اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار آمریکا به چین درباره هرگونه اقدام نظامی علیه تایوان

مشاور امنیت ملی آمریکا با هشدار به چین درباره تلاش برای تصرف تایوان از طریق اقدام نظامی، اذعان کرد که البته ابهامات زیادی در نحوه واکنش آمریکا به این مسئله وجود دارد.

هشدار آمریکا به چین درباره هرگونه اقدام نظامی علیه تایوان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید ارتش چین در حال تقویت و انباشت عظیم نیروی دریایی خود است؛ اقدامی که از زمان رقابت دریایی آلمان با بریتانیا پیش از جنگ جهانی اول، دیده نشده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اوبرایان طی سخنرانی در همایشی در دانشگاه نوادا، درباره دلایل احتمالی این تقویت دریایی ارتش چین گفت: «بخشی از آن برای دادن توانایی به آنها جهت عقب راندن ما از غرب اقیانوس آرام است و بخشی از آن برای پیاده‌سازی آبی-خاکی [نیروهایشان] در تایوان است».

وی ضمن اشاره به فاصله ۱۶۰ کیلومتری تایوان تا چین و کمبود سواحلی در این کشور که تجهیزات آبی-خاکی بتوانند در آنها لنگر بیاندازند، اظهار داشت: «مشکل اینجاست که پیاده‌سازی آبی-خاکی [نیروها در تایوان] بشدت دشوار است».

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گزینه‌های واشنگتن در صورت اقدام چین برای تصرف تایوان، توضیح داد: «کار راحتی نیست، و ابهامات زیادی درباره اینکه ایالات متحده چه واکنشی به حمله چین علیه تایوان نشان می‌دهد، وجود دارد».

به نوشته رویترز، اوبرایان با درخواست مجدد از تایوان برای صرف هزینه بیشتر در امور دفاعی و انجام اصلاحات نظامی برای مقابله بهتر با تهدیدات چین، گفت: «[تایوان] باید خودش را [از نظر نظامی] به یک جوجه‌تیغی تبدیل کند. زیرا شیرها معمولا نمی‌توانند جوجه‌تیغی‌ها را بخورند».

تنش‌ها بین چین و تایوان طی هفته‌های اخیر در پی سفر مسئولان و دیپلمات‌های ارشد آمریکایی به تایوان شدت گرفته و پکن تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند، تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود می‌داند.

روز سه‌شنبه نیز ارتش تایوان با بیان اینکه تعداد جنگنده‌های چینی که رهگیری کرده‌اند در یک سال اخیر دو برابر شده، گفت نیروهای مسلح این کشور زیر فشار نظامی پکن قرار گرفته‌اند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول