اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

برپایی موکب اربعین در جوار شهدای رشت

جوانان گلزار شهدای رشت که امسال به دلیل شیوع کرونا از زیارت کربلا بازماندند با برپایی موکب عطر زیارت امام حسین (ع) را در کنار قبور شهدا پیچیدند.

برپایی موکب اربعین در جوار شهدای رشت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امام حسین (ع) با قیام خود در سال ۶۱ هجری قمری اتفاق و نهضتی بسیار مهم را در تاریخ بشریت رقم زد و به گواه مورخان نهضت امام حسین انسان‌ساز بوده و باگذشت قرن‌ها همچنان حرکت اثربخش سیدالشهدا در گوش تاریخ پیچیده و انسان‌های آزاده به‌صورت پیام‌های حق‌طلبانه آن عزیز گوش فرا می‌دهند.

دین مبین اسلام یکی از کامل‌ترین دین در بین ادیان الهی بوده و همواره مورد آماج حاکمان طاغوت به‌منظور انحراف و کج‌اندیشی در دین اسلام قرار داشت ولی سیدالشهدا با قیام خود از انحراف و کج‌اندیشی در اسلام ناب محمدی جلوگیری کرد.

حضرت اباعبدالله (ع) با درک هوشمندانه و تیزبینانه شرایط موجود در جامعه برای احیا ارزش‌های اسلامی به پا خواست و در این مسیر الهی جان خودش را فدا کرد لذا می‌توان قیام عاشورا را نهضت ایستادگی نامید.

۴۰ روز از واقعه دردناک حضرت سیدالشهدا گذشته بود که کاروان اسرا از شهر شام خود را به شهر بلا رسانده تا قبر قهرمان اصلی حادثه عاشورا زیارت کنند، آری دارم از کربلا سخن می‌گویم همان سرزمینی که در جنوب‌ غربی رودخانه دو هزار و ۷۰۰ کیلومتری فرات قرار داشت و مهمانان عزیزش را با این حجم آب تشنه به‌سوی خدا بدرقه کرد.

از آن روزبه بعد اربعین حسینی جایگاه ویژه‌ای در بین شیعیان پیدا کرد به‌طوری‌که هیچ متن و تصویری نمی‌تواند آن‌همه شکوه و عظمت از حضور بی‌نظیر زائران اباعبدالله الحسین (ع) از سراسر جهان را به تصویر بکشد.

اربعین حسینی از گذشته در بین شیعیان سیدالشهدا عجین شده و از امام حسن عسکری نقل‌شده که یکی از علامت شیعیان زیارت اربعین است

 

جوانان مزار شهدای رشت  هم از این قاعده مستثنا نبوده و از یک ماه قبل اربعین پاسپورت‌های خوده آماده و خود را مهیا سفر به سرزمین عشق و جنون یعنی کربلا و برپایی موکب در آنجا می‌کنند زیرا رسیدن به وصال و‌ زیارت امام حسین (ع) چنان شیرین است که با هیچ قندی نمی‌توان تصورش کرد.

 

 

هرساله در نزدیکی اربعین ذوق و شوقی وصف‌ناپذیر در بین جوانان مزار شهدای رشت برقرار بود و در ۱۰ روز مانده به این روز بابرکت همه از یکدیگر التماس دعا داشته و خواستار حلالیت بودند شاید از خود بپرسید چرا، جوابش روز است جوانان رشتی دل درگرو سیدالشهدا دارند.

از اولین روزهای شیوع بیماری کرونا در کشور همه دلدادگان سیدالشهدا نگران ماه محرم و برپایی پیاده‌روی اربعین بودند که نکند امسال به دیدار یار نرویم ولی امان از کووید ۱۹ این ویروس منحوس که این‌چنین میان ما و امام حسین (ع) فاصله انداخت آری چقدر زیباست این شعر (من ایرانم و تو عراقی چه فراقی)

 

ولی این تعطیلی پیاده‌روی اربعین چیزی از عشق و علاقه جوانان موکب گلزار شهدای رشت کم نکرد و آنان با تلفیق شورونشاط و دل‌تنگی این بار موکب خود را در کنار آرامگاه پاک شهیدان برپا کردند.

وقتی برای تهیه گزارش به گلزار شهدای رشت رفتنم در حال بازدید از غرفه‌ها بودم که چشمم به عباس مؤید عضو هیئت‌امنا گلزار شهدای رشت خورد و برای آگاهی از جزئیات این غرفه با او گفت‌وگو کردم.

عباس مؤید می‌گوید حالا که قسمت نیست ما امسال راهی کربلا شویم سعی کردیم با برپایی موکب در کنار قبور شهدا حس و حال کربلا را در این مکان مقدس ایجاد و ارادت خود را به سیدالشهدا نشان دهیم.

 

وی می‌گوید هیچ حالی بدتر از دل‌تنگی برای زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین نیست به همین منظور علاوه بر برگزاری مراسم یک موکبی هم در این مکان برپا کرده و دارای چند غرفه است که یکی مهم‌ترین آن غرفه زیارت مجازی به‌صورت عینک‌های سه‌بعدی است که حس و حال ما را کربلایی می‌کند.

امکان ندارد کسی به زیارت کربلا رفته و تربت سیدالشهدا را با خود به یادگار نیاورد به همین دلیل عضو هیئت‌امنا گلزار شهدای رشت می‌گوید دریکی از غرفه‌های موکب گلزار شهدای رشت تربت امام حسین (ع) و تبرک سیدالشهدا را به مردم عرضه می‌کنیم.

مؤید معتقد است حفظ جان مسلمانان یکی از واجبات دینی بوده و یک تیم پزشکی در غرفه‌های این موکب مستقرشده و از مردم تست فشارخون و تب‌سنج انجام می‌دهند.

 

کسی که یک‌بار به زیارت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین رفته باشد قطعاً طعم چای عراقی را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند زیرا عطر و بوی این چای با دیگر چای‌ها متفاوت است در همین رابطه عباس مؤید می‌گوید امسال در روز اربعین با توزیع چای عراقی و قهوه مخصوص سعی کردیم حس و حال نینوا را برای جوانان رشتی مهیا کنیم.

جوانان موکب گلزار شهدای رشت نشان دادند اگرچه از فراق زیارت مرقد مطهر سیدالشهدا (ع) بی تابند ولی این امر چیزی از عشق و علاقه آنان کم نکرده و با برپایی موکب خود در کنار قبور شهدا از دور به ارباب غریب خود سلام می‌گویند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول