اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

اصلاح باورها نیازمند حضور عالمان دلسوز و متعهد است

استاد حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه امروزه بسیاری از افراد خود را متخصص در امر دین می شمارند، در حالی که مسائل دینی هم عالِم و متخصص خاص خود را دارد و دیگران باید برای اصلاح باورهای خود به عالِمان دلسوز و متعهد مراجعه کنند.

اصلاح باورها نیازمند حضور عالمان دلسوز و متعهد است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی پنجشنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و  درباره موضوع «أقسام إصلاحات» با بیان اینکه مفهوم اصلاحات در وصیت نامه امام حسین (ع) با تعبیر «طلب الإصلاح فی اُمّه جدّی» هم آمده اظهار کرد: در همه جوامع همواره مُصلحان و مفسدان وجود دارند و در تقابل با یکدیگرند.

وی افزود: یکی از مهم ترین اقسام اصلاحات، اصلاح اعتقادات و باورها به عنوان ریشه اصلاحات است، چراکه باور غلط می تواند به نتایجی مانند خوارج و داعش بینجامد و یا حتی افرادی را بار بیاورد که برای کُشتن شخصیتی مانند امام حسین (ع) بر یکدیگر سبقت می گیرند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با اشاره به آیه 177 سوره مبارکه بقره و بیان اعتقادات و باورهای صحیح در این آیه مانند ایمان به خدا و معاد یادآور شد: خداوند پیامبران را فرستاد تا باورهای مردم درست و اصلاح شود.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این که حضرت رسول الله (ص) نیز رسالت خود را با عبارت «قولوا لا إله إلّا الله تُفلِحوا» آغاز کردند نشانه ای دیگر بر اهمیت درست بودن اعتقادات و باورهاست.

رفیعی سپس به اهمیت مراجعه به عالِمان دینی برای اصلاح اعتقادات و باورها اشاره و خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه بسیاری از افراد خود را متخصص در امر دین می شمارند، در حالی که مسائل دینی هم عالِم و متخصص خاص خود را دارد و دیگران باید برای اصلاح باورهای خود به عالِمان دلسوز و متعهد مراجعه کنند.

 

جامعه گرفتار «اسراف» و «وسواس» است

وی قسم دیگر اصلاحات ضروری را اصلاح در رفتارها عنوان کرد و ادامه داد: گاهی در رفتارهای حتی مؤمنان هم تندروی یا غلوّ دیده می شود که «اسراف» یا «وسواس» نمونه هایی از آن است، مواردی که متأسفانه کم هم نیست و به تعبیر روایات نشانه ای از فقدان عقل یا تبعیت و پیروی از شیطان است.

رفیعی با اشاره به «اصلاح روابط» به عنوان سومین قسم اصلاحات یادآور شد: ایجاد صلح و آشتی در بین مردم از مواردی است که انسان را بر اساس روایات نقل شده، جزو مقرّبان الهی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: ایجاد صلح و آشتی و الفت در بین مردم آن چنان مهم است که حتی دروغ گفتن هم برای برقراری این امر جایز شمرده شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه افزود: تعبیر یکی از روایت های نقل شده از حضرت رسول الله (ص) چنین است که جبرئیل به عنوان مقرّب ترین فرشته الهی آرزو می کند که برای توفیق به هفت رفتار بشری بتواند انسان باشد که یکی از این رفتارها همان صلح و آشتی دادن بین افراد است.

 این کارشناس برجسته علوم دینی ادامه داد: اقامه نماز جماعت، نشست و برخاست با عالِم، رسیدگی به ایتام، عیادت از بیماران، شرکت در تشییع جنازه و آب دادن به مردم در ایام حج، شش صفت دیگر این روایت است که پیامبر (ص) فرمودند شایسته است انسان ها بر این کارها و رفتارها حریص باشند.

انتهای پیام/2258*40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول