اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

بررسی توانمندی و مطالبات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان توسط نمایندگان استان

مزیت‌ها، مطالبات و توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان طی نشستی با حضور جمعی از نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

بررسی توانمندی و مطالبات دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان توسط نمایندگان استان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، پیش از ظهر امروز نخستین نشست مجمع نمایندگان گیلان با رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی استان در سالن اجلاس دانشکده معماری و هنر دانشگاه گیلان برگزار شد.

ضرورت تمرکز دانشگاه‌ها بر اقتصاد دریا و توسعه کسب‌وکارها

احمد دنیا مالی، رئیس مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت در این نشست با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه‌ها و مراکز علمی گیلان، اظهار کرد: با توجه به پتانسیل دانشگاه می‌طلبد این قشر در برنامه‌ها، طرح‌ها و لوایح‌ها و همچنین پاش و ارزیابی‌ها به مجلس کمک کنند.

وی با اشاره به سهم سه‌درصدی گیلان در PHD، گفت: این سهم به‌هیچ‌وجه مناسب گیلان نیست و می‌طلبد با تلاش همه‌جانبه افزایش پیدا کند.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موقعیت جغرافیای گیلان و جذب دانشجو از کشورهای همسایه، گفت: باید از کشورهای CISبیشتر در حوزه آموزش عالی استفاده شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اقتصاد دریا را حائز اهمیت برشمرد و افزود: به‌جرئت می‌توان گفت تاکنون پای دانشگاه‌ها به مبحث دریا باز نشده در حالیکه اتفاقات بسیار خوبی می‌توان با تلاش دانشگاهیان در حوزه نفت، محیط‌زیست و ژئوپلیتیک رقم زد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان از تمایل اساتید دانشگاه به مرکز نشینی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر اساتید توجه خاصی به مرکز نشینی دارند درحالی‌که لازم هست اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه که در شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند در خود شهرستان ساکن باشند.

دنیامالی بر لزوم سوق دادن سلایق و تمرکز دانشگاه‌ها به کاربردی شدن علوم و مهارت افزایی در مراکز آموزش عالی تأکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها و مراکزی که دارای آزمایشگاه و کارگاه هستند فارغ‌التحصیلانشان در کسب‌وکار و توسعه آن‌ها موفق‌ترند.

گیلان در توسعه شاخص های آموزش عالی از متوسط کشوری عقب است

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر نوآوری و توسعه علم در دانشگاه‌های گیلان، اظهار کرد: سهم تحصیلات تکمیلی گیلان در برنامه ششم ۲۰ درصد اما اکنون در مرز ۱۸ درصد هستیم که این شاخص و شاخص‌های دیگر نشان می‌دهد گیلان بسیار در حوزه علوم و دانشگاه از متوسط کشوری عقب است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم استفاده دانشگاه‌های استان از منابع انرژی ‌اتمی در گیلان، افزود: در ادوار گذشته ۵۰ میلیارد تومان برای استقرار سازمان انرژی‌اتمی در گیلان اعتبار گذشته شد اما زمینی نبود که در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و این در حالی است که بسیاری از طرح‌ها می‌توانست از منابع آن‌ها در طرح‌های تحقیقاتی استفاده کنند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت از پیشرفت خوب دانشگاه آزاد در پزشکی و دامپزشکی ابراز رضایتمندی و از تهدیدات در حوزه آموزش‌وپرورش به‌شدت ابراز نگرانی کرد.

کوچکی نژاد از توقف فعالیت پیش‌دبستانی‌ها انتقاد کرد و گفت: تعداد پیش‌دبستانی‌ها از ۱۰ هزار به پنج هزار واحد کاهش‌یافته و این خطری بزرگ است.

وی با اشاره به شرایط کرونا و تمرکز فعالیت مراکز دبستانی در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: مقطع اول تا سوم ابتدایی در شیوه آموزش جدید درخطر جدی هستند و آموزش از طریق شبکه شاد پاسخگو نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی همچنین بر ضرورت راه‌اندازی مراکز سرطان‌شناسی در گیلان از سوی جهاد دانشگاهی تأکید کرد و از اینکه خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان به استراحتگاه عده‌ای تهران نشین تبدیل‌شده گله کرد.

دانشگاه گیلان باید بین‌المللی شود

محمدرضا احمدی، نماینده مردم رشت در مجلس شورای نیز در این نشست با تأکید بر اینکه همه در جهت توسعه علوم و مهارت افزایی نقش داریم و باید تلاش کنیم، اظهار کرد: هرچقدر ارتباط علم و آموزش با صنعت و کشاورزی افزایش پیدا کند، مشکلات جامعه کاهش پیداکرده و بهره‌وری زیاد می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرسودگی مدارس و امکانات آموزی در گیلان، گفت: در ارزیابی‌ها از مدارس مشاهده‌شده که درصد واحدها تخریبی هستند و نیاز به تجهیز و بهسازی دارند.

وی با بیان اینکه سرانه دانش‌آموزی به مدارس ما به‌صورت کامل داده نمی‌شود، گفت: مدارس ما اکنون با پرداخت حق آب و برق و گاز مواجهه هستند در حالیکه ما باید به سمت فناوری و دانش‌بنیان‌ها حرکت کنیم.

احمدی یکی از نشان‌های دانشگاه‌های توسعه‌یافته را خوابگاه‌های دانشجویی دانست و بین‌المللی شدن دانشگاه گیلان را یکی از مطلبات دانست.

تحقیقات در گیلان کاملاً تعطیل است

رسول فرخی، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست تحول و توسعه را مرهون رشد تحقیق دانست و اظهار کرد: گیلان هر چه را که برای توسعه نیاز داشته را دارد اما نتوانسته از آن استفاده کند که یکی از دلایل آن استفاده نکردن از پژوهش است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با انتقاد از عدم ارتباط علم با صنعت و کشاورزی، گفت: یکی از دلایل عدم توسعه‌یافتگی گیلان نداشتن ارتباط بین محققین و با صنعت و کشاورزی و فناوری است.

نماینده معین آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه در گیلان تحقیقات کاملاً تعطیل است، تصریح کرد: گیلان ظرفیت‌های بی‌نظیری دارد اما از تحقیقات هیچ کاربردی در توسعه کشاورزی نمی‌شود و دانشگاه‌ها تنها صرفاً به سمت پذیرش و انتقال علم به دانشجو حرکت کرده‌اند.

باید منابع و علم را بهینه مصرف کرد

پرویز محمدنژاد، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر استفاده از علوم در جهت ثروت آفرینی، اظهار کرد: متأسفانه ظرفیت بی‌نظیری در منابع و نیروی انسانی گیلان وجود دارد اما از این سرمایه‌ها استفاده‌ای نمی‌شود.

وی با بیان اینکه هر اقدامی باید در کنار صرف هزینه، فایده‌ای مضاعف داشته باشد، افزود: سال‌ها در حوزه آموزش عالی کارشده اما هیچ نتیجه و خروجی نداشته و لازم است مهارت پروری در آموزش‌وپرورش نهادینه شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به سمت علوم کاربردی حرکت کنیم، گفت: باید منابع در اختیار را درست مدیریت کنیم که شرط آن استفاده درست علم و بهینه مصرف کردن این دو باهم است.

اولویت‌ها در آموزش عالی باید مشخص شود

سید علی آقازاده، نماینده دیگر مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر منابع و نیروی انسانی، اظهار کرد: باید از منابع موجود در جهت تبدیل علم به کار بهره گرفت و توسعه عملی را شاهد بود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت با اذعان به اینکه همه دغدغه آموزش صحیح از پیش‌دبستانی تا فارغ‌التحصیلی چه به لحاظ علمی و چه به لحاظ اشتغال داریم، افزود: به فرموده امام خمینی دانشگاه کارخانه آدم سازی است و باید در کنار علم‌آموزی به کاربرد علم در صنعت و کشاورزی نیز بهره برد.

وی با تأکید بر اینکه باید از فرصت جوان بودن کشور در این مقطع درست استفاده شود تا فردا، پیری کشور یک تهدید نباشد، تصریح کرد: باید اولویت‌ها در حوزه آموزش عالی مشخص شود تا از منابع موجود در کشور ازجمله در کشاورزی، جنگل، دریا، محیط‌زیست و غیره استفاده صحیح شود.

پیشنهاد تشکیل مرکز پژوهش‌های دانشگاه و مجمع نمایندگان گیلان

احمد رضی، رئیس دانشگاه گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه ایجاد مرکز پژوهش‌های دانشگاه و مجمع نمایندگان استان پیرامون مسائل استانی در حوزه‌های مختلف صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از نیازمندی‌های دانشگاهیان است، اظهار کرد: مطالبه جدی از دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تولیدی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان و همچنین توصیه و تأکید به مدیران دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و کارخانه‌ها تولیدی برای تخصیص اعتبار بیشتر به امر تحقیقات از مهم‌ترین خواسته‌های دانشگاهیان است.

وی با برشمردن دیگر نیازهای دانشگاهیان گیلان، تصریح کرد: پیگیری برای تأمین کسری اعتبارات دانشگاه‌ها در سال جاری و افزایش پایه بودجه مراکز علمی استان در سال ۱۴۰۰، تلاش برای افزایش سرمایه استان از اعتبارات دولتی برای توسعه آموزش عالی، پیگیری دریافت مطالبات دانشگاه‌های استان از بنیاد شهید، ترغیب خیرین و واقفین برای کمک به دانشگاه‌ها و مشارکت در توسعه آموزش عالی و کمک برای توسعه دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های استان از نیازمندی‌های انکارناپذیر در شرایط کنونی است.

رئیس دانشگاه گیلان همچنین بر ضرورت حمایت از بین‌المللی شدن دانشگاه‌های استان تأکید کرد و گفت: کمک برای ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری استان، پیگیری تکمیل طرح جامع پارک علم و فناوری، کمک برای کاهش قیمت آب و برق در اماکن خوابگاهی و پیگیری افزایش حقوق اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ازجمله مطالباتی است که باید توسط مجمع نمایندگان دنبال شود.

به گزارش فارس، پیگیری پرداخت مطالبات دانشگاه آزاد از سازمان‌های حمایتی ازجمله بنیاد شهید، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد با نگاه مثبت وزارت علوم و بهداشت، اصلاح قوانین مرتبط با کسب درآمد سازمان‌های درآمدی دولت از طریق پژوهش در دانشگاه‌ها، نداشتن متولی واحد در آموزش عالی و ضرورت ساماندهی وزارت علوم به‌صورت یکپارچه، تبدیل وضعیت 54 تن از مدرسان و اساتید دانشگاه پیام نور، گرفتن ردیف مستقل برای ایجاد شهرک فناوری در گیلان، توسعه پژوهشگاه‌های دانشگاهی، تلاش برای پر کردن صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها ازجمله علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای و تلاش برای فراهم آوردن دانشکده آموزشی و فنی کشاورزی در استان از مهم‌ترین محورهای مطروحه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گیلان با مجمع نمایندگان بود که در بخش‌های مختلف به آن اذعان شد.

همچنین مسؤولان حوزه سلامت گیلان در دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در نشست مشترک خود با وکلا بر لزوم ارتقای کیفیت زندگی مردم با طرح‌های توسعه پایدار، افزایش اعتبارات حوزه جمعیت، توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی و آموزشی، تسهیل روند سیستمی پذیرش دانشجویان خارجی در گیلان و پیگیری جدی برای توسعه و تکمیل سایت لاکان ازجمله بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی تأکید کردند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول