اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بندر بن سلطان: اگر حافظ اسد نبود، عرفات با کمپ دیوید موافقت کرده بود

دبیر سابق شورای امنیت ملی عربستان سعودی مدعی شد که اگر تهدید رئیس‌جمهور سابق سوریه نبود، یاسر عرفات به کمپ دیوید تن داده بود.

بندر بن سلطان: اگر حافظ اسد نبود، عرفات با کمپ دیوید موافقت کرده بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بندر بن سلطان» رئیس پیشین دستگاه اطلاعات سعودی و سفیر اسبق ریاض در واشنگتن  در بخش اول مستند «با بندر بن سلطان» که شب گذشته ( ۵ اکتبر ۲۰۲۰) از شبکه سعودی «العربیه» پخش شد، از اظهارات رهبران فلسطینی پس از عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و امضای دو توافق صلح با آن، انتقاد کرد.

وی در انتقادی شدید‌اللحن به مقامات سیاسی فلسطین، گفت: سخنان رهبران فلسطین دردناک و در سطح پایین بود..جسارت رهبران فلسطین به کشورهای [عربی حوزه] خلیج [فارس] مردود و غیرقابل پذیرش است.اسرائیل و سران فلسطینی از قضیه فلسطین سوء‌استفاده کردند. سران فلسطین به راحتی از اصطلاح خیانت استفاده می‌کنند و این روش به سنتی برای تعامل آنها با یکدیگر نیز تبدیل شده است.

درباره رویکرد عربستان سعودی و اولویت‌های آن نیز بندر بن ‌سلطان مدعی شد که رسیدگی به شهروندان سعودی اولویت است و این سنت همیشه از دوره «عبدالعزیز» پادشاه بنیانگذار سعودی و سایر پادشاهان تا سلمان پادشاه کنونی و ولی‌عهد او محمد بن سلمان ادامه دارد.

رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی سعودی افزود: قضیه فلسطین یک قضیه عادلانه است که وکلای آن شکست‌خورده و قضیه اسرائیل یک قضیه غیرعادلانه است اما وکلای آن موفق و پیروزند.رهبران فلسطین همواره بر روی طرف بازنده، شرط بستند..و این هم بهای آن است. این خلاصه‌ای از تحولات ۷۵ سال گذشته در پرونده فلسطین است.

بندر بن سلطان در ادامه با اشاره به سفر یاسر عرفات «ابوعمار» رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین به بغداد در سال ۱۹۹۰ (در زمان اشغال کویت از سوی عراق) گفت که این سفر برای مردم کشورهای حوزه خلیج فارس دردناک بود.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: جوانان فریب خورده‌ای را دیدیم که در شهر نابلس فلسطین از این‌که طی جنگ آزادی کویت، ریاض هدف قرار گرفته با ابراز خوشحالی می‌رقصیدند.

سفیر اسبق عربستان در آمریکا درباره مصر گفت که این کشور از دوران حسنی مبارک تاکنون که تحت رهبری «عبدالفتاح السیسی» است، تلاش کرده تا میان گروه‌های فلسطینی فتح و حماس توافق ایجاد کند.

وی در ادامه ایران و ترکیه را به سوداگری بر سر قضیه فلسطین متهم کرد و از موضع‌گیری آنکارا علیه توافق امارات با اسرائیل به شدت انتقاد کرد و گفت: ترکیه که در پی توافق صلح امارات با اسرائیل، سفیرش را از ابوظبی فراخوانده، چرا سفیر اسرائیل در آنکارا را اخراج یا سفیر ترکیه در تل‌آویو را فرا نخواند؟

بندر بن سلطان افزود: «یهودیان قطعنامه ۱۸۱ را قبول کردند اما فلسطینی‌ها آن را نپذیرفتند و اکنون همان را مطالبه می‌کنند.»

وی تحریم مصر در پی توافق کمپ دیوید را اقدامی اشتباه توصیف کرد و مدعی شد که یاسر عرفات به او گفته بود اگر تهدید «حافظ اسد» رئیس‌جمهور سابق سوریه نبود قصد داشت با کمپ دیوید موافقت کند.

رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به موضع ریاض در قبال دوحه پرداخت و گفت: مردم قطر از ما و در میان ما هستند، اما دولت قطر دولتی حاشیه‌ای است و بهترین راهکار بی‌اعتنایی به آن است.

قسمت دوم مستند «با بندر بن سلطان» قرار است ساعت 21:00 شامگاه سه‌شنبه به وقت سعودی (18:00 به وقت گرینویچ) پخش ‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول