اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ به شاعر آمریکایی رسید

«لوییز گلوک» شاعر آمریکایی، جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۰ را که یکی از مهم‌ترین و خبرسازترین جوایز آکادمی علوم سوئد محسوب می‌شود، از آن خود کرد.

نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ به شاعر آمریکایی رسید

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به نقل از سایت رسمی نوبل، آکادمی نوبل امروز پنجشنبه، ۸ اکتبر (۱۷ مهرماه ۹۹) در یک نشست خبری در شهر استکهلم سوئد «لوییز گلوک» را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۰ معرفی کرد.

لوئیز گلوک، شاعر آمریکایی در سال ۱۹۴۳ در نیویورک متولد شد و در ماساچوست زندگی می‌کند. به غیر از نویسندگی، وی استاد انگلیسی در دانشگاه ییل، نیو هیون و کنتیکت است.

از ویژگی‌های آثار لوئیز گلوک، تلاش برای وضوح است. دوران کودکی و زندگی خانوادگی، رابطه نزدیک با والدین و خواهر و برادر، موضوعی است که همچنان در کانون نوشته‌های او باقی مانده است.

لوئیز گلوک، برنده ادبیات، اولین بار در سال ۱۹۶۸ با Firstborn شناخته شد و خیلی زود به عنوان یکی از برجسته‌ترین شاعران ادبیات معاصر آمریکا تحسین شد. او ۱۲ مجموعه شعر و چند جلد مقاله درباره شعر منتشر کرده است.

نوبل اعلام کرده است که این جایزه را به خاطر صدای شاعرانه بی‌چون و چرا که با زیبایی ریاضت وجود فردی را جهانی می‌کند به گلوک اعطا می‌کند.

این شاعر آمریکایی در زمره ۱۶ زنی است که تا به حال نوبل گرفته‌اند. وی همچنین برنده جوایزی همچون ملک‌الشعرای مشاور کتابخانه کنگره در امر شعر، کمک‌هزینه گوگنهایم و جایزه پولیتزر برای شعر شده‌ است.

تاکنون ۱۱۲ جایزه نوبل ادبیات به ۱۱۶ چهره ادبی اعطا شده که سهم زنان تنها ۱۵ جایزه بود و با این هدیه به عدد ۱۶ رسید.


لوئیز گلوک، شاعر آمریکایی که لحظاتی قبل به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ معرفی شد

آکادمی سوئد از اوایل سال ۲۰۱۸ با انواع رسوایی‌ها روبرو شد، ابتدا روزنامه‌های سوئدی به نقل از ۱۸ زن ژان کلود آرنو (Jean Cluad Arnault) همسر کاتارینا فراستنسون (Katarina Frostenson) شاعر معاصر سوئدی و عضو آکادمی را به آزار جنسی و دو مورد تجاوز متهم کردند.

اوضاع متشنج آکادمی و جهت گیری و واکنش مخالفان و موافقان اعضای آکادمی در ارتباط با رسوایی مذکور باعث شد هشت نفر از ۱۸ عضو آکادمی از شرکت در جلسات و تصمیم گیری‌ها خودداری کنند.

در حالی که بر اساس نظام نامه حضور ۱۲ نفر از اعضا برای انتخاب فرد جدید لازم است و با وجود ۱۰ نفر در آکادمی نه اتخاذ تصمیم‌های مهم ممکن است و نه پذیرش عضو جدید زیرا اتخاذ تصمیم‌های بزرگ با اجماع ۱۲ نفر ممکن است و در نهایت جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ اعطا نشد و به همین دلیل برای جبران آن در سال ۲۰۱۹ دو جایزه به دو نفر اعطا شد که در نوع خود یک استثنا محسوب می‌شود.

آلفرد نوبل (۱۸۳۳ تا ۱۸۶۹) شیمی‌دان، مهندس، مخترع و تاجر سوئدی که برای کشف دینامیت و مالکیت کارخانه اسلحه سازی بوفور سوئد مشهور است، کمی قبل از مرگ در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ سومین و آخرین وصیت نامه خود را نوشت و در آن تمام اموال و منافع حاصل از آن را به اهدای پنج جایزه نوبل در رشته‌های شیمی، فیزیک، زیست شناسی یا پزشکی، ادبیات و صلح اختصاص داد و به طور خاص وصیت کرده جایزه نوبل ادبیات به فردی داده شود که «شاهکارترین اثر را در سال گذشته در بهترین شکل ارائه داده باشد»؛ وی همچنین مسئولیت تعیین برنده هر یک از این جوایز را مشخص و آکادمی سوئد را نهاد مسئول انتخاب فرد برنده و اهدای این جایزه کرده است.

اولین جایزه نوبل ۶ سال پس از وصیت «آلفرد نوبل» و در سال ۱۹۰۱ اهدا شد. برنده جایزه نوبل ادبیات هر ساله توسط کمیته نوبل انتخاب می‌شود.جایزه نوبل ادبیات از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۷ در مجموع به ۱۱۴ نفر اعطا شده است. این جایزه در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۶۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ اهدا نشده که پایگاه اطلاع رسانی نوبل ادبیات دلیل آن را شناخته نشدن اثری با مشخصات مدنظر دانسته است. به‌طور کلی جوایز نوبل طی سال‌های جنگ جهانی اول و دوم کمتر اعطا شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول