری طرح ترویج آموزش عشایر دامدار در فارس

فرمانده سپاه عشایر فارس نیز با تبریک روز روستا و عشایر درخصوص آمار جمعیتی عشایر استان به خبرنگار فارس گفت: در استان فارس ۱۴۷ هزار نفر عشایر کوچ رو در قالب ۲۵ هزار خانوار زندگی می‌کنند.

عیسی افسری با بیان اینکه در استان فارس ایلات قشقایی، خمسه، کوهمره و طوایف مستقل محلی از جمله ایلات بزرگ و پرجمعیت در  استان هستند، تصریح کرد: عشایر نقش مهم و تاثیرگذاری در ابعاد اقتصادی به ویژه در تولیدات محصولات لبنی و پروتئینی دارند.

وی در مورد صنایع دستی عشایری استان عنوان کرد: با توجه به اینکه دامپروری یکی از مشاغل اصلی عشایر می باشد، دستبافته‌های عشایری و گبه از صنایع دستی مهم و قابل توجه عشایر فارس بوده که خاستگاهی وابسته به زندگی دامپروری دارد.

فرمانده سپاه عشایر فارس با اشاره به برنامه های حمایتی بسیج عشایر فارس جهت تسهیل در کسب و کار عشایری اظهار داشت: از طریق بسیج سازندگی و گروه های جهادی بسیج عشایر خدمات بسیاری در طی سالها به عشایر فارس ارائه شده و از ابتدای سال ۱۳۹۹ مبحث کمک مومنانه مطرح شده و به بسیاری از خانواده های آسیب دیده از کرونا در چندین مقطع کمک هایی شده است.

 افسری از برگزاری طرح ترویج آموزش عشایر دامدار خبر داد و عنوان کرد: این طرح با همکاری اداره دامپزشکی و امور عشایر در حال انجام می باشد و تاکنون هزار واحد دامی شناسایی شده و و آموزش هایی در زمینه های بیماری های مشترک انسان و دام، افزایش بهره وری دام، بهره وری در خوراک و نحوه واکسیانسیون دام به آنها داده می شود.

فرمانده سپاه عشایر فارس با بیان اینکه بالغ بر ۱۷۰ پایگاه مقاومت عشایری در اقصی نقاط استان وجود دارد، اظهار داشت: علاوه بر خدماتی که تاکنون برای هموار شدن کوچ عشایر به آنها ارائه شده، با راه اندازی گشت ها و ایستگاه های بازرسی، امنیت عشایر کوچ رو را به واسطه پایگاه‌ها و حوزه های عشایری تامین می کنیم تا با خیالی آسوده به حرکت خود در مسیر کوچ بپردازند.

وی همچنین از ارائه خدمات اجتماعی به عشایر گفت و افزود: خدمات اجتماعی متنوعی به عشایر متناسب با نیاز آنها همچون کاهش نرخ آسیب های اجتماعی، کاهش نرخ طلاق و افزایش ازدواج ارائه می شود.

افسری در خصوص ابتلای عشایر به بیماری کرونا با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ مورد فوتی بر اثر کرونا در عشایر کوچ رو گزارش نشده، تصریح کرد: به علت آموزش ها، توزیع بسته های بهداشتی و ضدعفونی کردن مرتب محل زندگی عشایر توسط گروه های بسیجی سپاه عشایر و ارتباط کمتری که عشایر کوچ رو با شهرها و مناطق شلوغ دارند، عشایر کوچ رو کمترین آسیب و کمترین میزان ابتلا به این ویروس را داشته اند.

با توجه بیشتر و حمایت مسئولین از روستاها و عشایر می توان با بسیاری از ابعادی از کشور همچون اقتصاد را با خیال راحت به مردم روستایی و عشایر سپرد و به دلیل توان بالای آنان در تولید، کاری که در آن تخصص دارند، موفقیت ها و اتفاقات بزرگی را در کشور رقم زد.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول