اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

اعتراضات یک کارگردان تئاتر به سلبریتی های مدعی/تئاتر کرونا دارد اما رستوران و سفر شمال نه!

سعیدپور، کارگردان نمایش «غرب حقیقی» عنوان کرد: مشکل امروز تئاتر ما این نیست که مردم تئاتر نمی بینند، بلکه هنرمندان مدعی و سلبریتی های سرمایه داری است که ضرورت تئاتر حتی از رستوران رفتن برایشان کمتر است همانها که ادعای روشنفکری دارند، در کافه می نشینند ، قهوه می خورند و برای ما تز می دهند!

اعتراضات یک کارگردان تئاتر به سلبریتی های مدعی/تئاتر کرونا دارد اما رستوران و سفر شمال نه!

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش غرب حقیقی با تهیه کنندگی پرویز پرستویی و کارگردانی امیدسعیدپور از سی ام شهریور در تئاتر مستقل تهران اجرایش را آغاز و با تعطیلات کرونایی متوقف شد. نمایش غرب حقیقی(True West) نوشته سم شپارد و ترجمه امیر امجد که تهیه کنندگی آن را پرویز پرستویی برعهده دارد و توسط امیدسعیدپور کارگردانی شده از 30 شهریور ساعت 18.30 در سالن تئاتر مستقل روی صحنه رفت. این نمایش قرار بود از امروز  شنبه نوزدهم مهر ماه اجرایش را دو مرتبه از سر بگیرد که باز تعطیلی اعمال شده یک هفته دیگر کار را به توقف رساند.

بازیگران نمایش غرب حقیقی محمد چرختاب، امید سعیدپور و شادی امیری هستند. مدیر اجرایی این نمایش سنا پورسعیدی، مدیر پروژه  میلاد مولوی، مدیر تولید علی سلیمانی، مدیر صحنه مجتبی درویش زاده و دستیاران کارگردان سیاوش محمدی و مهدی کریم زاده هستند. طراحی صحنه این نمایش را هاله ذرخورد، طراحی نور را امیر پورحکمت، طراحی گریم را سامان مه ابادی، طراحی لباس را سینا ایرانپور بر عهده دارند و در این گروه ، دستیار نور فرهاد عبدی و دستیار گریم هانیه شعبانی همکاری می کنند. در ارتباط با استقبال از این نمایش و وضعیت تئاتر با امید سعیدپور کارگردان این کار به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانیم:

 

*به طور کلی چند شب اجرا رفتید و چقدر از کارتان باقی مانده بود که به تعطیلی کرونایی خوردید؟

اجرای ما یک ماه است که دوازده شب آن را روی صحنه رفتیم و بعد هم به تعطیلی کرونایی خورد.

*استقبال از کار در این شرایط چطور بود؟

بیشتر شبیه به یک شوخی است. هدف ما از اجرای این نمایش سود مالی نبود. برعکس خیلی ها اعتقاد دارند چون سالن تئاتر مستقل خصوصی است ما نباید آنجا اجرا برویم، آقای مصطفی کوشکی مدیر این سالن تنها فردی بودند که از اجرای ما حمایت کردند و با ما درصدی قرارداد اجرا بستند یعنی ما با هم جوری قرارداد بستیم و صحبت کردیم که گویا ما دو نفر با هم شریک هستیم. بهرحال سالندارها هم در جریان این وضعیت کرونا و مملکت هستند و خوشبختانه از ما حمایت کردند.

*در ارتباط با متن نمایشنامه برایمان توضیح دهید که چطور شد این متن را برای اجرا انتخاب کردید؟

متن نمایش ما کاملا با نظام سرمایه داری درگیر است و آن را نقد میکند و هدف خود من و گروهمان از انتخاب این اثر همین بود. در این متن کسانی هستند که با نظام سرمایه داری درگیر هستند و ما هم به شدت با اینها درگیر هستیم و تلاش کردیم این کار را اجرا ببریم و بگوییم  شکسپیر قرن شانزدهم گفته: همیشه حق با کسی است که قدرت در دستش است، درست است اما ما دقیقا این متن را به اجرا بردیم تا بگوییم همیشه حق با سرمایه دارها نیست.

شمایی که پولدار هستی و همه چیز دستتان است و ما را بیچاره کرده اید، دست از سر ما بردارید ! این متن دقیقا همین را می گوید در این متن دو برادر هستند یک برادر نویسنده و عاقل و مودب است و برادر دیگر بزرگتر دائم الخمر است و آمده تا زندگی برادر کوچکتر را بهم بریزد. اینها سر یک فیلمنامه که برادر کوچکتر با یک تهیه کننده قرار گذاشته اما برادر بزرگتر می آید و یک طرح بیخودی را ارائه می دهد و تهیه کننده حاضر می شود که طرح برادر بزرگتر را کار کند و واقعا هم همینطور است کسانی که تهیه کننده هستند و قدرت و پول دارند دنبال این نیستند که چه کسی درست می گوید و منطقی صحبت می کند بلکه دنبال همین هستند که به اصطلاح جایی بخوابند که آب زیرشان نرود!

 

اما من همیشه مشکلی که داشتم و اینکه کرونا هم در این یک هفته ای که کار را تعطیل کرد باعث شد بیشتر بدان فکر کنم و استقبال تماشاگری که شاید وضعیت ما نسبت به سایر گروه ها خیلی بهتر از دیگران باشد، اما مشکلی که دارم و دلگیر هستم این است که چرا هنرمندان از ما حمایت نمی کنند، منظورم عموم مردم نیستند.

*شفاف تر در این رابطه صحبت کنید منظورتان چه حمایتی است؟

ببینید این  هنرمندان که سلبریتی هستند و خیلی ها ادعایشان می شود و راجع به تئاتر  و فرهنگ تز می دهند و می گویند که تئاتر فرهنگ و خانه ماست این روزها کجا هستند و کجا قایم شدند و خوابیده اند؟ بهرحال همه از کرونا می ترسند و ما هم این را درک می کنیم اما شمایی که از کرونا می ترسید چرا مرتب عکس شمال می گذارید؟ آفیش  هستید؟سر فیلمبرداری هایتان کرونا نیست ؟ خب پس اگر شما تئاتر اجرا می کنید که دور هم جمع شوید و لذت ببرید و پول در بیاورید و الان شرایط اینگونه نیست که به اهدافتان برسید، ما گروهمان حاضر شده یک موسسه خیریه تئاتر باز کند و ماهیانه بودجه می دهد که شماها دست از سر تئاتر بردارید و سراغ تئاتر نیایید همین سراغ فیلم و چیزهای دیگر بروید!

نمی خواهم اسم خیلی از این بازیگرانی را ببرم که در این مدت زیاد با آنها از طرف آقای پرویز پرستویی که تهیه کننده کار ما هستند صحبت کردم و سلبریتی هم هستند و در تئاتر هم دستی داشتند، تماس گرفتم و از آنها خواهش کردم که کار ما را ببینند و ردیف جلوی سالن را هم برایشان خالی کردیم که پروتکل ها رعایت شود و از ما حمایت کنندد تا اتفاقی برای مایی بیافتد که فکر می کنیم با این تلاش ها به جایی در تئاتر برسیم اما هیچ کدام آنها نیستند و مشخص نیست کجا هستند؟!

همه اینها نشان می دهد که ضرورت تئاتر هنوز در جامعه ما و حتی بین خود هنرمندانمان مشخص نشده است.  یعنی ضرورت یک ساندویچ خوردن فلافل و بندری که در این ایام تعطیل نمی شود، خیلی بهتر درک می شود تا رفتن به تئاتر و سینما!

مشکل ما هم مشکل عموم نیست مشکل همین روشنفکرانی است که در کافه می نشینند، قهوه می خورند و برای ما تز می دهند!

 

*شاید یک طورهایی الان مشخص شد که چه کسانی واقعا تئاتری هستند و چه کسانی نیستند..

من هم از یک چیز تعجب می کنم البته  ناراحت نیستم اما در سطح شهر تهران شاید بیشتر از ده ـ پانزده کار تئاتر هم در این شب ها که کرونا هم هست، بیشتر اجرا نمی رود و این در مقایسه با شبی صد و اندی نمایش قبل از شیوع کویید 19  خیلی  کم است!

چرا ما هنرمندان کار همدیگر را نمی بینیم همین ها که الان کار روی صحنه دارند آقای سعید زارعی که الان در ایرانشهر هستید، خانم فلانی که در تئاتر شهر اجرا می روید چرا کار ما را نمی بینید من خیلی از اجراهای شما را دیده ام اما آنها نیامده اند حداقل ما خودمان که از خودمان می توانیم حمایت کنیم ما با خودمان هم انگار مشکل داریم . فوکو درباره سایه بالای سرمان صحبت می کند که روی سر ما افتاده و با ما بازی می کند چون قدرت دارد،  حداقل ما بین خودمان با هم نجنگیم کار هم را ببینیم و آن شصت هزار تومنی که می خواهیم به هم بدهیم مطمئن باشید که برای ما جبران می شود و بقیه هم به شما برمی گردانند.

پس ما زمانی می توانیم از هم انتظار داشته باشیم که لااقل خودمان به همدیگر احترام بگذاریم. . آقای اصغر همت خانه تئاتر این همه تئاتربازها خبر می زنند، آقای اصغر نوری که متن ترجمه می کنی و آقای نادر برهانی مرند شما کجا هستید ؟ من نمیدانم این دوستان کجا هستند که اگر کرونا همین الان تمام بشود کار روی صحنه می آورند و خبرنگاران سراغشان می روند و می گویند تئاتر زنده شد.

خود انجمن اخوت در طول تاریخ اسنادش هست که زمانی اتفاقاتی می افتد و کسی حضور ندارد جوانترها حضور دارند و الان هم همینطور شده است و هیچکدام از قدیمی تر ها و سلبریتی ها نیستند و من این متن را فقط و فقط برای همین انتخاب کردم و به آقای پرستویی هم گفتم وقتی از من پرسید که برای چه این کار را می خواهی روی صحنه ببری ، من به او گفتم فقط برای یک سری آدم هایی که دنبال پول و منفعت خودشان هستند و من همیشه مشکلاتم با کسانی بوده که در نظام سرمایه داری هستند.

جالب است همه کسانی که می گفتند هنر گره خوردگی عاطفه با تخیل است که در زبان اهنگین شکل می گیرد و آقای رضا کیانیان ، سحر دولتشاهی و خانم پانته آ پناهی ها هیچ کدام از آنها نیستند و این برای من عجیب است اما عکس هایشان را می بینیم که مثلا تبلیغات فلان لباس را در فضای مجازی می کنند و واقعا من متأسف هستم و نمی دانم چه چیز بگویم.

*در ارتباط با حمایت از گروه های نمایشی شرایط شما چطور بوده؟

تا به حال حمایتی هم از مرکز هنرهای نمایشی نداشتیم نامه هم فرستادیم اما اصلا جوابمان را هم نداده اند، در ارتباط با حمایت پنجاه درصدی هم ما تا به حال چیزی ندیدیم اگر هم گفته اند نصف کار باید بگذرد باز هم من به شما قول می دهم که مدتی بعد از اجرا هم با شما صحبت میکنم و کار دیگری را هم شروع می کنم و مطمئنم که یک هزار تومنی هم تا آن زمان دریافت نخواهم کرد . البته نیازی هم به آن ندارم فقط اینکه دروغ نگوییم همه هزینه ها هم اشکالی ندارد ما خودمان به خودمان هم ضربه می زنیم و همه این تئاتر کار کردن همه ضرر دیدن است اما من حرفم فقط این است که شعار ندهیم.

 

یک مرتبه به ما خبر می دهند که تئاتر بسته شد اما کافه ها و رستوران ها و مراکز تفریحی باز است!

*البته خب این اطلاعیه و ابلاغیه که از طرف استانداری بوده و ارتباطی به مرکز یا وزارتخانه ندارد..

بله از طرف استانداری بوده و استانداری اعلام می کند اما اماکن کافه ها سریع اطلاع نمی دهد که کافه ها باید بسته شوند، مرکز هنرهای نمایشی در کسری از ثانیه فروش تیوال را می بندد یک ربع بعد این اتفاق افتاد و من نمی دانم مرکز واقعا انقدر سریع همه کارهایش را می کند و اگر همه انقدر سریع در این مملکت کار می کردند خیلی وضع ما به از این بود.

*بهرحال اجرای آن شب تخلف محسوب می شد و چنین اتفاقی نمی توانست بیافتد..

ببینید من خودم کافه دارم و الان هم خیلی خوب می فروشم پس کرونا کجاست چرا کافه ها تعطیل نشده است هیچ اتفاقی نیافتاده است . همین چند شب مجتمع کوروش رفتیم و خیلی تفریحات و رستوران ها باز بود، غذاخوری ها هم شلوغ و پرازدحام هستند.

*بله ظاهرا فقط مراکز هنری تعطیل شده ...

خب فکر میکنید علت چیست چون کسانی که پیشکسوت این کار هستند ، کاری نمی کنند و این را باید قبول کنیم که کاری نمی کنیم. شمایی که پیشکسوت هستید کاری نمی کنید نه از کارها حمایت می کنید از جان خودتان هم می ترسید و هیچ تبلیغی هم نمی کنید و ضرورت خورد و خوراک را هم بهتر از تئاتر می دانید وگرنه در رستوران ها کرونا نیست اما تئاتر کرونا دارد.

*خوشبختانه سالن های تئاتر در این چند ماهه نشان داد که در این زمینه ها رعایت همه مسائل بهداشتی را داشتند و مشکلی از این جهت وجود نداشت..

من از همین سالن مستقل به شما بگویم که هر شب این سالن ضدعفونی می شد ، تب مخاطبان گرفته می شد ، فاصله ها یکی در میان شده بود و واقعا من نمیدانم چه اتفاقی دیگر قرار است بیافتد.

دیگر این روزها به گروه ما اصلا هیچ شوکی وارد نمی شود و همین فردا اگر به ما اعلام کنند که نمایش غرب حقیقی به کارگردانی سعید پور و تهیه کنندگی پرستویی ممنوع الکار شد اصلا شوکه نمی شویم که چرا این اتفاق افتاد و همه اینها را تعمدی می دانم و خیلی ها در این مملکت منتظرند که درب تئاتر بسته شود بهرحال این عده هر چقدر هم تلاش کنند ما دست از کار برنمی داریم و در سالن نتوانیم در خیابان اجرا می رویم.

*درباره حمایت آقای پرستویی هم از کارتان توضیح دهید که چطور شد تهیه کنندگی کار را قبول کردند؟

من همسرم بازیگر هستند بنابراین از طریق همسرم با آقای پرستویی ارتباط گرفتم، ایشان هم کار را دیدند و خوششان آمد و پیشنهاد دادند که تهیه کننده کار ما بشوند به ما کمک مالی هم کردند و خوشبختانه با این حمایت هم ما کارمان اجرا رفت.

*پس بهرحال یکی از این سبلریتی ها حامی کار شما شد..

بله خوشبختانه ایشان دغدغه درد مردم را دارند.

*در ارتباط با بازی بازیگرانتان  هم برایمان ارزیابی تان را بفرمایید؟

بله خوشبختانه از بازی شان راضی هستم مخصوصا خانم شادی امیری که خیلی خوب بودند و بازی بازیگرانی که قدیمی تر هستند مثل آقای چرخ تاب، یعنی من با کل گروهم در این مدت تجربه خوب و لذت بخشی کسب کردم خیلی چیزها از آنها یاد گرفتم و برایم خوب بود.

*نکته پایانی؟

در نهایت درخواست دارم که مردم و هنرمندان کار را ببینند  و از ما حمایت کنند و واقعا هیچ چیز دیگری نمی خواهم واقعا به نظرم یک مقدار هم ما تئاتر را بیخیال شویم نفس های آخرش است و به اندازه کافی به نظرم مدیوم تئاتر در حال تغییر است و همه چیز رسانه ای شده و ضرورت تئاتر واقعا تبدیل به یک چیز پیش پا افتاده شده است. شاید هم تئاتر مثل یک سیرک بشود که یک زمانی ما بچه بودیم به سیرک می رفتیم اما الان تئاتر هم اگر بدان نپردازیم مثل همان سیرک فراموش می شود و سالن ها هم به تدریج بسته می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول