اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تشریح ویژه ‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه پایانی صفر

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ویژه‌برنامه‌های تبلیغی، فرهنگی و عزاداری حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه پایانی صفر را تشریح کرد.

تشریح ویژه ‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه پایانی صفر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، محمدمهدی برادران به تشریح ویژه ‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه آخر صفر پرداخت و اظهار کرد: به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، این ویژه‌برنامه‌ها در 3 حوزه تبلیغی، فرهنگی و عزاداری طراحی شده است که از 16 تا 26 مهر در 3 نوبت ظهر، عصر و شب با رعایت کامل دستورهای بهداشتی در حرم مطهر رضوی اجرا می‌شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی در تشریح ویژه‌برنامه‌های تبلیغی‌قرآنی حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه پایانی صفر گفت: هم‌زمان با ایام دهه آخر صفر، مراسم کرسی تلاوت قرآن در جوار عترت، ویژه‌برنامه‌های «طلوع قرآن»، «در آستان قرآن» و «با قرآن از حرم» در ایوان مقصوره صحن گوهرشاد و دارالقرآن کریم حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی اجتماعات عزاداری در صحن جامع رضوی با رعایت کامل نکات بهداشتی افزود: در قالب این ویژه‌برنامه اجتماع عزاداران در روز اربعین حسینی با سخنرانی آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در صحن جامع رضوی برگزار می‌شود.

برادران اجرای برنامه «سلسلة‌الذهب» در صحن جامع رضوی را از دیگر برنامه‌های شاخص این ایام ذکر کرد و ادامه داد: این ویژه‌برنامه هرشب پس از نماز مغرب و عشاء با رعایت کامل پروتکل‌ها با حضور حجج‌اسلام‌والمسلمین حسینی قمی، رفیعی و عالی، و مداحی سید مجید بنی‌فاطمه برگزار می‌شود و از شبکه‌های یک و 3 سیما میهمان مخاطبان خواهد بود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی با اشاره به شرایط ویژه ناشی از شیوع ویروس کرونا، از تغییر نحوه برگزاری آیین‌های خطبه‌خوانی و شام‌غریبان خبر داد و بیان کرد: این دو ویژه‌برنامه‌ در روزهای 25 و 26 مهر در صحن انقلاب اسلامی و با حضور تعدادی از خادمان به نمایندگی از همه خدام و ارادتمندان به ساحت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در صحن‌های اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی از جمله صحن امام حسن مجتبی(ع) و صحن کوثر برگزاری مراسم عزاداری همراه با سخنرانی برنامه‌ریزی شده است، افزود: هم‌چنین در ایام دهه آخر صفر، به صورت روزانه، ادعیه و زیارات توسط مداحان کشوری قرائت و به صورت سراسری در اماکن متبرکه رضوی پخش می‌شود.

برادران خاطرنشان کرد: برنامه‌های عزاداری ویژه‌‎ای نیز برای نخستین‌بار در این ایام پیش‌بینی شده است که شامل مراسم روضه‌خوانی و قرائت زیارت ویژه بانوان در مدرسه خیرات‌خان با عنوان «زینبیه»، عزاداری نوجوانان به صورت روزانه در صحن امام حسن مجتبی(ع) با عنوان «اینجا بهشت است»، عزاداری ناشنوایان و نابینایان در روز رحلت حضرت رسول‌الله(ص) و شهادت امام رضا(ع)، مرثیه سرایی ویژه کودکان و نونهالان در باغ رضوان، رواق دعبل(شعرخوانی)، رواق کتاب(مطالعه کتاب) می‌شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی از اختصاص فضای باز به هیئت‌های مذهبی مشهد در صحن‌های حرم مطهر رضوی برای برپایی مراسم عزاداری خبر داد و افزود: هم‌چنین در روز 28 و 29 صفر مراسم عزاداری هیئت‌های مذهبی بعد از نماز ظهر و عصر در صحن جامع رضوی با حضور ذاکران اهل‌بیت(ع) میثم مطیعی و حسین طاهری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر سال در ایام سوگواری و عزاداری اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر، هیئت‌های مذهبی از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف به مشهد سفر می‌کردند اما امسال، به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا، این هیئت‌ها از تشرف به بارگاه منور رضوی و عزاداری و سوگواری در این ایام محروم‌اند، گفت: از همین رو خدام بارگاه نورانی ثامن‌الحجج(ع) با پرچم علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) ضمن حضور در مبدأ حرکت هیئت‌ها با بسته‌های متبرک رضوی پذیرای معنوی هیئت‌های مذهبی هستند.

برادران تصریح کرد: در این ایام حرم مطهر میزبان گروه‌هایی به نمایندگی از زائران خواهد بود که برای نمونه، از آذری‌زبانان مقیم شهر مشهد دعوت کرده‌‎ایم در حرم حضور یابند و به نمایندگی و نیابت از هیئت‌های مذهبی آذری‌زبان که هر سال به این بارگاه منور مشرف می‌شدند، در صحن جمهوری اسلامی به عزاداری و سوگواری بپردازند، این برنامه ویژه عرب‌زبانان، یزدی‌ها و مازندرانی‌ها نیز برگزار می‌شود.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی برپایی مراسم عزاداری با تلفیق هنر در صحن امام حسن مجتبی(ع) را از دیگر برنامه های دهه آخر صفر معرفی و اعلام کرد: در این مراسم، گروه سرودی متشکل از یک صد نفر به اجرای برنامه خواهند پرداخت، همچنین اجرای نمایش با سایه‌ از دیگر بخش‌های این برنامه است، حجج اسلام ناصر رفیعی، مرتضی دهشت و وحید حجتی سخنرانان این برنامه و میثم مطیعی، سیدرضا نریمانی، صادق آهنگران و مهدی رسولی هر شب در صحن امام حسن مجتبی(ع) به نوحه خوانی و مدیحه سرایی می‌پردازند.

وی تاکید کرد: همه برنامه‌های دهه آخر صفر با رعایت کامل دستورهای بهداشتی در صحن و سرای بارگاه ملکوتی حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 70051/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول