اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

قیمت اجرای سقف ساختمان با سقف وافل کاهش یافت!

امروزه با پیشرفت علوم در زمینه های مختلف، از جمله عمران و ساخت و ساز، روش های نوینی برای ساخت سقف به وجود آمده که میتواند هزینه ساختمان را تا 50 درضد کاهش دهد.

قیمت اجرای سقف ساختمان با سقف وافل کاهش یافت!

مهندسین عمران، امروزه با هدف، افزایش استحکام و ایمنی بنا، صرفه اقتصادی و ... از روشهای مختلفی جهت سبک کردن ساختمان ها استفاده میکنند. به طور مثال سقف وافل یا سقف با قالب غیر ماندگار. از ویژگی های مهم این سقف این است که بتن های غیرضرور را حذف میکند و از این طریق، بارمرده بنا کمتر شده و بنا سبکتر میشود. این کاهش وزن، جذب نیروی زلزله و در نتیجه خطرات حاصل از آن را کاهش میدهد. سیستم های سقفی سبک که دال مجوف نام گرفته اند، را می توان با استفاده از دو نوع قالب های ماندگار و غیر ماندگار اجرا کرد.به طور مثال، سقف وافلی سقفی با قالب غیر ماندگار و سقف های کوبیاکس و یوبوت، سقف هایی با قالب های ماندگار هستند. سقف های وافلی وزن و هزینه پروژه را کاهش داده و از طرفی دهانه را افزایش میدهند که این ویژگی بسیار مفید و مثبت است.

ویژگی ها ، مزایا و معایب سقف وافل

ویژگی های سقف وافل در صنعت ساختمان اهمیت فراوانی دارد

سقف وافل ، یک سیستم سقفی سبک وزن در حوزه ساختمان سازی است که کاربرد خود را بیشتر در کشورهای زلزله خیز به خوبی نشان میدهد. همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، وافل یک سیستم سقف سازی سبک با قالب غیر ماندگار است. به علت استفاده از قالب وافلی، سطح پایینی سطوح به صورت مشبک است ولی سطح بالایی آن صاف است. همین مشبک بودن سطح داخلی سقف، که شامل مکعب های توخالی با عمق و ابعاد برابر است یک فرصت عالی جهت تزیینات و نورپردازی به حساب می آید، البته نورپردازی تنها راه تزیین این سقف ها نیست!

سقف وافل را میتوان در ساختمانهای بتنی و فولادی استفاده کرد و با وجود آن، دهنه های بلندی را برای ساختمان ایجاد کرد. سیستم سقف با قالب وافل در دو حالت سقف وافل دوطرفه و سقف وافل یکطرفه اجرا می شود که هرکدام با توجه به ویژگی های یک ساختمان انتخاب شده و قابل اجرا می باشند.

سقف وافل یکطرفه:

سقف وافل یک طرفه از نظر عملکرد و کاربرد مانند، تیرچه های بلوکی و یونولیتی است و از دو جهت مخالف توسط تیرها پشتیبانی میشود. مهمترین ویژگی این سقف ها در مقایسه با تیرچه ها، این است که تیرچه های دوبل را میتوان حذف کرد زیرا میلگرد ها را میتوان افزایش داد و دیگر از تیرچه دوبل بی نیاز شد. این امر موجب میشود تا وزن سازه کاهش یافته و باربری در یک جهت نیز افزایش می یابد. خم شدن دال یک طرفه با توجه به جهت تیرچه ها مشخص میشود و به آنها بستگی دارد. این خم شدن، در یک جهت اتفاق می افتد و تیرچه ها آن را کنترل میکنند

قالب های وافل یکطرفه:

در تصویر زیر از قالب های وافل یک طرفه برای ساخت سقف استفاده شده است.در صورتی که قالب ها طولهای مختلف داشته باشند میتوان سقف وافل یک طرفه را برای دهانه های مختلف اجرا کرد. شرکت کهن دک، بزرگترین تولید کننده سقف و قالب های وافل در ایران است که قالب های سقف وافل یک طرفه ی آن در آکس به آکس های 60 و 70 و ارتفاع 25 سانتی موجود میباشند. طول این قالب ها، 50، 10 (فیلر) و 15 ( درپوش) سانتی متر هستند که میتوان با اتصال قالب ها سقف های وافل یک طرفه را در دهانه های با طول مختلف اجرا کرد. در صورتی که خم نشدن برای شما مهم است، استفاده از سقف های وافل یک طرفه با دهانه های حداکثر 9 متری توصیه میشود.

سقف وافل دو طرفه:

سقف وافل دو طرفه در هر چهار طرف خود دارای تکیه گاه بوده و عملکردی مشابه دال دو طرفه دارد. این تکیه گاه ها همان تیر های پیرامونی می باشند. در این حالت بار در کل سقف وافل پخش شده، نیازی به تیر میانی نبوده و دال مستقیم روی تیر قرار می گیرد. با توجه به ویژگی ذکر شده، سقف با قالب وافل دوطرفه باربری در دو جهت بوده و بار به تمام تیرهای اطراف سقف انتقال پیدا می کند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که سقف ها وافل دو طرفه در برابر خم شدن مقامت و استحکام بیشتری از خود نشان می دهند و برای دهانه های بزرگ بسیار مناسب می باشند.

 قالب های وافل دوطرفه:

قالب های وافل دو طرفه در آکس به آکس 60، 80، 86، و 90 می باشند. این قالبها قابلیت تغییر طول ندارند و از پیش ساخته هستند. باید در نقشهاز همین ابعاد استفاده کرد. میتوان قبل از شروع کار با توجه به دهانه های سازه، ضخامت سقف و عوامل مختلف تاثیر گذار، باید بهترین قالب را انتخاب کرد. پر کاربرد ترین توع این قالب ها آکس به آکس 80 در اراتفاع 28 است. این سقف ها به دلیل اینکه از سیستم تیرچه های متعامد تا دهانه های 20 نیز قابل اجرا هستند و میتوان ستونهای غیر ضروری فضایی را حذف کرد تا به آزادی فضا کمک کند. در پروژه های بزرگ، فاصله بیشتر بین ستون ها امکان تعبیه دهانه های بزرگ برای پارکینگ ساختمان را تامین میکند.

قالب های وافل قفل دار:

پیشرفته ترین و جدیدترین نوع قالب های سقف وافل، قالب های قفل دار هستند. این قابلیت با کمک یک پین انجام میشود که همین امر موجب اجرای آسانتر آن میگردد. از دیگر سو، با قفل کردن قالب ها، هنگام تردد کارگران و یا هنگام بتن ریزی وعملیات های دیگر،  جابجایی آنها تقریبا غیر ممکن خواهد بود. لازم است بدانیم که با گونیا شدن خودکار قالب ها، نمای سقف وافل اکسپوز میگردد.

اجرای سقف وافل: 

اجرای سقف وافل، مشابه اجرای سقف های دیگر و به حتی مراتب ساده تر از آنهاست، و از پنج مرحله اساسی تشکیل شده است.

زیر سازی سقف: این مرحله با استفاده از ابزاری مانند جک و قوطی قابل انجام است.
قالب چینی: همانطور که از اسم آن مشخص است قالب ها کنار هم چیده میشوند. این قالب ها با استفاده از میلگرد های U شکل، به هم وصل میشوند . البته در صورتی که از قالب های قفل دار استفاده کنید به این میلگرد ها نیازی نیست. نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که قالب های وافل نیازی به روغن کاری ندارند.
آرماتور بندی و میلگرد گذاری: آرماتور گذاری سقف باید طبق نقشه انجام شود. ویژگی مثبت وافل این است که امکان کنترل کار در این مرحله، نسبت به سایر دال های مجوف بیشتر است.
بتن ریزی
باز کردن قالب ها که آخرین مرحله است: وقتی بتن به مقاومت روزه برسد میتوان قالب ها را از زیر سقف باز کرد و برای سایر پروژه ها استفاده کرد.

شرکت کهن دک طراح و مجری سقف وافل در زمینه فروش قالب وافل، خرید و اجاره قالب آمادگی خود را جهت همکاری با پیمانکاران و کارفرمایان میهن عزیزمان دارد. همکاران طراح ما در کهن دک، سازه مد نظر شما را به صورت بهینه طراحی میکنند و با توجه به شرایط بنای شما ، بهترین و مناسب ترین قالب را برای آن در نظر میگیرند. از دیگر خدمات ما ، این است که به صورت شفاف و واضح تمامی هزینه ها و مراحل کار را در اختیار شما قرار خواهیم داد. 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول