اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اربعینی متفاوت در قزوین/راه و رسم حسین(ع) مانعی ندارد

اربعین امسال دلگیر بود اما این مهم را ثابت کرد که عاشقان حسینی در هر شرایط و وضعیتی می توانند راه و رسم امام خویش را زنده نگه دارند و به همه ی عالم ثابت کنند که هیچ مانع و سدی در برابر دل های عاشق برای رسیدن به معشوق بی بدیل وجود ندارد.

اربعینی متفاوت در قزوین/راه و رسم حسین(ع) مانعی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سال گذشته که در چنین ایامی سیل عاشقان امام حسین (ع) از ایران به سمت عبادتگاه دل‌ها جاری بود، در بدبینانه‌ترین حالت هم کسی این فکر را نمی‌کرد که در اربعین سال ۱۳۹۹ امکان حضور در راهپیمایی نباشد و بین عاشقان و معشوق به اندازه یک سال فاصله‌ای به وسعت قدم‌های جسمانی بیفتد.

اما چه می‌شود کرد؟ بشر است و هزاران تقدیر و حکمت که هر لحظه ممکن است رخ بدهد  و ما را  غافل گیر و در تفسیر آن برای مدت‌ها عاجز کند، شاید هم  تذکری برای ما به منظور درک نعمت‌های والایی مانند اربعین باشد و تلنگری در روزمرگی‌ها که‌ای فرزند آدم! چه نعمتی بالاتر از حسین (ع) داری و داشتی که در همه حال از زندگی و روزگار خود گله داشتی؟

با وجود این که کابوس ویروس کرونا و وحشت عالم گیرش تمامی نداشت اما همچنان امیدها تا آخرین لحظه زنده بود تا بانگ جرس کاروان ما را از این کابوس بیدار کند و بگوید کوله پشتی‌ات به دست کربلاییان آماده است، برخیر و با کاروان عشق تا محفلان عاشقان همراه ما باش.

اما این کابوس از بخت بد ما در واقعیت و نه خیال تجلی یافته بود و تا آخرین لحظه هم امکان پیوستن به سیل عشاق سیدالشهدا (ع) نبود، اما مگر می‌شد و مگر می‌توانستیم اربعین بیاید و کاری برای تسکین دل‌های بی قرارمان نکنیم، مگر می‌شد در دوری از دریا، به دنبال جرعه‌ای از قطره‌های رحمت الهی نباشیم  و خود را با آن، به امید سال بعد و حضور در قبله عاشقان آرام نسازیم؟

اما مردم دیار مینودر، برای تسلای دلشان در این محدویت ها آرام ننشستند و با دل‌های خود دری به سوی باب الجنه گشودند تا از دور  و در اربعین حسینی با قدم‌های دل با امام ازلی و ابدی خود تجدید پیمان کنند.

اربعینی متفاوت و متناسب با ایام

هر چند هیچ اقدامی نمی‌توانست جایگزین پیاده روی اربعین امام حسین (ع) و یاران باوفایش شود اما به منظور پاسداشت اربعین حسینی و زنده نگه داشتن شعائر این ایام، با توجه به محدویت های اعمال شده، با هم اندیشی های هیئات مذهبی و مسئولان استان مقرر شد اقدامات متفاوتی انجام شود، تا هم تخطئی از پروتکل‌های بهداشتی و مصوبات پیشگیری و مقابله با کرونا انجام نگیرد و هم این که دل‌های بی قرار در این فراق اندکی آرام بگیرد.

دسته‌های عزاداری خودرویی

هر ساله در استان قزوین و همزمان با اربعین امام حسین (ع) دسته‌های عزاداری با حضور هیئت‌های مذهبی رنگ و بوی خاصی را به شهر می‌داد، شهر با نوای حسین زندگی و طراوت به خود می‌گرفت و جوشش را به خون‌ها هدیه می‌داد، اما امسال امکان حضور جمعیت و برپایی دسته‌های عزاردای نبود، لذا در اقدامی متفاوت و متناسب، دسته‌های عزاداری خودرویی برپا شد در این دسته‌ها، خودروها بصورت هماهنگ در سطح شهر و با پخش صوت عزاداری به حرکت در آمده و دل‌های عاشق را به کربلا روانه کردند.

کاروان خودرویی

پیاده روی نمادین اربعین، در روز اربعین از طرف جاماندگان  قافله عشق هرساله در قزوین برگزار می‌شد اما با توجه به محدودیت‌های کرونایی، برگزاری پیاده روی نمادین، ممکن نبود و قدم‌های جامانده که امسال بیشتر هم بود تدبیر دیگری اندیشیدند و با دستان پرتوان خود و با حرکت اکیپ‌های اتوبوس در سطح شهر و محلات و همچنین کاروان خودرویی فضاسازی مناسبی را بصورت نمادین برای مردم دیار مینودر فراهم کردند.

کمک‌های مؤمنانه

کمک‌های مؤمنانه که از همان ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا به سنتی زیبا تبدیل شد و به یاری نیازمندان آسیب دیده شتافت، سهم خود را همچنان در اربعین امام حسین علیه السلام حفظ کرد، در نقاط مختلف قزوین بسته‌های معیشتی با یاری خیران و مردم استان آماده و در اختیار نیارمندان و محرومان قرار داده شد تا همه در این روز مقدس مهمان خوان با کرم اباعبدالله الحسین علیه السلام باشیم.

توزیع غذای گرم

پخت و توزیع عذای گرم از دیرباز، یکی از سنت‌های رایج در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، خصوصاً اربعین بوده است، اما شرایط ویژه کرونایی و ترس از شیوع آن این امکان را در اربعین امسال کمی دشوار می‌ساخت، اما با همت هیئات مذهبی و نظارت دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سطح محدودتر و در آشپزخانه‌های مجهز با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی غذای گرم طبخ و بین مردم توزیع شد تا همچنان طعم غذای سفره اباعبدالله را چشیده باشیم.

توزیع اقلام بهداشتی

اربعین امسال در مقایسه با سال‌های قبل نذری‌های متفاوتی هم داشت و آن هم توزیع اقلام بهداشتی به منظور مقابله با ویروس کرونا در بین نیازمندان و محرومان بود،  بر همین اساس برخی از هیئت‌ها و مردم بصورت خودجوش ماسک و لوازم ضدعفونی کننده فراهم کرده و بین نیازمندان پخش کردند تا سهمی در حفظ سلامت و پیشگیری از گسترش این ویروس منحوس در بین مردم داشته باشند.

اربعین امسال نیز به پایان رسید، هر چند قدم‌های جسمانی عاشقان به قرارگاه عشق نرسید اما دل‌های عاشقان به وعده گاه عاشقان رسید، اربعین امسال دلگیر بود اما این مهم را ثابت کرد که عاشقان حسینی در هر شرایط و وضعیتی می‌توانند راه و رسم امام خویش را زنده نگه دارند و به همه ی عالم ثابت کنند که هیچ مانع و سدی در برابر دل‌های عاشق برای رسیدن به معشوق بی بدیل وجود ندارد و با بهره گیری از عقلانیت شیعی می‌توان یاد امام حسین (ع) و یارانش را در همه شرایط و تا ابد زنده نگه داشت.

گزارش از حیدر ولی زاده

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول