اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

ایرانی‌ها امسال چگونه راهی مشایه شدند؟/هر صفحه مجازی یک حسینیه

امسال بسته‌بودن مرزها، مردم کشورمان را از شور پیاده‌روی اربعین دور نکرد و هر کس در شبکه‌های اجتماعی، یک‌طور خودش را به زائران مشایه رسانده است.

ایرانی‌ها امسال چگونه راهی مشایه شدند؟/هر صفحه مجازی یک حسینیه

گروه رسانه؛ سیده راضیه حسینی: سال‌های قبل، فاصله‌مان با حضور در بهشتی‌ترین مسیر دنیا، یک ویزا بود و بعد، بستن کوله‌پشتی و زدن به دلِ راه. میزبانِ کریم، برای اینکه به این مهمانی راهمان بدهد، به دل‌هایمان نگاه می‌کرد و دیگر همه‌چیز، به‌چشم‌به‌هم زدنی مهیا بود. امسال اما ما مانده‌ایم و حسرت صدها کیلومتر فاصله تا «مشایه»؛ که سنگینی غمش از روزی که بسته‌شدن مرزها قطعی شد، بغض را مهمان گلویمان کرده است.  اما عشق که این‌چیزها سرش نمی‌شود؛ شور محبت امام حسین(علیه‌السلام) غوغایی در مجازآباد برپا کرده و چندمیلیون جامانده، هر کدام یک‌طور به جمعیت زائران کربلا پیوسته‌اند. یک پیاده‌روی اربعینی در دنیای صفر و یک‌ها برپاشده است.

 

دلتنگی و حسرت و خاطره در صفحه‌های مجازی

سال‌های قبل این موقع‌ها خیلی‌ها توی مسیر پیاده‌روی بودند و این روزها دیگر شبکه‌های مجازی خیلی خلوت شده بود. اما امسال، صفحه‌های مجازی هر کدامش به یک حسینیه تبدیل شده و زائرها از پیاده‌روی‌های سال‌های قبل، عکس و فیلم‌ و خاطره می‌گذارند تا غم و حسرت حضور نداشتن در مسیر مشایه را کمی سبک‌تر کنند. کمتر صفحه و توییت و کانالی هست که رنگ‌وبوی پیاده‌روی اربعین را نداشته باشد؛ تصاویر موکب‌ها و مهربانی میزبانان عراقی و پاهای خسته زائران و کوله‌پشتی‌هایی که آخر هر روز، یک گوشه کنار این مهربانی‌ها خستگی از تن می‌تکانند؛ با خاطره‌هایی که آن روزها و آن ساعت‌ها را با حسرت و اشتیاق روایت می‌کنند.

 

از همه پررنگ‌تر یاد سردار شهیدی است که همه این سال‌ها امنیت پیاده‌روی را مدیون فرماندهی بی‌نظیرش بودیم و امسال، به‌صورت ویژه مهمان أباعبدالله‌است و زنده‌تر از همیشه در مسیر پیاده‌روی حضور دارد. ایرانی و عراقی هم فرقی ندارد؛  یاد و عکس سردار سلیمانی و شهید المهندس، اینجا توی شبکه‌های اجتماعی از دل‌های تنگ خبر می‌دهد و آن‌جا توی مشایه، در موکب‌ها و در دستان زائران.

 

 

بعضی صفحات هم اختصاصی برای پویش اربعین راه افتاده‌است؛ دلتنگی‌ها و بی‌قراری‌های مخاطبین را به اشتراک می‌گذارد و حتی عهدهایی که زائرها امسال با أباعبدالله می‌بندند برای اینکه امسال، بیشتر حسینی باشند و با دل به زیارت ارباب بروند.

 

 

این عشق، مرز نمی‌شناسد

اما این پویش مجازی از مرزها خیلی فراتر رفته و ایرانی‌های ساکن دیگر کشورها هم به جای حضور در مسیر نجف تا کربلا، در شبکه‌های اجتماعی عرض ادب می‌کنند. از بچه‌های کوچکی که در پویش‌های مجازی از همراهیشان با مسیر مشایه عکس می‌گویند تا بزرگترهایی که خاطرات و عکس‌ها و دلتنگی‌هایشان را روایت می‌کنند و دانشجویان ایرانی در آمریکا که نمایشگاه آنلاین اربعین راه اندازی‌ کرده‌اند. 

عکس ارسالی از نروژ برای پویش مغناطیس حسینی

خیلی از این پویش‌ها از مدت‌ها قبل در فضای مجازی برنامه‌ریزی شده و از همانجا قرار است عطر پیاده‌روی اربعین را در فضای حقیقی این کشورها پراکنده کند. در شهر ادمونتون کانادا، ایرانی‌ها پوسترهای اربعینی طراحی کرده‌اند و در شبکه‌های اجتماعی با هم به اشتراک گذاشته‌اند و امروز پشت ماشین‌هایشان نصب می‌کنند. در تورنتو، پیاده‌روی قرار است به‌صورت حرکت ماشین‌ها انجام شود و گروه دیگر کلیپ‌های برای معرفی عاشورا و اربعین ساخته‌اند که در یوتیوب قبل از پخش ویدیوها به مخاطبین نشان داده می‌شود. در شهر دیگر این کشور، دانشجویان ایرانی نذری درست کرده‌اند و قرار است بین کارکنان و پرستاران خانه سالمندان پخش کنند. دانشجویانی هم که تور آنلاین پیاده‌روی اربعین را طراحی کرده‌اند، گروه پیشرو این حرکت‌ها در آمریکایی شمالی هستند. 

 

نمایشگاه آنلاین عکس اربعین در آمریکا 

 

 

عراقی‌ها نائب‌الزیاره رفیق‌هایشان شده‌اند

هر سال عشق به امام حسین(ع) قلب مردم ایران و عراق را به هم پیوند می‌داد و در مسیر مشایه، مرزها و تفاوت زبان‌ها همه رنگ می‌باخت. حالا امسال شیعیان عراق، ویدیوها و دست‌نوشته‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و به نیابت از زائران ایرانی در مسیر قدم بر می‌دارند. این چندروز ویدیویی از یک شیعه عراقی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در مسیر پیاده‌روی اربعین ویدیویی را برای صفحه مجازی‌اش ضبط کرده که می‌گوید: «شما را به امام حسین قسم می‌دهم برای برادران ایرانی دعا کنید؛ امسال به زیارت نیامده‌اند. به امام حسین قسم "مشایه" بدون ایرانی‌ها طعمی و مزه‌ای ندارد؛ بله والله. خدایا! به ایرانی‌ها توفیق زیارت بده و بیماری را از آن‌ها زائل کن. زائران را حفظ کن»

عراقی‌هایی هم که از اربعین سال‌های قبل با ایرانی‌ها دوست شده‌اند، برایشان در شبکه‌های اجتماعی پیام می‌فرستند که امسال جایشان را در مشایه خالی می‌کنند و نائب‌الزیاره‌شان هستند. مانند این دختر عراقی برای رفیق ایرانی‌اش نوشته: «همه زائرین اربعین، نائب‌الزیاره ایرانی‌ها هستند... من به نیابت از تو و به نیابت از همه ایرانی‌ها، پیاده‌روی کرده‌ام ... اربعین امسال بدون ایرانی‌ها غمگین است... سال آینده منتظرتان هستیم به جبران امسال، با جمعیتی بیشتر از همه سال‌های قبل حضور داشته باشید... خیابان‌های نجف و کربلا منتظر شما هستند... بین‌الحرمین منتظر شماست»

 

حتی کودکان عراقی در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، از دلتنگی برای زائرین ایرانی می‌گویند و از چشم‌انتظاری برای اینکه مهمان موکب‌هایشان شوند.

دوگانه‌سازی‌ها برای همیشه رنگ می‌بازند

در این شور مجازی، بعضی‌ها برای اینکه دلشان را راهی مشایه کنند، طور دیگری دست به کار شده‌اند؛ در صفحه‌هایشان موکب‌های خدمت‌رسانی برپا کرده‌اند و فعالیت‌هایی که در طول سال برای کمک به محرومین دارند را آنجا متمرکز کرده‌اند. فراخوان می‌دهند و مخاطب‌هایشان را برای پیوستن به این موکب‌ها دعوت می‌کنند.

 «آمنه اسماعیلی» یکی از همین کاربرهایی است که چند وقتی است در صفحه‌اش، یک پویش برای آزادکردن زندانیان نیازمند راه انداخته و حالا رنگ‌وبوی اربعین پیدا کرده و خیلی‌ها با نیت قدم‌برداشتن در مسیر پیاده‌روی، هرچقدر که وسع‌شان برسد به این پویش کمک می‌کنند. او با شروع موسم پیاده‌روی یک نظرسنجی برای مخاطبینش گذاشت که به نیت شرکت در پیاده‌روی، حاضرند مبلغی را برای آزادسازی زندانیان نیازمند اختصاص دهند و نوشت: «شما موافقت کنید، من هر روز تا اربعین مثل دختربچه‌هاکه  توی مسیر نجف به کربلا، به آستین عطر می‌زدند اینجا می‌ایستم؛ می‌گویم هلابیکم یا زوار... قول می‌دهم اربعین نشده، ارباب اسممان را می‌نویسند قاطی پاهای ورم‌کرده و چشم‌های عاشق که خاک‌آلود و خسته به گنبد زل زده‌اند و می‌گویند: غریب  خسته به درگاهت آمده‌ام... رحمی...». این نظرسنجی با استقبال گسترده مواجه شد و خانم اسماعیلی از آن روز، در استوری‌هایی با درونمایه طنز، دوستان و مخاطبانش را به مشارکت دعوت می‌کند و از دست‌های گشاده‌شان برای کمک می‌نویسد.

 

در ویدیویی که از امام جمعه ساوجبلاغ در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، حجت‌الاسلام مختاری هم زائران اربعین را  دعوت می‌کند به کمک‌های مومنانه‌شان رنگ و بوی اربعینی بدهند و این یکی بودنِ فرهنگ اربعین با کمک به نیازمندها را اینطور نشان دهند: «امسال که خبری از پیاده روی اربعین نیست، با همون پای سفر اربعین برید بگردید ببینید کدام دانش آموز لوازم تحریر ندارد! کی اجاره خونه‌اش عقب افتاده؟ ببینید کی برنج و روغن و گوشت ندارد! ببینید کی برای تهیه جهیزیه دخترش مشکل دارد!پول‌های اربعینی را اینجا خرج کنید». این یعنی 

مداح‌ها هم حالا که به‌خاطر ضوابط ستادملی کرونا حتی نتوانسته‌اند هیأت‌ها را برپا کنند بیکار ننشسته‌اند و یا موکب و مجلس عزای مجازی برپاکرده‌اند یا فعالیت‌های جهادی که همیشه در ایام دیگر سال برپا بود را رنگ اربعینی داده‌اند. رضا نریمانی، که سال‌های قبل هم خودش توی مسیر پیاده‌روی اربعین بود و هم نوحه‌هایش از بلندگوی موکب‌های ایرانی مهمان مسیر شده بود، حالا در یک لایو اینستاگرامی فراخوان داده که در مناطق محروم خوزستان حضور دارد؛ جایی که سیصد و هفتاد روستا در منطقه دشت آزادگان را شناسایی کرده‌اند و برای کمک به مردم این روستاها یک فعالیت جهادی را شروع کردند. مخصوصا به سلبریتی‌هایی که هر سال این روزها یادشان می‌افتاد که باید به فقرا کمک کرد، پیشنهاد داده است که به این حرکت از طریق اعلام در صفحه‌های مجازیشان کمک کنند یا حتی اگر اعتماد ندارند، خودشان به این مناطق بروند و باری از دوش محرومیت هموطنانمان بردارند.

حالا همه کسانی که تمام این سال‌ها می‌خواستند با پیاده‌روی اربعین و کمک به فقرا، دوگانه بسازند به چشم دیدند که این دو، یک حقیقت بودند و آن‌هایی که در ماه‌های دیگر سال، هم‌وغم‌شان کمک به فقرا و هموطنان محروم است، همان‌هایی هستند که این ده روز را در مسیر پیاده‌روی اربعین سپری می‌کردند. محبت به امام حسین(علیه‌السلام) که هر سال در پیاده‌روی اربعین و در هیأت‌ها جان تازه‌ای می‌گیرد، پایه اصلی این فرهنگ زیباست. همان روحیه‌ای که در مشایه، میزبان زائران می‌شود و همه دارایی‌هایش را بی‌چشم‌داشت و با اشتیاق به دیگران می‌بخشد. 

 

 

بزرگترین تجمع مجازی اربعین، هم‌نوا با رهبر انقلاب

اما بزرگترین اجتماع زائران مجازی اربعین، امروز خواهد بود که در صفحه اینستاگرام KHAEMENI.IR هم‌نوا با رهبرانقلاب، زیارت اربعین را می‌خوانند و از تمام نقاط ایران و دنیا، قلب‌هایشان موقع سلام به ساحت أباعبدالله با هم و با رهبر یکی می‌شود. این زیارت منحصربفرد، شاید بهترین تسلی برای زائرینی است که هر سال این روز با پاهای خسته و تاول‌زده رو به گنبد أباعبدالله می‌ایستادند و سلام می‌دادند.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول