اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

اقامه نماز بر پیکر «محمدرضا شجریان» در بهشت زهرا(س)

مراسم تطهیر و اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان، در بهشت زهرا تهران (س) انجام شد و پیکر وی برای تدفین به مشهد منتقل شد.

اقامه نماز بر پیکر «محمدرضا شجریان» در بهشت زهرا(س)

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، مراسم تطهیر و اقامه نماز بر پیکر مرحوم «محمدرضا شجریان»، صبح امروز -جمعه 18 مهرماه- در بهشت زهرا (س) برگزار شد.

بنا بر این گزارش، اقامه نماز بر پیکر وی به امامت حجت الاسلام محمود دعایی بر پا شد و در ادامه پیکر این هنرمند جهت خاکسپاری در شهر توس به مشهد منتقل شد.

 

در این مراسم که جمعی از هواداران این خواننده نیز حضور داشتند، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمجتبی حسینی (معاون هنری)، محمد الهیاری (مدیر کل مرکز موسیقی)، علی مرادخانی (مدیرعامل موزه موسیقی)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی) و همچنین هنرمندانی از جمله حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان، داوود گنجه ای، فردین خلعتبری، تهمورس پورناظری، وحید تاج، شهرام صارمی، علی سرابی،  زیدالله طلوعی و ... حضور داشتند.

 

بنا بر این گزارش، در حاشیه مراسم، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در حاشیه این مراسم گفت: استاد شجریان در تاریخ هنر و موسیقی ایران جایگاه خاصی داشته و دارد، یکی از ویژگی‌های عمده ایشان این بود که حلاوت ادبیات را با شیرینی موسیقی ترکیب کرده بود.

وی افزود: بخش قابل توجهی از ماندگاری ادبیات ایران، ادبیات کلاسیک و معاصر با موسیقی استاد شجریان در جان مردم جای گرفت، مردم ایران از دو گوش صدای استاد شجریان را می‌شنیدند، هم از طریق آوای موسیقی ایشان و هم حلاوتی که زبان شعر و ادبیات ایران داشت.

 

صالحی با بیان اینکه انتخاب‌های ایشان و ‌فرصت‌هایی که برای ارتباط مردم با پیام‌ها و نکات محتوایی و حکمت ادبی ایران وجود داشت از طریق آواز و موسیقی او در دل مردم راه پیدا می‌کرد، تاکید کرد که شجریان نماد ادبیات و موسیقی ایران است.

به گزارش فارس، حسین علیزاده نیز در این مراسم طی سخنان کوتاهی گفت: استاد شجریان نشان داد برای همیشه زنده خواهد ماند و فراموش نمی‌شود.

همچنین داریوش پیرنیاکان سخنگوی خانه موسیقی که به سختی سخن می گفت، در این مراسم اظهارداشت: امروز در شرایطی هستم که واقعاً نای صحبت کردن ندارم و همیشه آرزو داشتم وقتی می‌میرم شجریان برایم آواز بخواند. او دماوند ایران است. او تخت جمشید ایران است. من تا صبح گریه کردم و نخوابیدم. به شما تسلیت می‌گویم و بدانید صدای ملت ایران فراموش نمی‌شود.

 

در بخش دیگری از این مراسم داوود گنجه‌ای عضو هیات مدیره خانه موسیقی نیز گفت: من خلاف همیشه که هیجانی هستم امروز با تمام وجودم می‌گویم که خیلی خوشحالم محمدرضا شجریان در چهلمین روز شهادت مرد عدالت امام حسین (ع) دار فانی را وداع گفت.

وی اظهارداشت: شجریان یک انسان واقعی بود و افتخار می‌کنم که دست دکتر حسن عباسی (پزشک معتمد زنده‌یاد شجریان) را ببوسم. ما از او درس عشق می‌گیریم.

 

به گزارش فارس، در ادامه همایون شجریان در سخنانی کوتاه از برنامه‌ریزی برای برگزاری آیین بدرقه و تدفین در مشهد با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی گفت.

وی در واکنش به ادعای برخی افراد که قبول خاکسپاری استاد شجریان در مشهد را به علت برخی فشارها دانستند، گفت: هیچ فشاری در این زمینه نیست.

اگر به سلیقه شخص من بود می‌خواستم پدر در باغ هشتگرد خاکسپاری شود، اما وقتی صحبت شد که شأن وی به‌عنوان یک شخصیت ملی کجاست، من و خانواده به گزینه آرامگاه فردوسی رسیدیم و این تصمیم خانواده است. می‌خواستیم وی در جایی باشد، که در شأن خودش و مردم ایران باشد.

محمدرضا شجریان روز پنجشنبه ـ ۱۷ مهـر ماه ـ پس از چند سال مبارزه با بیماری، در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول