اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رفقای نیمه‌راه!/ یاران سابق روحانی درصددند حساب خود را از ناکارآمدی‌های دولت جدا کنند

درحالی‌که تا پایان عمر دولت دوازدهم چند ماهی بیشتر باقی نمانده است، اکنون زمزمه‌های پیشنهاد استعفای روحانی از جایگاه ریاست جمهوری از سمت اردوگاه اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد.

رفقای نیمه‌راه!/ یاران سابق روحانی درصددند حساب خود را از ناکارآمدی‌های دولت جدا کنند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارش و گفت‌وگوهایی به دلایل به راه افتادن موج پیشنهاد استعفای روحانی در روزهای اخیر پرداخته است که بخش‌های مهم آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.

اصلاح‌طلبان که در چند وقت اخیر با مشاهده عملکرد دولت به‌نوعی سعی کردند خودشان را از دولت و اقدامات آن مبرا بدانند و حمایت‌ها از روحانی در زمان انتخابات و راه‌یابی وی به ساختمان پاستور را به فراموشی بسپارند، در حال حاضر در جدیدترین اقدام طرح استعفای روحانی را مطرح می‌کنند.

در همین رابطه، عباس عبدی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب چند روز قبل در مقام منتقد از عملکرد دولت برآمد و در پیشنهادی خواستار استعفای روحانی از ریاست جمهوری شد. عبدی در یادداشت خود در روزنامه اعتماد در همین باره صراحتاً گفته بود طی ۱۰ ماه گذشته هیچ مشکلی حل‌نشده که بر مشکلات اضافه هم شده است. در این ۱۰ ماه کدام چشم‌اندازی تیره بود که تیره‌تر نشده است. بنابراین عاقلانه نیست که این وضع ادامه یابد.

وی در ادامه افزوده: بهتر است که مدنی رفتار شود و برای ۱۰ ماه باقی‌مانده شخص دیگری عهده‌دار حل این مشکل شود. حداقل به خاطر مردم و کشور کاری باید کرد. اگر برای حل مشکلات و گرانی آدرس کاخ سفید داده می‌شود، در این صورت کسی که قادر به گفت وگو با آن نیست باید کنار برود و راه را باز کند تا دیگران اقدام کنند.

نقش‌آفرینی در پروژه مقصر نشان دادن تحریم‌ها 

البته به راه افتادن موج درخواست استعفای روحانی تنها معطوف به پیشنهاد عبدی نبوده و برخی دیگر از سران اصلاح‌طلب نیز در این پروژه نقش‌آفرینی می‌کنند که اظهارات مصطفی تاج‌زاده در همین رابطه نیز قابل‌تأمل است.

وی که در مصاحبه‌ای با یک رسانه اصلاح‌طلب تلاش داشت تا به‌نوعی نابسامانی‌های کنونی و شرایط بد اقتصادی کشور را به عدم اختیار روحانی و دولتش برای انجام اقدامات و سنگ‌اندازی‌ها در همین زمینه ربط دهد، اظهار کرده که روحانی باید پیش‌ازاین استعفا می‌داد و به مردم می‌گفت می‌توان جلوی تحریم را گرفت، اما نمی‌گذارند. بسیاری از مردم اکنون همین را می‌گویند که اگر نمی‌خواهند مذاکره کنند، به‌جای روحانی، جلیلی بنشیند تا لااقل مسئولیت اداره کشور و گرانی و تورم و بیکاری به خودشان بازگردد، شاید متنبه شوند.

اظهارات تاج‌زاده نشان می‌دهد جریان سیاسی به راه افتاده از سمت فعالان اصلاح‌طلب و رسانه‌های وابسته به آنان درصدد است به‌نوعی این دیدگاه را به مردم القا کنند که تحریم‌ها و دولت آمریکا عامل مشکلات کنونی کشور است و افرادی که در جریان داخلی حاکمیت اجازه مذاکره و توافقی دیگر با آمریکا را نداده‌اند، علت اصلی این وضعیت هستند و دولت روحانی عملاً هیچ امکان و اختیاری برای بهبود شرایط و خروج کشور از این وضعیت ندارد و در چنین شرایطی استعفا بهترین راه‌حل است.

کنار کشیدن اصلاح‌طلبان؛ حربه‌ای برای اقناع آن‌هم در آستانه انتخابات

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با این اقدام درصددند تا از یک سو این ادعا را مطرح کنند که نه‌تنها رئیس‌جمهور فعلی را یک اصلاح‌طلب ناب نمی‌دانند و خودشان هم با منتقدین دولت همراه هستند بلکه مسیر اقناع افکار عمومی برای تفکیک قائل شدن بین جریان اصلاحات با دولت فعلی را هموارتر کنند، از سوی دیگر نیز به‌نوعی مقبولیت مردمی‌شان که در طول این سال‌ها به شدت کاهش‌یافته را بازیابی کنند و از آن به‌عنوان ترفندی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بهره ببرند.

چنانکه نگاهی به اظهارات چندی قبل عبدالله ناصری، از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز این فرضیه را تایید می‌کند. در همین رابطه، ناصری چندی پیش سعی کرد به موضوع عدم مقبولیت روحانی در بین مردم و همسو نشان دادن اصلاح‌طلبان با  آنان دست بزند و بگوید: روحانی به خاطر عملکرد نامناسب، هزینه سنگینی را به کشور تحمیل و کار مهم او می‌تواند جرئت استعفا دادن باشد. واقعیت این است که بخش اعظم جامعه او را قبول ندارد.

جریان غرب‌گرا به دنبال بر هم زدن شرایط داخلی و پذیرش خواسته‌های غرب است

عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با «رسالت» بابیان اینکه طرح پیشنهاد استعفای روحانی مسبوق به سابقه است، اظهار داشت: این موضوع در چند مقطع در دوره‌‎های پایانی ریاست جمهوری روحانی مطرح‌شده است. کسانی که چنین مباحثی را مطرح می‌کنند رویکرد و خواسته‌های متعددی را از طرح آن دارند و به‌نوعی می‌خواهند صحنه معادلات سیاسی کشور تغییر کند.

وی افزود: برخی افراد در یک شرایط آرام و کاملاً شفاف، فردی را برای ریاست جمهوری مطرح کردند و وی را بهترین گزینه و حتی برتر از کاندیدای انحصاری خودشان دانستند تا جایی که محمدرضا عارف مجبور به استعفا شد تا روحانی بتواند شرایط بهتری برای کسب آرای مردم پیدا کند. حال امروز همان جریان و افراد در طیف اصلاح‌طلب که اقدام به این کارکردند باید پاسخگوی رهنمود و جهت‌دهی خود به مردم باشد. 

سلیمی نمین بیان کرد: اگر صحنه معادلات سیاسی در کشور تغییر کند طبیعتاً این‌ها هم ناگزیرند به مردم توضیح دهند. مورد دیگر اینکه، طرح چنین خواسته‌ای بدون هزینه نخواهد بود و برای کشور هزینه دارد، یعنی شرایط کشور را پیچیده‎تر خواهد کرد و درواقع یک نزاع کاذب و غیرضروری را به جامعه تحمیل می‌کند که این امر هم تنها مطلوب کسانی است که درصددند رئیس‌جمهور را در برابر غرب وادار به تسلیم کند.

یاران سابق روحانی درصددند حساب خود را از ناکارآمدی‌های دولت جدا کنند

عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «رسالت» بر این باور است که اطرافیان رئیس‌جمهور به‌خوبی دریافته‌‌اند در این مدتی که دوره اول و دوم دولت وی سپری‌شده، نتوانسته است افکار عمومی را قانع کند که دولت کارآمدی لازم را داشته است.

وی افزود: شاهد هستیم در بعد سیاست خارجی، شکست فاحش و حقارت آمیز دولت در برجام به‌عنوان یک موضوع ماندگار در تاریخ به ثبت رسیده و در بعد داخلی نیز، جهش بی‌سابقه و افسارگسیخته قیمت‌ها اعم از انواع ارزها نشان داد که دولت برنامه‌ای کارآمد و مؤثر را برای مقابله با مشکلات  ندارد.

مقتدایی تصریح کرد: بنابراین در ماه‌های پایانی عمر دولت، یاران سابق ایشان تلاش می‌کنند تا حساب خودشان را از ناکارآمدی‌های دولت جدا کنند. برخی از آنان با هجمه به سایر قوا این هدف را پیگیری می‌کنند و برخی هم با فرار روبه‌جلو درصددند بگویند دولت از آن‌ها نبوده است. برخی دیگر هم خواستار این هستند که رئیس‌جمهور با آن‌ها همراه شود و استعفا بدهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: استعفای رئیس‌جمهور روال قانونی دارد که در قانون اساسی پیش‌بینی‌شده است اما استعفایی که درون خود حقه و بی‎صداقتی داشته باشد، نمی‌تواند دولت و حامیان قبلی که اصرار داشتند مردم به رئیس‌جمهور فعلی رأی بدهند را از وضع کنونی نجات دهد. بنابراین مجموعه دولت و حامیانش باید با مردم صادقانه‌تر رفتار کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول