اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

موکب‌های امام رضا برپا شد/ خدمت‌ در روستا‌های محروم به‌ جای مسیر کربلا+عکس و فیلم

درحالی که امسال خادمان زائران اربعین از سفر عشق و حضور در مسیر نجف به کربلا جا ماندند، اما خادمان امام رضا(ع) آرام ننشستند و با برپایی ۱۶ موکب به خدمت‌رسانی به اهالی ۴۰ روستای محروم مشغول هستند.

موکب‌های امام رضا برپا شد/ خدمت‌ در روستا‌های محروم به‌ جای مسیر کربلا+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در سالی که شیوع ویروس ناخوانده، توفیق زیارت و خدمت به زائران پیاده اربعین را از همه دریغ کرده و کمتر کسی از خادمان مواکب حسینی فکرش را هم می‌کرد که فرصتی برای خدمت‌گزاری پیدا کند، باز هم خادمان آستان ملک پاسبان رضوی با طرح معنوی دیگری دست به کار شده‌اند و نیروهای دلداده و ارادتمند اهل بیت (ع) را گرد هم آورده‌اند تا اربعین امسال با اقتدا به سیره معصومین (ع) ترجمان «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» باشند؛ شاید با برداشتن باری از شانه محرومان.

از دوراهی آبروان به سمت سرخس، ۷۰ کیلومتر دورتر از شهر مشهد، پشت دشت‌های طلایی گندم به روستای جلال آباد از توابع بخش رضویه می‌رسیم. جایی که آوار زلزله چند سال پیش بربار سنگین کمبودها و محرومیت‌های منطقه افزوده و همه زیبائی‌های روستا را زیر خود مدفون کرده است. مردم روستا به جز دامداری و کشاورزی محدود به کاشت سیفی‌جات، محلی برای امرار معاش ندارند و غیر از کمبودهای زیرساختی مثل جاده، آسفالت و گاز و...، بیکاری هم دامن‌گیر روستائیان شده.

اما این روزها حضور گرم خادمان دستگاه امام رئوف در مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در قلب روستا، به قول خانمِ دهیار روستا «جان تازه ای به جلال‌ آبادی‌ها بخشیده». او با ابراز خشنودی از خدمات آستان قدس از جمله بازسازی چند منزل و تعمیر مسیر لوله‌کشی آنها، به گوشه‌ای از سختی‌های روستا هم اشاره می‌کند و می‌گوید: چند ماهی است مردم از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند اما دیگر مشکلات عرصه را بر روستائیان تنگ کرده که امیدوار است به قدوم مبارک خادمان آستان قدس به زودی مرتفع شوند.

خدمتی با شور شتیاق در مواکبی هزاران کیلومتر دورتر از مسیر نجف تا کربلا

خادمان مواکب امام رضا (ع)، حال و هوای مواکب حسینی را به روستاهای دورافتاده آورده‌اند. صدای بلند مداحی‌های شورانگیز ایام اربعین، فضای روستا را پر کرده و خادمان موکب با همان شور و اشتیاق مشغول کار و خدمت‌اند. نه انگار هزاران کیلومتر از عتبات عالیات دور هستند و خبری از زائران پیاده و مواکب و خیمه‌های نجف تا کربلا نیست.

مقابل در مسجد، جمعی از خادمان و خادمیاران رضوی، تندتند بار قلوه سنگ ها را توی حیاط مسجد خالی می کنند. تفاوتی ندارد بیرون از این موکب چه کاره باشند؛ رئیس و کارگر و بازاری و کارمند، با چهره ای خاک آلوده در لباس خدمت به امام رضا(ع) برای برداشتن باری از هم پیشی می گیرند.

 

خدمت خالصانه به بچه‌های روستا به عشق زوار امام حسین (ع)

پشت مسجد در میان خاک و ابزار آلات کهنه، حاج حسین کریمی یک صندلی گذاشته و پسر بچه‌ها را هم به خط کرده و با روی گشاده، یکی‌یکی سرشان را اصلاح می‌کند. از آن پیرمردهای با صفای مشهدی است که با بُغضی در صدایش از حال و هوای خدمت تعریف می‌کند: «هر سال با هیئت کهف‌الحسن در شهر نجف آرایشگری می‌کردم. اما خدا خواست، امسال در کنار خادمان امام رضا (ع) هر روز موی سر ۱۵- ۲۰ تا از بچه‌ها را به عشق آقا امام حسین (ع) اصلاح می‌کنم. جای خدمت فرقی نمی‌کند، مهم خدمت خالصانه است.

مدرسه روستای برج موری، دیگر مقصد این حرکت جهادی است. روستایی که از شرایط مناسب‌تری برخوردار است ولی ۱۲ کیلومتر جاده شوسه، فقدان دسترسی به امکانات ارتباطی روز مثل اینترنت و خانه بهداشت و... زندگی را برای روستائیان دشوار کرده. تنها مدرسه روستا به نامی بزرگ مزین است؛ شهید سلیمانی. ولی صد حیف که به قول روستائیان «از نظر امکانات زیر صفر است». فضایی محقر و بدون امکانات اولیه برای تحصیل بچه‌ها که تنها نام مدرسه را یدک می کشد. سکوی ورودی نشست کرده و عبور از رویش برای ورود به مدرسه خطرناک است. جایی بدون سرویس بهداشتی، میز و نیمکت‌های مناسب و فقدان خانه‌ای برای سکونت معلم.

برای بچه‌های روستا کاری کنید

به محض ورود، مردم منطقه و نگهبان ساختمان مدرسه گِرد خادمان و مسئولان آستان قدس جمع می‌شوند. طی بازدیدی از فضای مدرسه، با دغدغه‌ها و مشکلات از نزدیک‌تر آشنا می‌شوند. مادران نگران جلوتر می‌آیند و از خانه‌نشین شدن بچه‌ها به خاطر تعطیلی مدارس و عدم دسترسی به موبایل هوشمند و اینترنت گلایه دارند. یکی از همین مادران ضمن خوش‌آمدگویی می‌گوید: «بوی حرم آقا را با خودتان به روستایمان آوردید. خدا و امام هشتم (ع) حاجت روایتان کند، اگر می‌توانید کاری برای بچه مدرسه‌ای‌ها بکنید که از درس خواندن جا مانده‌اند».

باز هم باید کیلومترها به دل بیابان و جاده‌های خاکی بزنیم تا به روستای بعدی برسیم. تنگ غروب است و وقت نماز که وارد روستای «درخت‌ بید» می‌شویم. اینجا موکب داران امام رضایی در مسجد چهارده معصوم (ع) مستقر شده‌اند و هنوز کارهای عمرانی مسجد و محیط پیرامونش تمام نشده. آستان قدس رضوی در این مسجد آشپزخانه‌ای دایر کرده و مثل «جلال آباد»، ظهر و شب بین روستائیان غذای متبرک توزیع می‌کند.

ابتدا دلم شکست که جا ماندم اما آقا توفیق خدمت را نصیبم کرد

اهالی آشپزخانه، با پوشش‌های سپید مخصوص آشپزی و با رعایت همه نکات بهداشتی مشغل پخت‌وپز هستند و بوی غذاهای متبرک مهمانسرای حرم مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) را به روستای دور افتاده درخت بید آورده‌اند. میان دیگ‌های بزرگ غذای متبرک حضرت، یکی از آشپزها مشغول بسته‌بندی است. از او نامش را پرسیدم اما خودش را فقط خادم الرضا (ع) معرفی می‌کند. احوال این روزهایش که می‌پرسیم، در جواب می‌گوید: «اول ماه محرم دل‌شکسته بودم که بعد از سال‌ها، امسال از توفیق خدمت اربعین جا ماندم. از خود آقا امام رضا (ع) توفیق خدمت خواستم و حاضر بودم هر کاری بکنم تا امسال دست خالی نمانم. راست می‌گویند که زیارت و رضایت امام هشتم، امضای کربلاست؛ بحمدالله به برکت نام امام رضا (ع)، چهار، پنج روزی است که به عنوان خادم کوچک دستگاه امام حسین (ع) خدمت می‌کنم...» و زیرلب ادامه می‌دهد: «البته اگر آقا قبول کنند». این عزیزان برای ۱۰ روز حضور در روستا‌ها ۶۰ هزار پرس غذای متبرک طبخ و توزیع می‌کنند.

منزلم در حال فروریختن بود

البته اقدامات خادمان دستگاه امام رئوف به مسجد و آشپزخانه‌اش ختم نشده و گروهی دیگر در پشت بام یکی از خانه‌های همسایه مشغول ایزوگام هستند. خانه‌ای بسیار کوچک که صاحب‌اش می‌گوید: «منزلم در حال فرو ریختن بود که خدا خیرشان بدهد این خادمان را که به دادمان رسیدند و اول فصل سرما سقف بالای سر من و عائله‌ام را حفظ کردند». گروهی از خادمان هم از دبستان تازه تأسیس «یاسر» که نیاز به دیوار حصار دارد، سرکشی می‌کنند تا در صورت امکان بچه‌ها صاحب حیاطی امن شوند و از افتادن در گودال خطرناک کنار مدرسه حفظ شوند.

هرسال مواکبی با نام امام رضا (ع) در اعتاب مقدسه برپا می‌شد، اما امسال زمینه خدمت را کمی تغییر دادیم

هادی غلامی مدیر امور مجاورین آستان قدس رضوی از جمله مسئولانی است که در حاشیه بازدید از مناطق کم‌برخوردار روستایی و خدمت‌رسانی مواکب حسینی همراه ما است او درباره این خدمات خادمان امام رضا (ع) می‌گوید: با شیوع بیماری و ایجاد محدودیت‌هایی برای سفر معنوی اربعین، شمار زیادی از عاشقان و دلدادگان حسینی که نیت خدمت به زائران اباعبدالله (ع) را داشتند، زمینه خدمت در کشور عراق برای آنها مهیا نشد، اما باب خدمت همیشه باز است و ما نیز رهرو اهل بیت طاهرین (ع) هستیم. فداکاری و دستگیری از محرومان را از جمله درس های مکتب ائمه (ع) است و ما به عنوان پیروان این سیره، همچنان پای کار و به هر شکل ممکن در خدمت مردم هستیم. سال‌های گذشته مواکبی تحت عنوان مواکب امام رضا (ع) در اعتاب مقدسه برپا می‌شد، اما امسال زمینه خدمت را کمی تغییر دادیم تا چون گذشته در خدمت عاشقان اهل بیت (ع) باشیم.

برپایی ۱۶ موکب برای خدمت رسانی به اهالی ۴۰ روستا

وی از برپایی ۱۶ موکب اربعینی برای خدمت به مردم ۴۰ روستا اشاره و می‌گوید: این مواکب، در برنامه‌ای یکساله از اربعین ۱۳۹۹ تا اربعین ۱۴۰۰ در قالب‌‌‌های فرهنگی، اجتماعی، درمانی و بهداشتی، عمرانی و توانمندسازی خدمت‌رسانی می‌کنند. فاز نخست این طرح با عنوان «شور حسینی‌، مهر رضوی» آغاز شده و بخش عملیاتی آن از ۱۰ مهر آغاز و تا اربعین، یعنی ۱۷ مهر ادامه خواهد داشت. در این مرحله، غالباً فعالیت‌های عمرانی کلیدی چون ساخت ۱۸ اتاقک، نصب دستگاه آب شیرین‌کن و کلرزدن در روستاهای فاقد آب شرب استاندارد در دست اقدام است.

غلامی درباره نحوه خدمت‌رسانی موکب‌ها می‌گوید: هر موکب به عنوان معین یک روستا مستقر شده و به روستاهای اطراف خود ارائه خدمت می‌دهد. بیش از ۸۰۰ نیروی خادمیار زن و مرد با تخصص‌های مختلف در جریان اقدامات متنوع آستان قدس همراه این حرکت معنوی هستند. از بین مواکب معین شده، یک موکب مستقر در روستای ده‌غیبی، تنها به بانوان اختصاص دارد و به ارائه خدمات مشاوره و مددکاری مشغول هستند.

بازسازی ۷ منزل مسکونی، ۴ مسجد و ۳ مدرسه و ۱۸ پروژه آب‌رسانی

تعمیر مدارس و مساجد از دیگر خدمات خادمان امام رضا (ع) به روستاییان کم‌برخوردار است که غلامی در این خصوص می‌گوید: بهسازی و بازسازی مساجد و مدارس روستاهای کم‌برخوردار از دیگر خدمات تعریف شده ذیل این طرح هستند و تا پایان فاز نخست طرح، اجرای ۱۸ پروژه آب‌رسانی و بازسازی ۷ منزل مسکونی، ۴ مسجد و ۳ مدرسه در دستور کار است. البته این طرح بعد از اتمام ماه صفر و با آغاز ماه ربیع‌الاول با حضور فعال همین مواکب در مناطق مورد هدف دیگر با قوت ادامه می‌یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول