اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

ازدحام در برخی دفاتر پیشخوان گلستان، خلأ نظارت بر مصوبات ستاد مقابله با کرونا را آشکار کرد

با نگاه به برخی از دفاتر پیشخوان دولت در سطح گلستان و ازدحام در این دفاتر متوجه خواهیم شد مصوبات ستاد مقابله با کرونا گویی در حد یک جلسه و تصمیم برگزار می‎شود و هیچ نظارتی بر چگونگی روند انجام پروتکل‎های بهداشتی وجود ندارد.

ازدحام  در برخی دفاتر پیشخوان گلستان، خلأ نظارت بر مصوبات ستاد مقابله با کرونا را آشکار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بنابر گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان یکی از راه‌های اصلی مقابله با ویروس کرونا رعایت پروتکل‎های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی است. اگر چه هر روز اخباری مبنی بر سختگیر شدن قوانین و مصوبات ستاد مقابله با کرونا شنیده می‎شود اما با نگاهی به وضعیت برخی دستگاه‌های خدمات‌رسان متوجه خواهیم شد که این مصوبات در حد یک تصمیم است و جای خالی نظارت  موجب شده برخی دستگاه‌ها بدون توجه به مصوبات ستاد مقابله با کرونا همچنان به خدمات‌رسانی خود ادامه دهند.

دفاتر پیشخوان دولت از جمله مراکز خدمات رسانی محسوب می‎شوند که طیف گسترده‎ای از خدمات همچون امور ثبت احوال، شناسنامه المثنی، ثبت وقایع ازدواج و طلاق، کارت ملی، تغییر نام خانوادگی و ...را به مردم ارائه می‎دهند از این رو هر روزه تعداد قابل توجهی از مردم برای دریافت خدمات به این دفاتر مراجعه می‎کنند.

دفاتر پیشخوان دولت برای ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور  احداث شد و تمام دستگاه‌های اجرای دولتی موظف‎ هستند خدمات الکترونیکی خود را از طریق این دفاتر ارائه دهند این دفاتر به دست بخش خصوصی اداره می‎شود و یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده است.

*عدم وجود زیرساخت‎ها در دولت الکترونیک، ازدحام مردم در دفاتر پیشخوان را افزایش داده است

رئسس انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت در گلستان در خصوص ازدحام مردم در برخی دفاتر استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان، اظهار کرد: در بحث توسعه دولت الکترونیک آنچه که باید و شاید در حوزه واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان دولت برون‌سپاری شود اتفاق نیفتاد.

مصطفی برنا تصریح کرد: هدف از ایجاد دفاتر پیشخوان دولت افزایش دسترسی مردم به خدمات و جلوگیری از ترددهای اضافی بود متأسفانه به دلیل برخی بروکراسی‎های اداری این امر به نتیجه صددرصدی ختم نشد و حدود ۴۰ درصد از این امر تحقق یافته است.

وی اضافه کرد:در این مسیر مشکلات و معضلات زیادی وجود دارد که اهم آن بحث امنیت شبکه و احراز هویت متقاضی خدمات گیرنده است که معضلاتی نیز در این حوزه به‎وجود آمده است بحث عدم اطمینان به بخش خصوصی مطرح می‎شود در حالی که تمام پرسنل دفاتر پیشخوان دولت صلاحیت لازم برای بسیاری از خدمات از جمله بحث احراز هویت دستگاه خدمات‌دهنده را اخذ می‌کنند با این وجود این تفویض اختیار به بخش خصوصی و متصدی دفاتر پیشخوان واگذار نشده و مستلزم آن است ارباب‌رجوع تنها به دلایلی حضور مجدد در دستگاه‌های اجرایی داشته باشد در واقع حضور فیزیکی ارباب‌رجوع در دستگاه مورد نظر لازم است و این امر بزرگترین معضل و مشکل دفاتر پیشخوان و مردم محسوب می‎شود مورد بعدی نیز به عدم استفاده از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های قانونی و تفاوت رفتاری بین دستگاه‌ها باز می‌گردد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر پیشخوان دولت در گلستان با اشاره به تعداد ۱۷۰ دفاتر پیشخوان شهری و ۴۴۳ دفتر آی‌سی‌تی روستایی در استان افزود: در بحث دولت الکترونیک تمام فرایندها از جمله احراز هویت باید به صورت الکترونیکی انجام شود احراز هویت شخص یا شهروند متقاضی خدمات باید به صورت الکترونیکی انجام داد که طی دو مقوله می‎توان به صورت الکترونیک شخص را احراز هویت کرد، یکی بستر کارت ملی هوشمند است که تمام اطلاعات هویتی و خدماتی فرد در آن تجمیع شده و دیگری استفاده از دستگاه‌های اثر انگشت متقاضی است که به صورت موازی در احراز هویت فرد در دستگاه‌های نظارتی متفاوت می‎باشد.

برنا یکی از دلایلی که در بحث ارائه خدمت که در تجمیع خدمات و افزایش تعداد خدمات در حوزه دفاتر پیشخوان بروز پیدا می‎کند و سرعت عمل ارائه خدمات را به متقاضی طولانی می‎کند بحث احراز هویت عنوان کرد و گفت: این‌امر به دلیل عدم وجود زیرساخت‎ها در حوزه دولت الکترونیک که متعاقب آن دفاتر پیشخوان ورود دارند، می‎باشد.

وی بیان کرد: طی چند ماه اخیر مشاهده کردیم احراز هویت را روی بسته نرم‌افزار otp تلفن همراه بردند که فرد متقاضی باید حتما تلفن همراهی به نام خود داشته باشد و پیامکی تحت عنوان کد پیگیری و احراز هویت ارسال شود که این بزرگترین مشکل در حوزه ارائه خدمات دفاتر پیشخوان است.

*دفاتر پیشخوان دولت در صورت عدم رعایت پروتکل‎های بهداشتی دو هفته پلمب می‎شوند

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان در خصوص ازدحام در دفاتر پیشخوان و عدم نظارت در این رابطه اظهار کرد: یکی از بحث‎های مهم که  در جلسات استانی مبارزه با کرونا مطرح می‎شود اجتماعاتی است که در دفاتر پیشخوان وجود دارد در جلسه‎ای که با حضور تمام مقامات و مسوولان استانی برگزار شد بحث را به این ترتیب بیان کردیم که اگر پروتکل‎های بهداشتی رعایت نشود از موارد تخلف در قانون تعزیرات حکومتی محسوب می‎شود در کنار این بحث تهدید علیه بهداشت عمومی نیز مطرح است که این امر نیز تخلف است.

حسین نجف زاده تصریح کرد: ما امروز با پدیده شومی به نام کرونا مواجه هستیم باید دست در دست هم دهیم تا در این مقطع بتوانیم این برهه حساس را مدیریت کنیم.

وی در خصوص دفاتری که پروتکل‎ها را رعایت نمی‎کنند گفت: مقرر شده دفاتری که پروتکل‎های بهداشتی را رعایت نکنند و موجب شیوع بیماری شوند اداره کل فناوری و اطلاعات استان خدمات این دفاتر را قطع کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد نظارت‎ها در قالب خود نظارتی اتفاق می‎افتد، افزود: با این وجود گشت‎های مشترکی نیز انجام می‎شود و اگر تخلفی مشاهده شد طبق مقررات ستاد مقابله با کرونا دفاتر پیشخوان دولت به مدت دو هفته پلمب و پرونده مربوطه در تعزیرات حکومتی قابل طرح است.

براساس این گزارش در حالی‎که خبرها حاکی از آن است پاییز و زمستان پیش‌رو با توجه به هم زمانی دو بیماری ویروسی آنفلوآنزا و کرونا برای مردم کشور ما بسیار سخت خواهد بود از این رو لازم و ضروری به نظر می‎رسد تا حداکثر تلاش‎ها در خصوص رعایت پروتکل‎های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود با این وجود نظارت‎ها بر دستگاه‌ها و مراکز خدمات‌رسان به مردم باید افزایش یابد در غیر این صورت قطع زنجیره ویروس کرونا به سختی و بعد از قربانی گرفتن تعداد بی‌شماری از هموطنان ما انجام خواهد شد.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول