اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

اهانت وزیر دربار پهلوی دوم به عزاداری امام حسین(ع) و خوشحالی شاه از این کار او

اسد‌الله عَلَم وزیر دربار شاه می‌گوید: در شام شاهانه حضور به هم رساندم. ملکه مادر پیشنهاد کرد که بهتر است امسال مراسم سلام نوروز لغو شود؛ چون با دهه عاشورا مصادف شده. پیشنهاد چرتی بود! ولی ترسیدم مبادا جدی تلقی شود.

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، در کتاب اسدالله علم، گفت‌وگوهای من با شاه (خاطرات محرمانه امیر اسدالله علم)، ج یک، تهران، طرح نو،‌ بهار ۱۳۷۱، صفحه ۱۹۱ آمده است.

«... در شام شاهانه حضور به هم رساندم. ملکه مادر پیشنهاد کرد که بهتر است امسال مراسم سلام نوروز لغو شود؛ چون با دهه عاشورا مصادف شده. پیشنهاد چرتی بود، ولی ترسیدم مبادا جدی تلقی شود. معمولا در این قبیل مراسم سکوت اختیار می‌کنم، ولی امشب با گستاخی دخالت کردم. پرسیدم: «منظور علیاحضرت چیست؟ ما که نمی‌توانیم سنت‌های ملی را بابت مراسم بی‌معنی کنار بگذاریم! حتی اگر نوروز با روز عاشورا هم مصادف شود، مراسم سلام باید همچنان برگزار شود.» سکوتی برقرار شد و کسی موضوع صحبت را عوض کرد. شاه از فضولی من راضی بود...»

امیراسدالله علم در سال ۱۲۹۸ در بیرجند متولد شد. در سن ۲۰ سالگی با دختر قوام‌الملک شیرازی ازدواج کرد و در سال ۱۳۲۱ از دانشکده کشاورزی کرج فارغ‌التحصیل شد.

از سال ۱۳۲۳ تا ۱۳۲۸ مناصبی مثل پیشخدمتی مخصوص دربار، فرماندار کل بلوچستان، وزارت کشاورزی، وزارت کار، سرپرستی اداره املاک و مستغلات پهلوی، نخست‌وزیری، وزارت دربار و وزارت کشور را عهده‌دار بوده است.

وی از زمان انتصاب به وزارت دربار تا سال ۱۳۵۶ (که به علت بیماری از کار خود استعفا داد) نزدیک‌ترین فرد به محمدرضا پهلوی و در کلیه امور داخلی، خارجی و حتی شخصی، مهم‌ترین مشاور شاه بود.

وزارت دربار که تا پیش از انتصاب علم، اهمیت قابل توجهی در حل و فصل امور مختلف مملکت نداشت، پس از انتصاب نامبرده از اعتبار ویژه‌ای برخوردار شد. اسناد ضمیمه، حاوی فرامین محمدرضا پهلوی مشتمل بر انتصاب علم به سمت‌های مختلف در محدوده سال‌های ۱۳۲۳ تا ۱۳۴۸ هستند.

این انتصابات، همچنین بیانگر میزان نفوذ و علاقه عَلَم به محمدرضا پهلوی و اطمینان شاه به شخص وزیر دربار است. علم بر احکام انتصابات، سفرهای شاه و اعضای خاندان سلطنتی، وضعیت خانوادگی و سیاسی از جمله فعالیت‌های سیاسی اشرف پهلوی، نحوه برقراری ارتباط با اکراد عراقی و زرتشتیان مقیم عراق و نیز گزارش‌های مربوط به نفت و کنفرانس اوپک نظارت کامل داشت.

اسدالله عَلَم سرانجام در سال پیروزی انقلاب، یعنی در فروردین ۱۳۵۷ در نیویورک درگذشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول