اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

کنترل اپیدمی‌ بیماری‌های دامی در کرمان

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در سال‌های اخیر اپیدمی‌های بیماری‌های دامی که می‌توانست خسارات جدی به جمعیت دامی استان وارد کند کنترل کردیم.

کنترل اپیدمی‌ بیماری‌های دامی در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حسین رشیدی امروز در مراسم گرامیداشت هفته دامپزشکی اظهار داشت: در دامپزشکی دو وظیفه اساسی بر عهده داریم، یکی حمایت از تولید ملی و حفظ سرمایه دامی کشور و دوم کمک به بهداشت عمومی جامعه است، حمایت از تولید را از طریق پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی انجام می‌دهیم که طیف وسیعی از بیماری‌های را تشکیل می‌دهد .

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه طیف وسیعی از بیماری‌های واگیر جمعیت دامی را درگیر می‌کند، گفت: جمعیت دامی شامل انواع دام، دام سنگین، پرندگان، زنبور عسل، آبزیان، کرم ابریشم و ... با بیماری‌های واگیر مواجه هستند که باید با اقدامات پیشگیرانه از بیماری‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: کمک به بهداشت عمومی از دو طریق انجام می‌شود یکی پیشگیری بیماری‌های قابل انتقال به انسان که مهم است و این بیماری‌ها طیف وسیعی دارد و دوم نظارت بر بهداشت موادغذایی با منشأ مواد دامی که از تهیه خوراک دام شروع و تا زمانی که این ‌محصولات عرضه و به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد ادامه دارد.

رشیدی ابراز داشت: برنامه‌های مبارزه با بیماری‌ها و نظارتی توسط افراد صاحب نظر و دارای تخصص خاص برنامه‌ریزی می‌شود و در این راستا برای اینکه اقداماتمان موثر باشد تیم بررسی اپیدولوژی بیماری‌ها و آنالیز خطر را تشکیل داده‌ایم.

وی بیان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده در سال‌های اخیر اپیدمی‌های بیماری‌های دامی که می‌توانست خسارات جدی به جمعیت دامی استان وارد کند کنترل کردیم .

رشیدی ابراز داشت: بیماری آنفلوآنزای تنفسی فوق حاد پرندگان‌ یکی از بیماری‌هایی بود که جمعیت طیور اکثر استان‌های کشور را تحت تاثیر قرار دادند و خسارت هنگفتی را وارد کردند ما با اقدامات پیشگیرانه جلوی شیوع این بیماری را گرفتیم و هیچ خسارتی به استان وارد نشد‌.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: ما طغیان بیماری‌های واگیردار را ۳۳ درصد کاهش دادیم و آزمایشگاه بیماری مرص در شترها که همان کرونا است را در کرمان راه‌اندازی کرده‌ایم و بیش از ۴۰ هزار نمونه شتر را در این آزمایشگاه آزمایش کردیم .

دامپزشکی سلامت و بهداشت فرآورده‌های دامی را تضمین کند

محمدجواد فدایی با بیان اینکه آمارها نشان از موفقیت‌های خوب اداره کل دامپزشکی کرمان دارد، اظهار داشت: دامپزشکی ۵ هدف کلی شامل حوزه دام، فرآورده‌های دامی، بیماری‌های بین انسان و دام، تولید و رعایت استانداردهای جهانی است.

استاندار کرمان تصریح کرد: فرآورده‌های دامی بخشی از غذای انسان‌ها هستند و به همین دلیل کار سختی بر عهده دامپزشکی است که سلامت و بهداشت فرآورده‌های دامی را تامین و تضمین کند و مردم باید اطمینان کنند فرآورده‌های دامی را سالم مصرف می‌کنند.

وی بیان داشت: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام موضوع مهمی است و قطعا فعالیت‌ها و زحمات مجموعه دامپزشکی موجب شده این بیماری‌ها کنترل شود و سلامت انسان‌ها در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

فدایی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری که در امر تولید می‌شود هم به جهت اشتغال و هم تامین نیازهای مردم موضوع مهمی است ما در بعضی روستاهای کوچک تنها راه اشتغال دامداری‌های کوچک است و توسعه این دامداری‌ها در روستاهای پراکنده و دورافتاده قطعا مدیریت کردن آن در حوزه بهداشت کار سختی است.

فدایی بیان داشت: ما هم به جهت لزوم حضور در بازارهای جهانی و هم به جهت تضمین کیفیت ناچاریم عضو مؤسسات جهانی باشیم و استانداردهای جهانی را رعایت کنیم.

انتهای پیام/80018/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول