اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

رسانه مهم‌ترین جنگ قدرت امروز در دنیا/ جوانان و نوجوانان اصلی‌ترین هدف دشمن در جنگ رسانه‌ای هستند

فضای مجازی امروزه جزیی جداناپذیر در زندگی افراد است که با وجود عمر کوتاهی که دارد به خوبی در بین اقشار مختلف جا باز کرده است و با توجه به اینکه جنگ امروز قدرت‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ای است، برای حضور در این فضا باید آگاهی و علم کافی داشته باشیم.

رسانه مهم‌ترین جنگ قدرت امروز در دنیا/ جوانان و نوجوانان اصلی‌ترین هدف دشمن در جنگ رسانه‌ای هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از اقلید، فضای مجازی امروزه یکی از پرکاربردترین و شلوغ‌ترین فضای حضور افراد مختلف است که می توان آن را از دیدگاه های مختلف اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ملی و مذهبی بررسی کرد.

در توصیف فضای مجازی این جمله بسیار شنیده شد که فضای مجازی چاقویی دو لبه است که درصورت استفاده نادرست، بسیار خطرناک است.

فضای مجازی فرصت مطلوبی برای بسیاری از کسب‌وکارها، روشنگری‌ها، اطلاع‌رسانی‌ها، سرگرمی‌ها، ارتباطات دوستانه و خانوادگی و کاری، تبلیغات و مانورهای سیاسی و انتخاباتی است اما از سوی دیگر نیز می‌تواند تهدیدی جدی در کلاه‌برداری، سوءاستفاده‌های اخلاقی ، اقتصادی و شبهه‌افکنی باشد.

از طرفی فضای مجازی جزئی جداناپذیر در زندگی بسیاری از افراد به ویژه نسل جوان است که می‌تواند هم فرصتی برای پیشرفت و هم تهدیدی برای ضربه به آن‌ها محسوب شود چراکه این فضا در حقیقت اصلی‌ترین سلاح امروز دشمن برای نابودی ایران اسلامی شده است.

تغییر شکل زندگی، ارتباطات نامناسب، تحت شعاع قرار گرفتن زندگی حقیقی  اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، از بین رفتن حجب و حیا و جدایی زوجین از جمله خطراتی است که حضور بدون آگاهی در فضای مجازی به دنبال دارد

تغییر شکل زندگی، ارتباطات نامناسب، تحت شعاع قرار گرفتن زندگی حقیقی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، ازبین رفتن حجب و حیا، فاصله بین اعضای خانواده، جدایی زوجین و... ازجمله خطراتی است که حضور بدون آگاهی در فضای مجازی به دنبال دارد.

همانگونه که برای حضور و فعالیت در هر عرصه فرهنگی، هنری، اقتصادی، سیاسی و... نیاز به علم و آگاهی داریم، پیش از حضور در فضای مجازی نیز باید سواد کافی در این راستا را کسب کرده و با دانش کافی در این فضا وارد شویم تا از آسیب‌های آن در امان بمانیم.

جوانان و نوجوانان تأثیرپذیرترین قشر از فضای مجازی
 
 یکی از مدرسان فضای مجازی و سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اقلید عنوان داشت: فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است که باوجود عمر کوتاه، توانسته به خوبی در زندگی مردم جا باز کند.

سیده زهرا میرسلیمانی با بیان اینکه مهم‌ترین جنگ قدرت در دنیای امروز، رسانه است، اظهار داشت: امروزه خانواده‌های ایرانی در سبد فرهنگی خود با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی و رسانه‌های مدرن موجه هستند که هریک از این موارد به نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذار در خانواده را هدف قرار داده است.

وی افزود: ترویج خانواده‌های بی‌سامان و لجام‌گسیخته در مقابل ساختار خانواده، عادی‌سازی خیانت همسران و ترویج فرهنگ هم‌باشی به جای ازدواج، عادی جلوه دادن سقط جنین و... از جمله اهداف این رسانه‌ها است.

باید تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی را بشناسیم تا بهره‌وری بهتری از این فضا داشته باشیم

وی ادامه داد: فضای مجازی بیشترین تأثیر و به تبع آن، بیشترین تغییر سبک زندگی را در رده‌های سنی نوجوان و جوان که مراحل رشد جسمی و عقلی را سپری می‌کنند، موجب می‌‎شود در حوزه روابط فرزندان و والدین، تغییراتی چون کاهش نقش خانواده، شکاف نسلی و ازبین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و نیز همسران را به‌ وجود آورده است.

میرسلیمانی در پایان سخنان خود با بیان اینکه حضور در فضای مجازی و استفاده از ابزارهای رسانه برای خانواده‌ها و افراد، اجتناب‌ناپذیر است، بر لزوم حضور آگاهانه در این فضا تأکید کرد و گفت: باید تهدیدها و آسیب‌ها را بشناسیم تا بهره‌وری بهتری از این فضا داشته باشیم.

عملکرد مدیریت فضای مجازی سپاه اقلید در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای
 
ارگان‌ها و نهادهای مختلفی در عرصه ارتقای سطح سواد رسانه‎ای وارد شده و اقدامات بسیار و پیگیری‌ها و پژوهش‌های مختلفی صورت گرفت که می توان به سازمان فضای مجازی سپاه نیز در این میان اشاره کرد.

در راستای پیشبرد اهداف این سازمان، مدیریت فضای مجازی سپاه اقلید طی چند سال گذشته توانسته عملکرد خوب و قابل توجهی انجام دهد و با تشکیل دو گردان سایبری و استفاده از ظرفیت، تخصص، ظرفیت و توان بسیجیان علاقه‌مند و توانمند موفقیت‌هایی در سطح استان و کشور ( ازجمله کسب مقام برتر عملکرد شهرستانی در بخش فضای مجازی در سال ۹۷، کسب مقام نخست جشنواره مالک اشتر در عملکرد بهترین گردان‌های سایبری خواهر و برادر در سال ۹۸، کسب مقام‌های نخست و دوم جشنواره تولید محتوای بسیح استان فارس در سال ۹۸ و راه‌یابی یکی از تیم‌ها به جشنواره کشوری، شرکت تیم تولید محتوا بسیج در جشنواره کشوری سال ۹۹) کسب کند.

رویکرد مدیریت فضای مجازی سپاه اقلید طی دو سال گذشته، منجر به برگزاری بیش از ۶۰۰ ساعت کلاس و آموزش حضوری حدود ۱۲ هزاار نفر در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان شده است

همراهی مدرسان توانمند شهرستان و استفاده از ظرفیت اساتید کشوری و استانی در راستای ارتقای سواد رسانه‌ای بین اقشار مختلف جامعه ( دانش‌آموزان، والدین، کارمندان، اتحادیه‌های صنفی و کاسبان و بازاریان، بسیجیان و...) از دیگر رویکردهای مدیریت فضای مجازی سپاه اقلید طی دوسال گذشته بود که نتیجه این رویکرد برگزاری بیش از ۶۰۰ ساعت کلاس و آموزش حضوری حدود ۱۲ هزاار نفر در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان بود.

در سال جاری نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، علاوه بر برگزاری کلاس‌های حضوری، بستر لازم برای ارائه آموزش‌های غیرحضوری را فراهم ساخته و در این راستا فعالیت می‌شود.

در پایان:
همه ما از آسیب‌ها و تهدیدهای فضای مجازی اطلاع داریم و در برنامه‌های مختلف ممکن است شنیده باشیم یا شاهد مشکلاتی که برای برخی از اطرافیان و آشنایان‌مان پیش آمد، بوده باشیم اما باوجود این، همچنان از خطرات و تهدیدهای جدی این فضا غافل بوده و غرق در سرگرمی‌ها و جذابیت‌های پوشالی آن هستیم ازاین‌رو لازم است هریک به نوبه خود احساس مسؤولیت کرده و برای حفظ کانون گرم خانواده که حافظ و پشتبان اصلی فرزندان، ارزش‌ها و حریم‌هایمان است، بکوشیم که حداقل کار در تحقق این امر، ارتقای سواد رسانه‌ای و حضور هوشمندانه، آگاهانه و بابصیرت در فضای مجازی است.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول