اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

آواز هایی برای اربعین، منتشر شد/ تولید مستندهایی برای ثبت موسیقی نواحی ایران

آلبوم مرثیه ناتمام شامل آواز هایی برای اربعین،توسط مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت مرکز موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

آواز هایی برای اربعین، منتشر شد/ تولید مستندهایی برای ثبت موسیقی نواحی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس، آلبوم مرثیه ناتمام شامل آواز هایی برای اربعین،توسط مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت مرکز موسیقی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

 

این آلبوم با آواز چهار خواننده موسیقی دستگاهی ایران امیر مداح، سید هاشم احمدوند، رضا طیبی و حمید خزایی با اشعاری از محمد علی بهمنی،علیرضا قزوه، غلامرضا طریقی ،غزاله شریفیان، سید محمد مهدی شفیعی، میلاد عرفان پور، بیت ا...جعفری و محمدمهدی سیار در هشت قطعه تولید شده است.

در این آلبوم برای فرهنگ سازی صحیح در موسیقی عزاداری به بهره گیری از دستگاه ها و آوازهای ایرانی از جمله راست پنجگاه، سه گاه، نوا، چهارگاه ، شوشتری و دشتی پرداخته شده است.

هنر آواز خوانی ، از دیر بازدر آئین های سوگواری و تعزیه سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) حضوری پر رنگ، جدی و انکار ناپذیر داشته است، به گونه ای که برترین تعزیه خوانان گذشته ، برترین آواز خوانان دوره خود نیز بوده اند.آواز خوانانی مسلط به زیر و بم،فراز و فرود ، ظرایف این هنر ملی ایران وعلاوه بر این به اعتقاد بر رستاخیز کربلا، که با شور و شوق تمام، نغمات جان بخش خود را سرداده اند.

 

این اثر که با حضور شاعران و آواز خوانانی از سه نسل مختلف آماده شده ، نشانه ای از ادامه حیات پر افتخار دو هنر شعر و آواز و تلفیق هنرمندانه این دو، در این مرز و بوم و تلاشی برای ادای دین و پاسداشت حادثه عاشورا، در جهت فرهنگ سازی صحیح ارائه اثر هنری فاخرمرتبط با این واقعه تاریخی در عصر حاضر است.

*******************************************

 

علیزاده: مستندهایی برای ثبت موسیقی نواحی ایران تولید می‌شود

 

مدیرکل ارشاد استان کرمان در خصوص جزییات برگزاری سیزدهیمن دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران توضیحاتی ارائه داد.

محمدرضا علیزاده در خصوص برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی نواحی گفت: قطعاً امسال با توجه به شرایط بیماری کرونا وضعیت خاصی در کرمان و محل برگزاری جشنواره در پیش داریم، و تفاوت‌هایی در نحوه و رویکرد برگزاری وجود دارد که خوشبختانه از ماه‌های گذشته در ستاد سیاست‌گذاری جشنواره با حضور جناب دکتر حسینی (معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و همچنین جناب دکتر فدایی (استاندار محترم کرمان)، به این موضوع پرداخته شده و کمیته اجرایی نیز تاکنون چندین جلسه در تهران و کرمان برگزار کرده و نهایتاً برای نیمۀ نخست آبان‌ماه و هفته وحدت برای میزبانی و برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

علیزاده در خصوص اجراها گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا قاعدتاً در شهرستان‌ها اجرا نخواهیم داشت و اجراهای صحنه‌ای نیز بدون حضور مخاطبان برگزار می‌شود. همچنین با تدابیر شورای سیاست‌گذاری و کمیتۀ اجرایی، برای ماندگاری و ثبت موسیقی نواحی مستندهایی تولید خواهد شد.

مدیرکل ارشاد کرمان در خصوص جزییات جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره شامل دو بخش خواهد بود؛ یک بخش شامل اجراهای زنده در کرمان است که تلاش می‌کنیم در فضای مجازی پخش شود و جمعیت اندکی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌ها حضور داشته باشند. پیش‌بینی ما این است که نهایتاً 90 نفر مهمان داشته باشیم. بخش بعدی که بخش مهم و عمده جشنواره است، تولید مستند از بزرگان و پیشکسوتان و هنرمندان مؤثر در حوزۀ موسیقی نواحی ایران است که هماهنگی‌های نهایی در حال انجام است.

علیزاده در مورد تولید مستند از هنرمندان گفت: کمیته علمی زیر نظر دبیر تخصصی جشنواره تشکیل شده تا تصمیم‌گیری شود مستندها از چه افراد و هنرمندانی تهیه شود و این کار قبل از شروع جشنواره آغاز خواهد شد و ادامه‌دار خواهد بود و احتمالاً تولید این مستندها تا پایان سال جاری به طول خواهد انجامید. این مستندها باعث ماندگاری موسیقی نواحی خواهد شد، یعنی تفاوت اصلی جشنوارۀ امسال مستندهایی است که در مورد هنرمندان موسیقی نواحی ایران تولید خواهد شد. خوشبختانه تعاملات خوبی در استان کرمان با صدا و سیمای مرکز کرمان و اداره‌کل میراث فرهنگی و شهرداری کرمان البته با محوریت استانداری محترم کرمان داشتیم تا برنامه‌ها به نحو احسن انجام شود و شاهد جشنواره‌ای متفاوت نسبت به جشنواره‌های گذشته در استان کرمان باشیم و شاید به جشنواره امسال باید بیشتر نگاه کیفی داشته باشیم.

وی در مورد شرایط برگزاری در ایام کرونا توضیح داد: تعداد مهمان‌هایی که قرار است در این جشنواره حضور داشته باشند بسیار کمتر از سال قبل است و قاعدتاً هتل‌ها و مراکز اقامتی را نمی‌توانیم به صورت مشترک استفاده کنیم. ضمن اینکه در خصوص رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ضوابط بهداشتی، مجوزهای ستاد کرونای استان کرمان را دنبال خواهیم کرد و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی، قطعاً تلاش می‌کنیم مسائل بهداشتی کاملاً رعایت شود تا انشالله مشکل خاصی پیش نیاید. همچنین از مهمان‌هایی که قرار است در این جشنواره حضور داشته باشند، تست کرونا گرفته خواهد شد تا با اطمینان از عدم وجود بیماری در جشنواره حضور پیدا کنند.

مدیرکل ارشاد کرمان در مورد آنلاین‌ و آفلاین بودن جشنواره گفت: این جشنواره قرار است بیشتر به شکل آنلاین در فضای مجازی پخش شود و بخشی از برنامه‌ها نیز به شکل آفلاین پخش می‌شود. ضمن اینکه برخلاف سال گذشته و به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، نمایشگاه ساز برگزار نخواهیم کرد، چراکه نمایشگاه باعث تجمع افراد و علاقمندان می‌شود و قاعدتاً مشکل ایجاد خواهد کرد.

علیزاده در پایان گفت: از نظر اعتباری، خیلی نسبت به سال گذشته افزایش اعتبار صورت نگرفته و امسال با توجه به اینکه قرار است مستندهایی تولید شود، هزینه‌هایمان بالاتر خواهد رفت و نسبت به سال گذشته، منابع بیشتری را باید تأمین کنیم. در حال رایزنی هستیم تا امسال بودجۀ بیشتری به جشنواره اختصاص یابد.

سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری احمد صدری با موضوع «دوبیتی‌خوانی» در استان کرمان آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول