اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

یک طرح، میلیون‌ها حسرت/ گرافیست گیلانی دل‌ها را اربعینی کرد

امسال به دلیل شیوع کرونا پیاده‌روی اربعین ممنوع اعلام‌شده و دراین‌بین گرافیست‌ها هم مشغول به فعالیت بوده و باذوق و قریحه خود دراین‌باره طرح‌هایی را تولید و منتشر کردند، اما در این بین طرح‌های زیبای یک بانوی هنرمند لاهیجانی در فضای مجازی بسیار مورد توجه و بازنشر مخاطبان قرار گرفت.

یک طرح، میلیون‌ها حسرت/ گرافیست گیلانی دل‌ها را اربعینی کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، هرسال نزدیک ایام اربعین مرزهای مهران، شلمچه، خسروی و چذابه مملو از جمعیت و عاشقان حضرت سیدالشهدا (ع) بود که سعی داشتند خود را به هر نحوی شده به حرم امام حسین (ع) و زیارت کربلا برسانند تا در این خیل عشاق الحسین (ع) برای خود جایی بیابند و هم قدم این غافله عاشقی باشند.

همواره گروهی خاص سعی در ایجاد اختلاف میان شیعیان داشتند اما برپایی پیاده‌روی اربعین بهترین جواب برای آنان بود و به‌نوعی می‌توان این مراسم باشکوه را قدرت‌نمایی و اوج ارادت شیعه به ساحت مقدس امام حسین (ع) قلمداد کرد که چشم دشمنان اسلام را مور می‌کند.

در راهپیمایی اربعین، مرزها میان کشورهای اسلامی شیعه از میان برداشته‌شده و مرزی وجود نداشت و شیعیان در کنار یکدیگر بودند و فریاد «لبیک یا حسین» را سردادند تا نمادی باشد از قدرت شیعیان که از هیچ تهدیدی وحشت ندارند.

با شروع پاییز و همه‌گیری دوباره کرونا دولت عراق اعلام کرد که در اربعین امسال هیچ زائری را میزبانی نمی‌کند، با اعلام این خبر، موجی از حسرت و اندوه به قلب عاشقان ثارالله سرازیر شد و به طرق مختلف دل‌تنگی خود را از این پیش آمد تلخ بروز دادند.

اما با اعلام این خبر گروه‌های هنری در کشور بیکار ننشسته و هرکدام با ساخت کلیپ، عکاسی، نقاشی به هر نحوی سعی در تسکین دل‌های عاشقان سیدالشهدا داشتند اما دراین‌بین گرافیست‌ها هم مشغول به فعالیت بوده و باذوق و قریحه خود دراین‌باره طرح‌هایی را تولید و منتشر کردند.

یکی از این گرافیست‌های خوش‌ذوق که طرح‌هایش در چند روز اخیر بسیار موردتوجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت سرکار خانم سمیه کشاورز بابایی نژاد است که در کنار شغل اصلیش به کار هنر هم می‌پردازد.

سمیه کشاورز بابایی نژاد متولد ۱۶ دی سال ۱۳۷۰ و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در رشته فیزیولوژی پزشکی است اما ذوق این بانوی هنرمند گیلانی باعث شد در کنار این مشغله‌ها همچنان به کار هنر نیز بپردازند و چند سالی است که به کارهای گرافیکی و انیمیشنی مشغول است، در ادامه گفت‌وگویی با این بانوی هنرمند که دو طرح اخیرش درباره دلتنگی عشاق الحسین (ع) از جاماندن از غافله عاشقی امسال اربعین است را با هم می‌خوانیم:

 

فارس: ایده و تصویرسازی‌هایتان در چه حوزه‌هایی هستند؟

بابایی نژاد: در طی این چند سال استکبار همواره سعی در مخدوش کردن چهره اسلام، قرآن و‌ مقوله حجاب داشت به همین دلیل تصویرسازی‌های من بیشتر درباره حجاب، احادیث و‌ آیات قرآن است.

فارس: چرا از بین این‌همه حوزه مقوله حجاب توجه شما رو به خودش جلب کرد:

بابایی نژاد: خودم این خلأ را حس می‌کردم چون در حیطه‌ هنر از موضوعات مختلف دیگر همیشه منابع و تصاویر موجود بود اما جای خالی هنر مربوط به حجاب و تصاویر مذهبی در این بین بیشتر به چشم می‌آمد.

فارس: جرقه تصویرسازی در حوزه مذهبی و کودک از کجا به ذهن شما رسید؟

بابایی نژاد: اوایل که در فضای مجازی اینستاگرام طرح‌های خودم را منتشر کردم با دیدن صفحات مشابهی از قبیل (بچه شیعه) و امثال این صفحات جرقه اصلی برای پرداختن به کارهای گرافیکی مذهبی از این دست در ذهنم ایجاد شد، زیرا آن‌ها هم با تصویرسازی کار میکردند، احادیث را به تصویر میکشیدند بنده هم مدتی اینگونه فعالیت می‌کردم، سپس به خلق کارکترای مذهبی پرداختم که بسیار موردتوجه قرار گرفت مخوصا در حوزه‌ کودک.

 

فارس: درباره جدیدترین آثارتان که بسیار موردتوجه مردم قرار گرفت بگویید؟

بابایی نژاد: خب همه می‌دانیم که اربعین امسال با سال‌های قبل تفاوت دارد و نمی‌شد همان موضوعات معمول را تصویرسازی کرد، با خودم گفتم الآن که کسی نتوانسته به سفر اربعین برود، در ذهنش مدام حسرت می‌خورد و با خود می‌گوید کاش اربعین کربلا بودم، حالا این افراد به‌جای اینکه در مسیر پیاده‌روی اربعین باشند، به خاطر ویروس کرونا در معابر شهری با ماسک در رفت‌وآمد هستند بنابراین به ذهنم رسید این دو تصویر را کنار هم بگذارم و هر دو حالت، غم و اشک داشته باشد؛ اشک شوق رسیدن به کربلا و دیگری غم فراق به خاطر جاماندن از سفر اربعین و قدم نگذاشتن در این مسیر مقدس.

فارس: تصور این میزان از استقبال از کار خود را داشتید؟

بابایی نژاد: راستش را بخواهید نه ولی همه‌ این‌ها از لطف اهل‌بیت و سیدالشهدا (ع) بوده است، وقتی تصویر را در صفحه اینستاگرام بارگذاری می‌کردم، تصور نمی‌کردم این‌قدر بازخوردهای مثبتی داشته شد، حتی کاربران عراقی و برخی کشورهای مسلمان هم این طرح را بازنشر دادند لذا امیدوارم توانسته باشم بخشی از دین خود به مردم را انجام داده باشم.

شیوع کرونا دل‌های بسیاری را از فراق زیارت کربلا اندوهگین کرد و دراین‌بین هنرمندان و گرافیست‌ها باهنر خود به‌خوبی این دل‌تنگی و عشق را به نمایش گذاشته و‌نشان دادند به هر روشی می‌شود دل‌ها را کربلایی کرد.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول