اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

میز خدمت مسؤولان کهگیلویه به روستاها رسید+فیلم و عکس

عزم جهادی امام جمعه مرکز شهرستان کهگیلویه برای پیگیری مشکلات مردم کاروانی از خدمت راه‌اندازی کرده تا هر ماه سراغی از روستائیان بگیرند و برای تحقق خواسته‌های آنها تدبیری بیندیشند.

میز خدمت مسؤولان کهگیلویه به روستاها رسید+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس کهگیلویه؛طیبه‌سادات سعادتی‌نیک/سرکشی از بخش‌ها چند ماهی می‌شود در دستور کار امام جمعه مرکز شهرستان قرار دارد و طی پنج ماه گذشته چهار بار راهی بخش دیشموک شده و در سفرهای یک یا دو روزه  از نزدیک دغدغه و مشکلات مردم را می‌بیند پای درددل آنها می‌نشیند و برای پیگیری مطالبه از مسؤولان برنامه زمانی می‌خواهد.

فرماندار کهگیلویه که از زمان حضورش در این شهرستان عملکرد جهادی داشته و حوادث یکی پس از دیگری به او اجازه استراحت نداده است در این سفرها حضور فعال دارد؛ خواسته‌های مردم را درک می‌کند و با زبان نرم آنها را به رفع مشکلات در حد مقدور امیدوار می‌کند.

 

و جمعیت هلال‌احمر که از چهار سال اخیر روزنه امید مردم روستاهای شده است کاروانی از سلامت راه‌اندازی کرده تا بخشی از آلام روستائیان را تسکین دهد در روستاگردی با حفظ کرامت انسانی بسته‌های معیشتی بین خانوارها توزیع می‌کنند و زمینه ویزیت رایگان آنها هم به مدد نیروهای شبکه بهداشت مهیا شده است.

کاروان خدمت در روزهای پاییزی در روستاهای دورافتاده از بخش دیشموک که همین پراکندگی آنها را از برخی خدمات محروم کرده است برگزار شد تا سراغی از ساکنان روستاهای دیشموک بگیرند.روز اول به سرکشی از روستاها و جلسه‌ای در بخشداری برای تصمیم‌گیری رفع مشکلات اختصاص یافت.

از صبح روز دوم کاروان دو گروه می‌شود؛ گروه هلال احمر با همراهی رئیس دفتر امام جمعه راهی چندین روستا شده و در حوزه سلامت، مقابله با کرونا، فرهنگی و معیشتی خدمات‌دهی می‌کنند.

امام جمعه مرکز شهرستان، فرماندار و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز مسیر دیگری در پیش دارند آنها روستا به روستا با مردم ملاقات و گفت‌وگو دارند و برای رسیدگی به خواسته‌های مردم تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

اولین مانع توسعه در مسیر رسیدن به دیشموک نمایان است جاده ناهموار و خاکی به قدری نامناسب است که خاک حاصل از تردد خودروها راه را هر رهگذاری مسدود می‌کند.جاده اصلا هموار نیست و اگر ماشین‌های شاسی بلند نبود حرکت در این مسیرهای ناهموار و خاکی بسیار سخت بود.

خانه‌هایی پراکنده که هر دو یا سه خانه روی تپه‌ای واقع شده مصالح سازنده این خانه‌ها عموما سنگ، گل و چوب است که استحکام هم ندارند و با هر حادثه ممکن است بر سرشان آوار شود.

 

دوران کودکی که هر کسی با یادآوری خاطرات خوب آن می‌گوید کاش هیچ گاه تمام نمی‌شد برای کودکان روستایی دیشموک اما حکایت دیگری دارد نمی‌توانند لذت داشتن لباس نو،مدادرنگی جدید، کیف و کفش را بچشند کودکی اینها گویی با فقر و نداری رقم خورده است.آرزوهای کودکی اینها در میان مصائب و گردنه مشکلات رنگ باخته است.

اینجا درد را از هر طرف که بنویسی درد است

کودکانی که تنها کورسوی امیدشان حضور مسؤولان است خود را با پای برهنه به ما رساندند در چشمان معصومشان اما برق شادی موج می‌زد زنان بچه بغل که هزاران درد و رنج از سر و رویشان می‌بارید از مشکلاتشان می‌گفتند.

 

فضای آموزشی تا پایه ششم پذیرای دانش آموزان است برای دوره‌های بعد باید راهی دیشموک شوند و رنج دوری از خانواده را در کنار سایر مشکلات به جان بخرند.ادامه تحصیل برای بسیاری از دختران روستاها در این مرحله متوقف می شود.

ازدواج زودهنگام دختران چهره آنها را مسن‌تر از سن واقعی نشان می‌دهد مواردی هم وجود دارد که زن جوان با خودسوزی به زندگی خود پایان داده و فرزند کوچکش حالا از نگاه مادر محروم مانده است.

پارادوکس حاصل منابع سرشار و فقر همه جانبه در روستاهایی مانند رودسمه، سرگچ، سردو رنگ و بوی غلیظ‌تری دارد روستاهایی که در جوار آب خروشان رودسمه قرار دارند هر چه دقت می‌کنیم خبری از سرسبزی نیست و به کویر می مانند حتی دشت‌های اطراف رودخانه هم خالی از هر طراوت و شالیزار و صیفی‌جاتی است که می‌توانست رونق بخش سفره روستائیان شود.

 

 

سید خداداد اجتهادی با اشاره به نقش عشایر در تولید و رونق اقتصاد می‌گوید«عشایر بخش دیشموک به خاطر شرایط جغرافیایی و صعی‌العبور بودن مسیرهای دسترسی در کوچ متحمل زحمات زیادی می شوند زیرساخت‌ها مشکل دارند جاده‌های عشایری عمدتا یا مالرو هستند یا درجه سه و چهار که با کوچکترین باراندگی دچار خسارت سنگین می شوند.»

رئیس امور عشایر کهگیلویه افزود: یکهزار و 500 خانوار عشایری در دیشموک داریم و یکهزار و 200 خانوار دیگر که در سامانه ثبت نشده بود ساماندهی خواهد شد.

 

اجتهادی با اشاره به خدمات‌رسانی به جامعه عشایری دیشموک تصریح کرد:کار بازگشایی جاده‌ها در طول سال توسط دو دستگاه لودر انجام می‌شود در برخی مواقع که نیاز بیشتر است از راهداری و یا قرارداد پیمانی و اجاره ماشین آلات کمک می‌گیریم.

وی در خصوص احداث جاده عشایری درغک به کوه سیاه گفت: این جاده آرزوی دیرینه عشایر بود سال‌ها برای احداث آن چشم انتظار بودند از منابع طبیعی که همکاری کرد قدردانی می‌کنم.

اجتهادی با بیان اینکه عملیات بازگشایی از سال گذشته شروع شد، افزود: شش کیلومتر تاکنون بازگشایی شده و قرار است مابقی مسیر تا قبل زا بارندگی‌ها تکمیل شود.

 

این مسؤول با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای کار یک مییلارد تومان برآورد می‌شد، گفت: اما تلاش کردیم این پروژه جهادی و با کار مشارکتی و استفاده از ظرفیت شرکت نفت امیدیه با کمتر از 400 میلیون تومان اجرایی شود.

به گفته اجتهادی بهره‌برداری از جاده درغک به کوه سیاه مسیر عبور عشایر بخش دیشموک را از 100 به 10 کیلومتر کاهش می‌دهد.

علی دیانتی برنامه‌ریزی برای تعیین تکلیف پل اسفندان را از تصمیم‌های اخذ شده در این سفر اعلام کرد و گفت: این پروژه تا 15 آبان ماه امسال به مناقصه خواهد رفت تا پیمانکار آن مشخص شود.

 

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه با اشاره به در دست اجرا بودن جاده‌های روستا‌های بخش دیشموک ادامه داد: برآورد جاده روستا‌های ده قاضی، روستای شهید پرواز، روستای دلی احمد، روستای مورخانی به بناری، روستای دهنو، روستای ده قاضی، روستای مازه فرج و روستای چندار انجام شده و عملیات زیرسازی و آسفالت آنان پس از مشخص شدن پیمانکار شروع می‌شود.

این مسؤول افزود:محور اصلی دیشموک به قلعه رئیسی هم اکنون به مناقصه گذاشته شده و ۲۲ مهرماه برنده مناقصه مشخص و عملیات روکش و آسفالت آن آغاز می‌شود.

 

علیرضا اتابک با بیان اینکه روستاهای شهرستان از مرومیت‌هایی از رژیم گذشته دارند، اظهار داشت: با این حال قابلیت‌های خوبی هم دارند که ممکن است سایر مناطق وجود نداشته باشد.آب از ظرفیت‌های موجود است.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به پراکندگی روستاها در دیشموک گفت: دولت آمادگی دارد وام کم بهره و زمین تأمین کند تا در مکان مناسب تجمیع و مستقر شوند.

وی ادامه داد: مردم به انتخاب خودشان در چنین روستاهایی اسکان دارند و حاضر به ترک دیار خود نیستند با این حال می‌توانند از وام‌های بلاعوض مقاوم‌سازی بنیاد مسکن استفاده کنند.

اتابک بیان داشت: بهسازی و آسفالت راه 11 روستای دیشموک به مناقصه رفته و بعد از تعیین تکلیف پیمانکار عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. این اقدام می‌تواند باعث کاهش بار مشکلات روستائیان شود.

فرماندار کهگیلویه گفت: برای رفع مشکل آب شرب، برق و جاده روستاها با مدیران دستگاه‌ها نشستی خواهیم داشت و تصمیم لازم اتخاذ می‌شود.

وی احداث جاده عشایری درغک به کوه سیاه را از دیگر خدمات خوب به مردم برشمرد و افزود: 150 تا 200 خانوار عشایری از جاده مناسب برخوردار خواهند شد.

 

حجت‌‌الاسلام علی وحدانی‌فر در این سفر با بیان اینکه بررسی میدانی مشکلات روستاها با حضور فرماندار و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان هر ماه برگزار می‌شود، گفت: وسعت بخش و گستردگی روستاها امکان خدمات‌دهی را دشوار کرده است.

امام جمعه مرکز شهرستان کهگیلویه گفت: در این بازدیدها هیچ وعده‌ای که عملی نشود یا پول نداشته باشد به مردم داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه پیگیری وعده‌های سفرهای قبل هر دو هفته در نشست مشترک با مدیران مربوطه بررسی می‌شود، افزود: در هر سفر مسئول دفتر و نماینده فرماندار مکلف به پیگیری مصوبه‌ها می‌شوند به رغم فاصله زمانی کم تاکنون 80 درصد وعده‌ها تحقق یافته است.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر گفت: تصمیم‌هایی برای رفع مشکلات دلی کما، رودریش، برفکوه و دلی مهتاب گرفته شده بود وعده‌ها در حال اجراست برخی از موارد اما معارضات مردمی اجازه اجرایی شدن نمی‌دهد که می‌طلبد مردم همکاری داشته باشند.

 

امام جمعه دهدشت تصریح کرد: در برنامه‌هایی که برای توسعه انجام می‌شود یکی از نهادهایی که در کنار بقیه خدمات می‌دهد جمعیت هلال‌احمر است که با راه‌اندازی کاروان سلامت در بحث ویزیت رایگان، توزیع اقلام حفاظتی برای مقابله با کرونا و بسته‌های معیشتی به روستائیان کمک می‌کند.

به گزارش فارس، در دهه چهارم انقلاب بیش از هر زمان دیگری نیازمند کار جهادی، تقویت اراده و روحیه همدلی و توجه به همنوعان در جامعه هستیم و آن گاه که این توجه و همت جمعی پدید آید بدون شک واژه‌هایی همچون«محرومیت»،«فقر» و «بیکاری» هم از جامعه رخت خواهد بست.

انتهای پیام/82016/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول