اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

حکایت موکب‌داری یک دهه هفتادی در قلب اروپا/ کربلای امروز برای من، پاریس و میلان است

یک جوان دهه هفتادی شهرکردی، شاخه گل، ماسک و آب معدنی تهیه می‌کند، موکب سیار راه‌اندازی کرده و دل به خیابان‌های اروپایی زده و تشنگان حقیقت را با فرهنگ حسینی آشنا می‌کند.

حکایت موکب‌داری یک دهه هفتادی در قلب اروپا/ کربلای امروز برای من، پاریس و میلان است

خبرگزاری فارس، چهارمحال و بختیاری - اطراف برج ایفل معرکه‌ای به راه انداخته است، گروه‌های چند نفره‌ای را اطراف خود جمع کرده و با صحبت‌هایش حسابی نظرشان را جلب کرده، با آرامشی مثال‌زدنی و دلسوزی که از فاصله چند ده متری هم احساس می‌شود سؤالات مردم را پاسخ می‌دهد.

دیدن جوانی (احتمالا دهه هفتادی) با لباس مشکی و محاسنی نسبتا بلند و صورتی کمی آفتاب سوخته که انگشتر عقیقی در دست دارد، در بین چهره‌های بور و بدحجاب اروپایی در شهرهای میلان، پاریس، برلین و ... شاید نه تنها عجیب باشد بلکه موجی از سؤالات را در ذهن انسان ایجاد کند.

احتمالا تا الان حدس زده اید که موضوع از چه قرار است؛ یک جوان دهه هفتادی شهرکردی که قریب به یک دهه است ساکن اروپا شده، محرم و صفرش را اینگونه به اربابش ادای دین می‌کند؛ شاخه گل، ماسک و آب معدنی تهیه می‌کند، موکب سیار راه‌اندازی کرده و دل به خیابان‌های اروپایی زده و تشنگان حقیقت را با فرهنگ حسینی (ع) آشنا می‌کند.

یک جوان دهه هفتادی ساکن اروپا شاخه گل، ماسک و آب معدنی تهیه می‌کند، موکب سیار راه‌اندازی کرده و دل به خیابان‌های اروپایی زده، موکب سیاری راه‌اندازی کرده و تشنگان حقیقت را با فرهنگ حسینی(ع) آشنا می‌کند.

 قریب به چهار دهه از آن جمله تاریخی حضرت امام(ره) می‌گذرد که سخن از صدور انقلاب به میان آوردند و بعد هم در توضیح این مطلب تاکید کردند که منظور ما از صدور انقلاب لشکرکشی نیست بلکه منظورمان این است که صدای انقلاب را به گوش مردم می‌رسانیم.

تبلور این جمله را می‌توان در رفتار "محمدرضا محمودیان" و رفقایش دید، جوان دهه هفتادی شهرکردی است که قریب به یک دهه است که در یکی از کشورهای اروپایی ساکن شده و امروز به خوبی دارد صدای انقلاب اسلامی، صدای اسلام واقعی و تشیع اصیل را به گوش مردم کشورهای اروپایی می‌رساند؛ فرسنگ‌ها دور از وطن زندگی می‌کند ولی از احساسش موقع خواندن زیارت اربعین با نوای میثم مطیعی در حضور رهبر انقلاب برایمان می‌گوید.

معتقد است مردم آنجا محروم از رسانه هستند و آنقدر در سانسور هستند که خیلی‌هاشان صدای حرکت بزرگ اربعین و آن پیاده‌روی چند میلیونی را نشنیده‌اند. محمدرضا می‌گوید حیف است شخصیت والای امام حسین(ع) را صرفا برای تشیع مصادره کنیم، امام حسین(ع)، امام آزادی‌خواهان و حق طلبان و مظلومان جهان است؛ می‌گوید از عبارت «... کل ارض کربلا» در می‌یابم که امروز کربلای من پاریس و میلان و... است و باید مسیر امام(ع) را با رساندن پیامش در این شهرها، ادامه دهم.

محمدرضا، جوان چهارمحالی که قریب به یک دهه است که ساکن اروپا شده، خود را پرورش یافته مکتب هیات انصارالمهدی شهرکرد می‌داند و می‌گوید هر چه دارد از همان سال‌های حضور در هیات است؛ وقتی ازش سؤال پرسیدم که آیا درست است شما قبلا از بچه‌های هیات انصار المهدی شهرکرد بودید ناراحت شد که چرا از فعل ماضی استفاده کردم، پاسخ داد من هنوز هم خودم را عضوی از هیات انصارالمهدی می‌دانم.

محمدرضا محمودیان شب گذشته مهمان برنامه لایو خبرگزاری فارس استان بود، در زیر گزیده‌ای از این گفت‌وگو را می‌خوانید.

فارس: خودتان را معرفی کنید و بفرمائید هدفتان از ایجاد موکب سیار و تحرکی که در کشورهای اروپایی ایجاد کرده‌اید چیست؟

من به همراه خانواده‌ام حدود 10 سالی است که به دلیل شرایط خاص خانوادگی مجبور شدیم دانمارک زندگی کنیم و این تحرکی هم که به لطف خدا ایجاد شده صرفا کار من نیست؛ با جمعی از محبان اهل بیت علیهم السلام که در اروپا هستند آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم امسال که راه‌های کربلا بسته شد پیغام‌رسان‌های امام حسین (ع) باشیم در کشورهای اروپایی.

ما کارمان را از هلند آغاز کردیم و بعد از آن بلژیک، فرانسه، سوئیس و امروز هم ایتالیا رسیدیم و اتریش، آلمان و سپس مجددا هلند را به عنوان مقصد کاروان انتخاب کردیم که طی چند روز آینده طی خواهیم کرد.

ما کارمان را از هلند آغاز کردیم و بعد از آن بلژیک، فرانسه، سوئیس و امروز هم ایتالیا رسیدیم و اتریش، آلمان و سپس مجددا هلند را به عنوان مقصد کاروان انتخاب کرده ایم که طی چند روز آینده طی خواهیم کرد.

ما اینجا شاخه‌های گل به همراه آب معدنی، ماسک و یک بروشور در معرفی امام حسین(ع) تهیه کرده ایم و به مردم هدیه می‌دهیم؛ این موضوع برای مردم تعجب برانگیز است و وقتی در خصوص انگیزه ما از این هدایا سؤال می‌پرسند خود به خود بحث شکل می‌گیرد و ما سعی می‌کنیم گفتمان حسینی را با مردم به اشتراک بگذاریم.

فارس: واکنش مردم اروپا به شما چیست؟

مردم گاهی باور نمی‌کنند کسی مجانی به آنان هدیه دهد و در برابر این هدیه شوکه می‌شدند حتی برخی‌شان در برابر اصرار ما باز هم قبول نمی‌کردند و گمان می‌کردند این هدایا پولی هستند وقتی برایشان محرز می‌شد ما انتظار پولی از آنان نداریم واکنش‌های جالبی از خود نشان می‌دادند و بیشتر سؤال و جواب می‌کردند.

مردم گاها باور نمی‌کنند کسی مجانی به آنان هدیه دهد و در برابر این هدیه شوکه می‌شدند حتی برخی‌شان در برابر اصرار ما باز هم قبول نمی‌کردند و گمان می‌کردند این هدایا پولی هستند

 

ما وب سایتی هم داریم در خصوص معرفی امام حسین(ع) وقتی آدرس سایت را می‌دادیم وارد می‌شدند و با دیدن آن صفحه اعتمادشان به ما بیشتر بود.

البته وقتی قرار باشد در حد چند دقیقه با یک جوانی که شاید تا به حال اسم امام حسین(ع) را هم نشنیده باشد صحبت کنیم، نمی‌شود خیلی عمیق بحث کرد، هدف ما صرفا ایجاد یک شکاف در ذهن جوانان اروپایی است که شاید بعدها خودشان بروند و بیشتر تحقیق کنند.

فارس: نظرتان در خصوص جوانان غربی چیست؟ امیدی به آنان دارید؟

امروز ما در یک سانسور بسیار بزرگ رسانه‌ای در خصوص تفکر اسلام و شیعی قرار داریم، امروز اگر یک جوانان اروپایی بخواهد در خصوص امام حسین(ع) بیشتر بداند نه کتاب آنچنانی در دست دارد و نه منبعی برای دریافت اطلاعات؛ حتی اگر به زبان مردم کشورهای اروپایی نام امام حسین(ع) یا محرم در اینترنت جست و جو شود تصاویر و سایت‌هایی پیدا می‌شوند که هیچ ارتباطی با مکتب سیدالشهدا(ع) ندارند.

ما در سفر به فرانسه فقط شهر پاریس را مد نظر داشتیم ولی در مسیر برگشت تازه مسلمان شده‌های لیون با ما تماس گرفتندو اصرار داشتند که آنجا را هم به عنوان مقصد بعدی انتخاب کنیم؛ گسترش اسلام امروز در کشورهای اروپایی شتاب بیشتری پیدا کرده است.

 

هدف ما هم از این ارتباط مستقیم با جوانان اروپایی همین بود که این خلاها را پر کنیم و بتوانیم منابعی صحیح در اختیار جوانان قرار دهیم.

ما در سفر به فرانسه فقط شهر پاریس را مد نظر داشتیم ولی در مسیر برگشت تازه مسلمان شده‌های لیون با ما تماس گرفتندو اصرار داشتند که آنجا را هم به عنوان مقصد بعدی انتخاب کنیم؛ گسترش اسلام امروز در کشورهای اروپایی شتاب بیشتری پیدا کرده است.

یک خاطره شیرین که در سفرهای موکب به شهرهای اروپایی برایتان اتفاق افتاد را بفرمائید.

ببینید وقتی جوانان اروپایی مسلمان می‌شوند چون با آگاهی نسبی قابل قبولی، اسلام را انتخاب کردند پای افکارشان می‌ایستند و هزینه می‌دهند؛ در روزهای اخیر یک دخترخانم جوانی که با اسلام آشنا شده بود مسلمان شد و یک انگشتری من داشتم روی آن "یا زینب" نقش بسته بود که به این تازه مسلمان دادم؛ جالب است بدانید همین خانم امروز شده یک مبلغ اسلام و چندین نفر را در دانمارک مسلمان کرده است.

فارس: هزینه تهیه این بسته های نذری را از کجا تهیه می‌کنید.

عمده این هزینه‌ها را خود اعضای موکب تقبل کرده‌اند و با هزینه‌های شخصی در حال مدیریت کار هستیم و به لطف خدا تاکنون طبق برنامه‌ریزی پیش رفتیم و جایی از کار به دلیل مشکل مالی روی زمین نمانده است.

فارس: شما از بچه‌های هیات انصار المهدی شهرکرد بودید؛ هیات چه تاثیری در مسیر امروز شما داشت؟

اول گلایه کنم که چرا از فعل گذشته استفاده کردید؟ من هنوز هم خودم را جزو بچه‌های هیات انصار می‌دانم و اگر سیدالشهدا اجازه دهند و قابل بدانند در آینده هم انصاری خواهم ماند.

من این مسیری که انتخاب کردم را مدیون هیات انصار هستم و افتخار می‌کنم که یک بچه هیاتی هستم.

بدون شک هیات انصار در شکل‌گیری ذهنیت بنده در آن سال‌های دوران دانش‌آموزی نقش برجسته‌ای داشت، من معتقدم هیات‌ها تاثیر به سزایی در هویت بخشی به افراد برای پذیرش مسؤولیت در آینده انقلاب اسلامی است و من این مسیری که انتخاب کردم را مدیون هیات انصار هستم و افتخار می‌کنم که یک بچه هیاتی هستم.

فارس: این روزها موضوع پیاده‌روی اربعین داغ است، آیا به این مسئله در رسانه‌های اروپایی هم پرداخته می‌شود؟

من به شما عرض کنم کلا موضوع عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم و صفر به طور کامل در رسانه‌های اروپایی سانسور می‌شود و امروز هیچ کلامی و خبری یا تصویری از این پیاده‌روی و علت آن در این رسانه‌ها منتشر نمی‌شود حتی اینقدر این موضوع ابررسانه‌های غرب را وحشت‌زده کرده که از انتقاد کردن به این موضوع هم هراس دارند که نکند همین انتقاد موجب شود مردم به سمت این راه کشیده شوند.

انتهای پیام/68033/م/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول