اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

چه کنیم امسال در زمره زائران اربعین باشیم؟

حجت‌الاسلام مومنی گفت: در روایت داریم، زیارت سیدالشهدا(ع) از دور یا نزدیک هر دو در تعریف زائر یکسان است.

چه کنیم امسال در زمره زائران اربعین باشیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی استاد حوزه علمیه و سخنران مذهبی طی سخنانی به مناسبت فرارسیدن ایام اربعین و شرایط خاص امسال که زائران ایرانی به دلیل شیوع ویروس کرونا از حضور در راهپیمایی اربعین محروم شده‌اند، اظهار داشت: زیارت سیدالشهدا (ع) از دور یا نزدیک هر دو در تعریف زائر یکسان است. در تعریف زیارت داریم: «حضور الزائر عند المزور و العدول عن الغیر؛ زائر را از آن روی زائر می‌گویند که وقتی به زیارت تو می‌آید، از غیر تو عدول می‌کند و رو برمی‌گرداند» اگر این عدول رخ دهد تمام آثار و برکات زیارت نصیب زائر می‌شود.

وی اضافه کرد:‌ در روایتی از پیامبر (ص) داریم که زیارت معصومین (ع) چه حی و چه میت و چه از نزدیک یا دور همه در ترتب عنوان زائر و برخوداری از آثار زیارت یکسان است. امام باقر (ع) به فردی فرمودند: هر روز به کربلا می‌روی؟ او گفت: فاصله من تا کربلا زیاد است. ایشان فرمودند: برو بالای سطح یعنی جایی که سقفی جز آسمان بالای سرت نباشد. یک نگاه به آسمان کن، یک نگاه به سمت راست و یک نگاه به سمت چپ و بگو صلی الله علیک یا اباعبدالله، صلی الله علیک و برکاته. در این صورت زائر کربلا و امام حسین (ع) محسوب می‌شوی و نام تو را در در زمره زائران منظور می‌کنند.

مومنی گفت: در روایت دیگری داریم که یونس بن ظبیان به امام صادق (ع) عرض کرد: من زمانی که یاد جد شما اباعبدالله بن الحسین (ع) می‌افتم، قلبم به تپش می‌افتد. شاید این تپش قلب در این ایام برای شما که هر سال در موکب‌ها و مسیر زیارت اربعین بودید و امسال تصاویر آن را از رسانه ملی مشاهده می‌کنید هم رخ دهد. امام در جواب او‌ فرمودند: هر زمان قلبت با یاد جدم به تپش افتاد، دست روی قلبت بگذار و سه مرتبه بگو صلی الله علیک یا اباعبدالله (ع) و این سلام تو از دور یا نزدیک به ایشان خواهد رسید.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز که دست ما از زیارت کوتاه شده و نتوانستیم در این مسیر قدم برداریم، «بُعد منزل نبود در سفر روحانی» گفت: بیایید به درگاه الهی شِکوه کنیم که ما شیعه و محب امام حسین (ع) هستیم و دوست داشتیم اربعین کربلا باشیم. این خلوت و شِکوه سوختن در فراق است و این شِکوه موثر خواهد بود.

فیلم سخنان حجت‌الاسلام مومنی را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول