اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

دیارخودرو و لزوم کاهش تأثیرپذیری از نوسانات ارزی/ حمایت وزارت صمت مشروط به بومی‌سازی است

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلپایگان گفت: وزیر سابق صمت شرط حمایت از شرکت دیارخودرو را بومی‌سازی تولیدات عنوان کرد چون بالغ بر 90 درصد «سی کی دی» از چین وارد و در این شرکت مونتاژ می‌شود، تا زمانی که وابسته به شرکت چینی باشد خط تولید مستمر نیست چون وقتی تولید داخلی باشد مشکلات کمتری پیدا می‌کند.

دیارخودرو و لزوم کاهش تأثیرپذیری از نوسانات ارزی/ حمایت وزارت صمت مشروط به بومی‌سازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، کارخانه دیارخودروی گلپایگان بزرگ‌‌ترین واحد صنعتی و تولید خودرو در شهرستان و اولین خودروسازی در مقیاس انبوه در استان اصفهان در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار احداث شده اما پس از چند سال فعالیت قصه تکراری مشکلات این کارخانه دیارخودروی گلپایگان همچنان ادامه دارد و گویا عدم پرداخت حقوق کارگران و تعطیلی خط تولید، مشکل سرمایه در گردش و نبود نقدینگی و وابستگی به خارج همچنان سرخط رویدادهای شهرستان قرار دارد.

این روزها نیز دوباره با تعدیل نیرو تعدادی از کارگران این کارخانه، بیکار و سردرگم هستند اکنون تعداد کارگران تعدیل شده از ۵۰ نفر به ۶۵ نفر رسیده است، بنا به اعلام کارگران این شرکت معوقات حقوق امسال و عیدی و حقوق سال ۹۵ هنوز پرداخت نشده است.

از تولید جدید در کارخانه خبری نیست

محمدیاوری یکی از کارگران شرکت دیارخودروی گلپایگان می‌گوید: در چند سال‌ اخیر، خط تولید کارخانه دیارخودرو در طول سال بیشتر ماه‌ها تعطیل و تعدیل نیرو دارد امسال نیز به دلیل بیماری کرونا تعطیل شد و اکنون به صورت شیفت‌بندی مشغول کار اصلاح خودروهای دچار مشکل فنی هستیم وگرنه از تولید جدید خودرو خبری نیست.

وی می‌گوید: مطالبات کارگران سال گذشته کامل پرداخت شد اما امسال مدیرعامل شرکت در شهرستان نیست و تاکنون یک ریال حقوق دریافت نکرده‌ایم.

یاوری تصریح می‌کند: مسؤولان شهرستان سوءمدیریت شرکت را بررسی کنند چون با این وضعیت نبود نقدینگی و از همه بدتر سوءمدیریت و وابستگی به خارج کارخانه به چالش بزرگی تبدیل شده است.

با پیگیری‌ توانستیم حقوق سال گذشته را دریافت کنیم

علی موسوی یکی دیگر از کارگران شرکت دیارخودرو می‌گوید: قصه تکراری دیار خودرو همچنان ادامه دارد، با پیگیری‌ توانستیم حقوق سال گذشته را دریاف کنیم، امسال حقوق دریافت نکردیم و چند ماه حقوق سال ۹۵ هنوز پرداخت نشده است، من متأهل هستم و در یک مسکن استیجاری زندگی می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: جلسات متعدد سال گذشته برای رفع مشکلات کارخانه برگزار شد اما خروجی نداشت، امسال در شرکت مدیر عامل حضور نداشته است.

دیارخودرو تا زمانی که وابسته به چین باشد خط تولیدش مستمر نیست

میثم سلیمانی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلپایگان در این رابطه می‌گوید: مشکل شرکت دیارخودرو به گونه‌ای نیست که در سطح شهرستان و استان قابل حل باشد، به صورت کشوری باید تصمیم‌گیری انجام شود، برای نیروهای تعدیل شده در اداره کار پرونده تشکیل دادیم و رأی نیز صادر شده است تا بیمه بیکاری دریافت کنند، حقوق کارگران را تا تیرماه پرداخت کرده اما هنور مطالبات سال ۹۵ هنوز معوق مانده است.

وی می‌افزاید: با نماینده شهرستان در مجلس و اداره کل استان مکاتبات و پیگیری لازم انجام دادم تا وضعیت شرکت رسیدگی شود یا به دنبال سرمایه گذار جدید برای شرکت باشند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلپایگان با بیان اینکه اکنون ۶۵ نیرو تعدیل شدند و ۲۲۵ نیرو مشغول کار هستند و این تعداد نیز مشغول تولید در کارخانه نیستند بلکه ماشین آلات قبلی را رفع نقص فنی می‌کنند و ثبت سفارش جدید ندارد.

سلیمانی می‌افزاید: این شرکت همواره در نوسانات نرخ ارز به مشکل برمی‌خورد، جلسات متعددی برای رونق و رفع مشکلات شرکت دیار خودرو برگزار شده است منتها چون از کشور چین قطعات «سی کی دی» وارد و در شرکت مونتاژ می‌شود در قصه تحریم با مشکل ارز مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: وزیر سابق صمت شرط حمایت از شرکت دیارخودرو را بومی‌سازی تولیدات عنوان کرد چون بالغ بر 90 درصد «سی کی دی» از چین وارد و در این شرکت مونتاژ می‌شود، تا زمانی که وابسته به شرکت چینی باشد خط تولید مستمر نیست چون وقتی تولید داخلی باشد مشکلات کمتری پیدا می‌کند.

شرکت دیارخودرو نباید به کشور چین وابسته باشد

سید مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه می‌گوید: تیمی برای رفع مشکل دیارخودرو تشکیل دادیم تا موضوع شرکت حل و فصل و از تعدیل نیرو جلوگیری شود.

وی تأکید می‌کند: شرکت دیار خودرو در شهرستان باید فعال و گسترش پیدا کند، جلسات متعددی با مدیر عامل و کارشناسان مربوطه داشتم منتها منتظر معرفی وزیر جدید صمت بودیم که با انتخاب وی از طریق وزارت صمت پیگیر شدم.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: شرکت دیارخودرو نباید به کشور چین وابسته باشد چون هر موقع شرکت خارجی دچار مشکل شود و فشار تحریم‌ها بیشتر شود مزید بر علت می‌شود تا تولید در این شرکت قطع و با تعدیل نیرو مواجه شود البته بومی‌سازی شرکت نیز نیاز به سیاست‌گذاری دارد.

عمده مشکلات شرکت دیار خودرو باید از طریق موسسه کوثر رفع شود

حسین یارمحمدیان فرماندار گلپایگان نیز می‌گوید: پروژه‌هایی که در شهرستان گلپایگان اجرا شده در برخی شهرستان‌ها اجرا نشده است از جمله گاوداری فضیل و شرکت استویا که هر کدام رقمی برمبنای چند صد میلیارد تومان در برداشته است، گلخانه‌ تولید محصولات کشاورزی که در حال احداث است یعنی در گلپایگان با توجه به مشکلات اقتصادی توسط بخش خصوصی پروژه‌های اشتغالزایی مهم در بخش کشاورزی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه با ایجاد گاوداری ۱۰ هزار رأسی ۲۵ درصد به ظرفیت تولید شیر و گوشت دام شهرستان افزوده می‌شود، می‌گوید: در شهرستان‌های دیگر استان شهرک‌های صنعتی با ۲۰ درصد ظرفیت مشغول هستند اما با این وجود به دنبال رفع مشکلات شرکت‌های صنعتی هستم.

فرماندار گلپایگان در رابطه با شرکت دیارخودرو می‌گوید: با توجه به اینکه شرکت دیار خودرو متعلق به بخش خصوصی است و به عنوان دولت نمی‌توانیم ورود پیدا کنیم اما با این حال در این رابطه در استان مرتب با استاندار صحبت کردم و تلاش کردم  تا کارخانه به تعطیلی کشیده نشود.

یارمحمدیان تصریح کرد: جلسات و کارگروه‌های متعددی برای رفع مشکل نقدینگی شرکت برگزار شده است تا جایی که  پیگیر پرداخت حقوق کارگران شدم، البته عمده مشکلات شرکت به موسسه کوثر ربط دارد و از طرفی شرکت به بانک‌ها بدهی‌ دارد که هنوز پرداخت نکرده است.

انتهای پیام/۶۳۰۷۱/ص۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول