اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

بارش باران فردا در چندین استان/کشاورزان برداشت محصول را به تاخیر بیندازند

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی فردا در مناطقی از کشور نظیر سواحل خزر، گلستان، دامنه جنوبی البرز در استان‌های تهران، قزوین، البرز و سمنان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم و خراسان رضوی بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

بارش باران فردا در چندین استان/کشاورزان برداشت محصول را به تاخیر بیندازند

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: روز آینده ۱۷ مهر در سواحل خزر، گلستان، خراسان شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، قزوین، البرز و سمنان، برخی مناطق اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، خراسان رضوی و خراسان جنوبی افزایش ابر، بارش باران، گاهی با رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: روز جمعه ۱۸ مهر در استان‌های واقع در سواحل خزر و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران، البرز قزوین و سمنان، همچنین دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان های لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری اصفهان و برخی مناطق شمال شرق و شرق کشور بارش باران گاهی با رعد و برق و وزش باد نسبتاً شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز شنبه ۱۹ مهر و یک شنبه ۲۰ مهر در شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید گاهی با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و در اغلب مناطق کشور پایدار و آسمان صاف است؛ در این مدت در ارتفاعات البرز و زاگرس شمالی بارش برف دور از انتظار نیست.

ضیائیان گفت: روزهای جمعه و شنبه پیش‌رو در سواحل شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و شرق کشور کاهش دما بین ۴ تا ۶ درجه و در شمال غرب افزایش نسبی دما پیش بینی می شود؛ همچنین روزهای شنبه و یکشنبه پیشِ رو در جنوب شرق کشور کاهش ۴ تا ۶ درجه ای دما و در نوار غربی کشور افزایش نسبی دما را خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری دریای خزر مواج خواهد بود و خلیج فارس از بعد از ظهر فردا تا اواسط روز شنبه مواج است.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده نیمه ابری در برخی ساعات ابری گاهی با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شودف بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۲۲ و ۱۱ درجه خواهد بود.

ضیائیان اضافه کرد: روز آینده اهواز با بیشینه دمای ۳۷ درجه بالای صفر و بندرعباس با بیشینه دمای ۳۸ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای یک درجه بالای صفر خنک ترین مرکز استان خواهد بود.

* هشدار به کشاورزان و چند توصیه با توجه به هواشناسی کشاورزی

وی بیان کرد: روز پنجشنبه رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و کاهش دما در گیلان، مازندران، البرز، قزوین، گلستان، نیمه غربی خراسان شمالی و ارتفاعات استان تهران پیش بینی می شود و این شرایط تا روز جمعه 99/07/18 ادامه دارد.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: توصیه می شود در استان گیلان تسریع در برداشت بادام زمینی و انتقال به انبارها و محلول پاشی و سم پاشی بعد از بارندگی و در مازندران محلول پاشی بعد از بارندگی در دستور کار باشد.

ضیائیان اظهار داشت: همچنین توصیه می شود در همدان تسریع در برداشت ذرت علوفه ای با توجه به کاهش دما به زیر صفر، در سمنان برداشت پسته بعد از بارندگی و انار قبل از بارندگی، در استان مرکزی برداشت هلو و انار قبل از وقوع بارش، در گلستان تعجیل در برداشت شالی و پنبه و سیب در ارتفاعات و محلول پاشی مزارع سویا با کود پتاس جهات مقاومت به سرما در دستور کار باشد.

وی اضافه کرد: توصیه می شود در خراسان شمالی کشاورزان کود پاشی کود سولوپتاس و اسید آمینه در مزارع ذرت و کود سولوپتاس در مزارع چغندر قند جهت جلوگیری از سرمازدگی و در اردبیل تسریع در برداشت سیب زمینی و صیفی جات خصوصاً گوجه فرنگی، در قزوین برداشت سیب و انگور بعد از اتمام بارندگی و در استان تهران برداشت انار، سیب و ذرت پاییزه قبل از وقوع بارش ها در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول