اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تشریح دلایل قطعی آب آشامیدنی چند روزه بابل

بارندگی های شدید روزهای اخیر در بالادست سد البرز موجب افزایش کدورت آب سد و با توجه به اینکه تصفیه خانه اضطراری طلوت بابل قادر به تصفیه حجم بالای آب نبود در نتیجه 500 لیتر آب در ثانیه از مدار خارج شد.

تشریح دلایل قطعی آب آشامیدنی چند روزه بابل

حمیدرضا خدابخش‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ارتباط با آخرین وضعیت آب شهر بابل و مشکلاتی که وجود دارد، اظهار کرد: دو پمپ بالای سد البرز با همکاری آب منطقه‌ای استان نصب شده که ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب از این ناحیه وارد تصفیه خانه می‌شود.

وی با اعلام اینکه بحث کمبود آب آشامیدنی بابل را به صورت میدانی رصد می‌کنیم، گفت: مشکل اصلی آب آشامیدنی بابل حل شده است.

خدابخش‌پور اضافه کرد: برای تامین نیازمندی‌های مردم به آب آشامیدنی ۱۲ دستگاه تانکر سیار در بابل و ۶ دستگاه در بابلسر فعالیت‌شان را تا رسیدن به وضعیت عادی ادامه دادند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ریزی شده که مشکل آب آشامیدنی بابل برای همیشه رفع شود، گفت: موضوع آبرسانی بسیار پیچیده است.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آب و فاضلاب استان مازندران با اعلام اینکه در بابل و شهرهای ساحلی منابع آبی مطمئنی نداریم، افزود: برای تامین آب این شهر مجبور هستیم که از سایر مناطق نیازمندی‌ها را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه استحفاظی قادر به حفر چاه نبوده و آب مورد نیاز این شهر را از آب‌های سطحی سایر مناطق تامین می‌کنیم.

خدابخش‌پور ادامه داد: تامین آب از سد شرایط خاص خودش را دارد، کدورت آب سد بابل تابع دو شرایط وقوع سیل و کاهش حجم آب پشت سد است که باید برای هر دو شرایط برنامه‌ریزی خاص و مدونی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های جامع آب‌رسانی برای برون‌رفت کامل از این وضعیت در دست اقدام است که مدیران آب منطقه‌ای قول دادند که فاز اول آن با تامین ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه به بهره‌برداری برسد.

مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران با اعلام اینکه اقداماتی که در حال حاضر انجام شده، پدافندی است، افزود: دو پمپ در رمپ سد البرز نصب کردیم که در کشور برای نخستین‌بار انجام شده ظرفیت بسیار خوبی بوده و حدود ۴۰۰ لیتر آب در ثانیه از بالای سد وارد تصفیه‌خانه می‌شود.

وی اضافه کرد: اقدامات از این دست از سال گذشته آغاز شده  و در حال حاضر هم با این شیوه پاسخ گرفتیم، سال گذشته حدود دو ماه مشکل داشتیم و امسال این حجم از مشکلات کاهش پیدا کرده و اگر قرار باشد دوباره شاهد بروز سیل باشیم این مباحث تنها ممکن است برای دو روز تکرار می‌شود.

خدابخش‌پور با اعلام اینکه دانش فنی برای جلوگیری از بروز مشکلات وجود دارد، گفت: با ایجاد سکوی شناور داخل سد بسیاری از این چالش‌ها حل می‌شود اما این طرح نیاز به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که مدیران فنی آب منطقه‌ای مازندران معتقد هستند که این رقم را برای تصفیه‌خانه مرکزی هزینه کرده و بازخورد مناسب‌تری دریافت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه  وظیفه تامین آب تا داخل شهر برعهده آب منطقه‌ای است، گفت: در زمان بحران پیمانکاران ما و آب منطقه‌ای در کنار همدیگر نسبت به رفع مشکل ورود پیدا کردند و به صورت شبانه‌روزی نسبت به رفع این مشکل ورود پیدا کردیم، همکاری من سراغ دارم که در این چند روز حتی یک ساعت هم در شب نخوابید، انتظار داریم که زحمات همکاران ما در این مواقع در رسانه‌ها دیده شود.

به گزارش فارس، بارندگی های شدید روزهای اخیر در بالادست سد البرز موجب افزایش کدورت آب سد شد و با توجه به اینکه تصفیه خانه اضطراری طلوت بابل قادر به تصفیه حجم بالای آب نبود در نتیجه ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه از مدار خارج شد.

با تلاش شبانه‌روزی کارکنان آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان و در شرایط جوی نامناسب دو الکتروپمپ در فواصل تاج و سطح دریاچه سد نصب و راه‌اندازی شد که هم اکنون ۴۰۰ لیتر در ثانیه آب از لایه بالایی سد البرز پمپاژ می‌شود.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول