اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

احداث خوابگاه پزشکان، نیاز مبرم بیمارستان کنگان

بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان، زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان است. این مرکز درمانی دارای یکصد و ۹۲ تخت مصوب وزارت بهداشت و درمان می‌باشد.

احداث خوابگاه پزشکان، نیاز مبرم بیمارستان کنگان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان کنگان، بیمارستان امام خمینی کنگان به واسطه حجم خدمات گسترده‌ای که در جنوب استان بوشهر ارائه می‌دهد، از طرف وزارت بهداشت و درمان به عنوان قطب درمان جنوب استان بوشهر انتخاب شده است و لذا بیماران شهرستان‌های اطراف و حتی برخی نقاط استان فارس و هرمزگان نیز به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

این موضوع در کنار حجم بسیار گسترده از مراجعین صنعت که عمده مراجعین به این مرکز درمانی را تشکیل می‌دهند، نشان از حجم فوق العاده فشار به بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان دارد. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بیمارستان امام خمینی کنگان، موضوع کمبود شدید خوابگاه( پانسیون) برای متخصصین و پزشکان می‌باشد.

 بیمارستان کنگان دارای 20 پانسیون( واحد مسکونی) در محوطه بیمارستان است که عمدتا مربوط به زمان احداث این مرکز درمانی، و در واقع فرسوده شده است و در شان یک پزشک و نخبه کشوری نیست.

تهیه خوابگاه( پانسیون) مناسب برای این پزشکان که عمدتا خانواده خود را به همراه دارند، امری بدیهی و لازم است. در این راه مسؤولیت را نباید فقط بر گردن بیمارستان انداخت زیرا بیمارستان کنگان یک مقوله حیاتی است که از یک طرف پدافند غیر عامل، از طرفی شورای سلامت شهرستان و از طرفی دیگر شورای تامین امنیت شهرستان منطقه جنوب استان نیز با آن گره خورده است. لذا برای حل کمبود پانسیون بیمارستان کنگان، همه دستگاه‌ها مسؤول هستند و مسؤولیت آن‌ها فقط روی کاغذ نیست. حل این مسئله چندین ساله، نیازمند عزمی همگانی است.

بیمارستان کنگان در حال حاضر حدود 40 متخصص و کمتر از 10 پزشک عمومی دارد. تعداد پانسیون‌های بیمارستان کنگان حدودا 20 واحد می‌باشد که در داخل بیمارستان قرار دارد و عمدتا قدیمی می‌باشند. بدیهی است که بیمارستان امام خمینی(ره) برای جبران کمبود پانسیون‌های خود، به ناچار، چندین واحد مسکونی را در سطح شهر اجاره کند. با توجه به تورم چند برابری موجود در کنگان به نسبت اکثر شهرستان‌های استان بخاطر وجود صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی لذا قیمت املاک و اجاره‌ها در این شهر بسیار بالا است.

از این رو بیمارستان امام خمینی(ره) برای اجاره کردن واحدهای مسکونی در سطح شهر برای پزشکان خود، ناچار است، ماهانه چند ده میلیون تومان هزینه (بدون بازگشت) خرج کند. این رقم در طول سال ممکن است به یک میلیارد تومان هم برسد. البته چنانچه هزینه رهن را نیز حساب کنیم، رقم تامین پانسیون در سطح شهر بسیار بزرگ‌تر خواهد بود. در این شرایط بسیار نابسامان و بد اقتصادی، این میزان از هزینه برای بیمارستان امام خمینی(ره) یک هزینه کمر شکن است. 

متاسفانه در این راه هیچ نهاد و دستگاهی از شهرستان کنگان خیال و توان کمک کردن به این موضوع را ندارد؛ شاید دلیل آن آگاهی کم مسؤولین از مقوله سلامت باشد و این جای گلایه شدید دارد که چرا مسؤولین ما سلامت محور نیستند! البته حدود یک سالی است که به همت دانشگاه علوم پزشکی استان، احداث یک مجتمع 6 واحدی در داخل بیمارستان امام خمینی آغاز شده است ولی متاسفانه بنا به دلایلی نامعلوم، این کار تقریبا متوقف شده است. از طرفی دیگر شاهدیم که احداث یک مجتمع 16 واحدی برای پزشکان بیمارستان برازجان شروع شده است و به احتمال زیاد قبل از بیمارستان کنگان نیز به بهره برداری خواهد رسید.

در این خصوص از فرماندار شهرستان کنگان و همچنین نماینده مردم جنوب استان و شورای اسلامی شهر و شهرستان درخواست پیگیری این موضوع را داریم تا مبادا حق بیمارستان امام خمینی در راه رو‌های مرکز استان، به جایی دیگر داده شود و این مرکز درمانی با مظلومیت خود تنها بماند. سوال واضح این است که چرا برای بیمارستان امام خمینی مجتمع 16 واحدی احداث نشد؟ و همین مجتمع 6 واحدی بیمارستان کنگان نیز تکمیل نمی‌شود؟

لازم به ذکر است، جایگاه بیمارستان امام خمینی کنگان در بحث پدافند غیر عامل و با توجه به حادثه خیز بودن صنعت و راه‌های جاده‌های منتهی به صنعت، بسیار حیاتی و مهم است. از نکات بسیار عجیبی که مسؤولین شهرستانی، استانی، نفت و صنعت به آن بی‌اعتنا بوده‌اند، همین مسئله تامین و احداث خوابگاه برای پزشکان بیمارستان کنگان می‌باشد که این موضوع نشان از کم اهمیت بودن این مسئله برای مدیران تصمیم گیر صنعت و دانشگاه علوم پزشکی استان است.

مردم عزیز شهرستان کنگان و دیگر شهرستان‌های جنوبی می‌دانند که برای جذب یک پزشک، ابتدا باید شرایط حضور وی، میزبانی و رفاهی را برای وی مهیا کرد که البته و متاسفانه بیمارستان کنگان در این زمینه شرایط خوبی ندارد. مسئله پانسیون‌های بیمارستان کنگان، از مطالبات شهروندان شهرستان و مرتبط با سلامت مردم است که تا کنون نسبت به اجرای آن تاخیر، تعلل و اهمال شده است.

یادمان باشد که جذب پزشک بدون تامین مسائل رفاهی و خوابگاهی آن، بجز نارضایتی پزشکان و فشار مضاعف به بیمارستان، چیز دیگری را به همراه نخواهد داشت.در این مورد، مطمئنا بیمارستان کنگان با توجه به درآمدهای محدود، از عهده آن بر نمی‌آید اما کوتاهی مدیران شهرستانی، صنعت و دانشگاه علوم پزشکی استان برای مردم قابل قبول نیست و لذا از نماینده مردم جنوب استان بوشهر انتظار می‌رود در این زمینه به عنوان وکیل مردم وقت بگذارد و این مسئله را یک بار برای همیشه حل نماید. 

بیمارستان کنگان نیازمند یک مجتمع 25 واحدی برای اسکان پزشکان خود می‌باشد و این مجتمع فقط باید نوساز باشد زیرا مجتمع‌های فرسوده‌ای که چند سال از عمر سازه آن گذشته است، عمدتا بعد از مدتی کوتاه، مشکلات و هزینه‌های عدیده در تاسیسات و تعمیر و نگهداری به بار می‌آورد حتی اگر آن سازه 10 سال از عمر ساخت آن گذشته باشد نهایتا مدتی بعد، هزینه‌های زیادی را بر بیمارستان تحمیل خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول