اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

فارس من| قانون محکمی برای برخورد با سگ‌گردانی نداریم/ لزوم ورود مجلس به این موضوع

وکیل پایه یک دادگستری گفت با اشاره به اینکه مواد قانون مجازات ما در مواردی کلی بیان شده و مصادیق را ذکر نکرده است، گفت: به صورت روشن هیچ نص صریح قانونی که صراحتا ذکر کرده باشد سگ‌گردانی جرم تلقی می‌شود وجود ندارد.

فارس من| قانون محکمی برای برخورد با سگ‌گردانی نداریم/ لزوم ورود مجلس به این موضوع

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد مخاطبان فارس من با ثبت سوژه "تقاضای برخورد با سگ‌گردانی در شهرکرد" در سامانه فارس من خبرگزاری، درخواست پیگیری این موضوع را از مراجع ذی‌صلاح مطالبه کردند.

مجتبی امیریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: از منظر حقوق جزا  و اصل ۳۶ قانون اساسی کشور مجازات اشخاص به هر دلیلی باید به موجب حکم قانون باشد که به اصطلاح حقوقدانان اصل قانونی بودن جرایم و مجازات‌ نامیده می‌شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در قوانین حال حاضر کشور هیچگونه نص صریحی جهت مجازات افرادی که سگ‌گردانی می‌کنند وجود ندارد.

وی افزود: اما در قوانین جزائی و قانون مجازات صراحتا پیش‌بینی شده است که اگر در اثر اهمال صاحب حیوان اعم از سگ یا ... خسارت جانی و مالی به کسی وارد شود صاحب حیوان مسؤولیت مدنی و جزائی دارد.

امیریان با اشاره به اینکه البته به اعتقاد من داشتن سگ از دیرباز جز فرهنگ ایرانیان بوده است، اضافه کرد: منتهی با این اختلاف که در زمان‌های قدیم نوع استفاده از این حیوان با امروز تفاوت داشته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر انتقادات زیادی به این مسئله شده و حتی در مواردی متاسفانه افرادی اقدام به کشتار وحشیانه این حیوانات کرده‌اند، عنوان کرد: ولیکن اگر منع این کار مطالبه عموم جامعه است باید از طریق مجلس نسبت به جرم‌انگاری این موضوع اقدام شود.

این وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه در سال ۱۳۸۹ اقداماتی شد ولیکن مورد تصویب مجلس قرار نگرفت، گفت: البته در آئین‌نامه جلوگیری از مرض‌ هاری و امور خلافی که در سال 1318 بر ماده 276 قانون مجازات عمومی وضع شده  مطالبی رو درخصوص داشتن سگ ذکر کرده است.

وی ادامه داد: از جمله در مورد نحوه نگه‌داری سگ‌های شهری و روستایی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته بود که نگه‌داری و گرداندن سگ منجر به آسیب به دیگران نشود و از نظر بهداشتی نیز این حیوانات مورد واکسیناسیون و مراقبت قرار بگیرند و گرداندن هر نوع سگ بدون پوزبند و قلاده ممنوع شد.

امیریان با اشاره به اینکه به تبع نسخ قانون مجازات عمومی، این آئین‌نامه  در حال حاضر نسخ و غیر قابل استناد است، گفت: در جامعه ما نگه‌داری سگ و گربه یک واقعیت است و اقدام احساسی و سرکوب بدون ضمانت اجرای کیفری راه به جائی نخواهدبرد.

این وکیل دادگستری در ادامه با بیان اینکه بعضا مواد قانون مجازات ما در مواردی کلی بیان شده  و مصادیق را ذکر نکرده است، توضیح داد: به صورت روشن هیچ نص صریح قانونی که صراحتا ذکر کرده باشد سگ‌گردانی جرم تلقی می‌شود وجود ندارد.

وی اظهار داشت: قانون مجازات ما سال 1379 تصویب شده و در آن زمان پدیده‌ای به‌نام سگ‌گردانی در کشور ما وجود نداشته است.

انتهای پیام/68024

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول