اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

امکان تهاتر برای صادر کنندگان فرش فراهم است/ سازمان توسعه تجارت در پاسخگویی کند است

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه براساس دستورالعمل بانک مرکزی امکان تهاتر برای صادرکنندگان فراهم است، گفت: چندین تشکل درخواست استفاده از تهاتر را داشته‌اند که تا کنون مشخص نیست با چند درخواست موافقت شده است.

امکان تهاتر برای صادر کنندگان فرش فراهم است/ سازمان توسعه تجارت در پاسخگویی کند است

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس و در پاسخ به این سوال که آیا امکان تهاتر برای صادرکنندگان فرش دستباف با توجه به الزام به رفع تعهد ارزی فراهم است، گفت: براساس مصوبه کمیته ماده ۲ و دستورالعمل بانک مرکزی این اجازه به سازمان توسعه تجارت داده شده که انجمن‌ها و تشکل‌های علاقه مند به تهاتر را به نوعی با واردکنندگانی که مورد نظر وزارت صمت هستند، ارتباط دهد که این موضوع برای صادرکنندگان فرش نیز امکانپذیر است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: اما واقعیت این است که روند اجرایی این کمیته بسیار کند است و بعضا به درخواست‌های ارائه شده پاسخی داده نشده است.

وی بیان داشت: از آنجایی که سازمان توسعه تجارت کشور به عنوان متولی تجارت خارجی حامی صادرکنندگان است و از صادرات صیانت می‌کند  و با توجه به اختیاراتی که در این زمینه دارد، انتظار می‌رود روند واگذاری ارز به واردکنندگان در قالب تهاتر را سریعتر عملیاتی کند تا صادرکنندگان نیز بتوانند هر چه سریع از طریق تهاتر ارزشان را به کشور بازگردانند و رفع تعهد ارزی را انجام دهند با انجمن های متناظرشان وصل کنند تا ارز حاصل از صادرات کالایی مانند فرش برای واردات کالاهای مورد تایید وزارت صمت اختصاص یابد.

وی در پاسخ به این سوال که فرصت رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش چند ماه است، گفت: براساس بخشنامه رفع تعهد ارزی فرصت برای کلیه صادرکنندگان  4 ماه است، اما نکته قابل ذکر این است که امکان افزایش زمان بازگشت ارز در اختیار وزارت صمت است و بنا بر مکاتبه وزیر وقت صمت این زمان ۱۲ ماه تعیین شده، ولی بر اساس اطلاعات واصله این دستور بعد از ابلاغیه جدید اجرایی نشده است و همان زمان ۴ ماه برای صادرکنندگان فرش لحاظ و بعضا کارت‌ها تعلیق شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی کلیه صادرکنندگان ۴ ماه زمان تعیین شده  به نظر می‌رسد وزارت صمت باید موضوع برگشت ارز صادراتی را که ۱۲ بوده است را پیگیری نکرده تا مشکل صادرکنندگان فرش برطرف شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درست است که صادرات فرش دستباف در دو سال اخیر، بر اثر الزام صادرکنندگان فرش دستباف به رفع تعهد ارزی و عدم امکان تهاتر کاهش یافته است، بیان داشت: صادرات فرش دستباف از قدیم الایام به صورت امانی  انجام می‌شده است و فاقد فروش قطعی بوده به همین جهت هم در اوایل انقلاب و دوران پیمان سپاری  زمان برگشت ارزش طولانی تر از سایر کالاها بود، لذا از شروع سیاست های جدید ارزی از سال ۹۷ و عدم تعیین تکلیف مشخص علی رغم موافقت وزیر و بخشنامه‌های ضد و نقیض را  می‌توان  یکی از دلایل مهم کاهش صادرات فرش دانست.

لاهوتی بیان داشت: موضوع دیگر در مورد کاهش صادرات فرش دستباف این است که از یک سو سلایق خریداران تغییر کرده و از سوی دیگر تقاضا در دنیا برای کالاهای لوکس کاهش یافته است و از آنجا که فرش دستبافت ایرانی  نیز یک کالای لوکس به شمار می‌رود، بنابراین تقاضا جهانی نیز کاهش داشته  است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران بیان داشت: موضوع سوم در مورد کاهش صادرات فرش توقف صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا بعد از خروج از برجام بود و از آنجایی که  بخش قابل توجهی از صادرات فرش دستباف ایرانی به کشور آمریکا انجام می‌شد، با توجه به اعمال تحریم ها صادرات فرش دستباف ایرانی به این کشور  تاثیر به سزایی در کاهش صادرات فرش دستباف طی دو سال گذشته داشته است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول