اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

الگوی مصرف تعیین شده در طرح برق امید غیر واقع بینانه است

عضو کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر غیر واقع بینانه بودن الگوی تعیین شده برای رایگان شدن هزینه برق در طرح برق امید گفت: مسئولین وزارت نیرو باید قبل از اجرای طرح، برنامه خود برای شناسایی کامل خانه‌های خالی و سکونتگاه‌های غیردائم را اعلام کنند.

الگوی مصرف تعیین شده در طرح برق امید غیر واقع بینانه است

 مصطفی طاهری نمایندۀ مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن بیان معیارهای مصرف تعیین شده برای مشترکین کم مصرف در طرح برق امید گفت: آستانه کم مصرفی در ماه‌های غیر گرم، ۸۰  و در ماه‌های گرم مناطق عادی ۱۰۰ کیلووات ساعت تعیین شده است. همچنین بیشترین میزان مصرف تعیین شده به عنوان معیار کم مصرفی، مربوط به منطقه گرمسیری یک و برابر با ۴۰۰ کیلووات ساعت معین شده است که به نظر می‌رسد، این اعداد بسیار پایین در نظر گرفته شده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه معیارهایی که برای کم مصرفی تعیین شده منطبق بر مصارف حداقلی عموم مردم نیست، ادامه داد: مصرف برق یخچال‌ها که معمولا در دوره سالانه پشت بدنه درج می‌شود از ۳۵۰ تا بیش از ۸۰۰ کیلووات ساعت در سال وجود دارند. یعنی به طور متوسط ماهانه از ۲۹ تا ۶۷ کیلووات ساعت در ماه مصرف دارند که این وابسته به فناوری و ردۀ انرژی یخچال است.

وی در تشریح آمار مرتبط با مصرف برق یک خانوار، افزود: یک تلویزیون با توان مصرفی ۱۵۰ وات، اگر ۵ ساعت در روز روشن باشد، ماهانه ۲۲.۵ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. همچنین با فرض اینکه روشنایی یک واحد مسکونی به طور متوسط با ۳ لامپ ۵۰ واتی تامین شود و در شبانه روز ۶ ساعت از روشنایی استفاده شود،‌ مصرف ماهانه این بخش ۲۷ کیلووات ساعت خواهد بود.

طاهری در بیان این نکته که خانوارهایی که شرایط اقتصادی ضعیف‌تری دارند از تجهیزات برقی ارزان‌تر که پرمصرف هستند، استفاده می‌کنند، گفت:  اگر مشترکی تنها یک یخچال و تلویزیون و سه لامپ در خانه داشته باشد و وسیله برقی دیگری نداشته باشد، قاعدتا یخچال کم مصرف با رده انرژی A++ ندارد.

حداقل مصرف خانوارهای کم برخوردار هم از الگوی تعیین شده بیشتر است

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: با این وجود اگر متوسط مصرف یخچال در ماه را ۴۲ کیلووات ساعت در نظر بگیریم، محاسبه مصرف برق یک خانوار با یک یخچال، یک تلویزیون و سه عدد لامپ، نشان از حداقل ۹۰ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف ماهانه برق در ایام غیر گرم سال دارد.

نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این طرح هدف دولت مبنی بر کاهش مصرف را محقق می‌کند، گفت: در این حالت نمی‌توان انتظار داشت که مصرف‌کنندگان بتوانند با مدیریت مصرف به طبقه کم مصرف بپیوندند چراکه این معیارها واقع‌بینانه تعیین نشده است و کاهش مصرف برق برای رسیدن به این مقادیر، دور از دسترس است.

ضرورت شناسایی سکونتگاه‌های خالی و غیردائم 

طاهری ضمن اشاره به اینکه 8.5 میلیون خانوار از برق رایگان بهره‌مند نمی‌شود، گفت: علت اینکه در آمارهای وزارت نیرو حدود ۳۰ درصد از صورتحساب‌های برق، کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف دارند،‌ وجود بخش زیادی از سکونتگاه‌های خالی و غیردائم در این محدوده مصرفی است.

طاهری، با تاکید بر رایگان نشدن برق سکونتگاه‌های غیر رسمی، اضافه کرد: رایگان نشدن برق سکونت‌گاه‌های خالی و غیردائم در متن مصوبه هیئت دولت نیز تصریح شده است. بنابراین باید مسئولین وزارت نیرو، قبل از اجرای طرح، برنامه خود برای شناسایی کامل خانه‌های خالی و سکونتگاه‌های غیردائم را اعلام کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در پایان گفت: استفاده از ظرفیت سازمان امور مالیاتی و آمار و داده‌های کمیته امداد و بهزیستی می‌تواند در این مسیر کمک کند.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول