اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

گزارش فارس| اولین و دومین شهید محراب در فصل دو سریال «جلال»/ استفاده از بومی‌های تبریز در سریال

تهیه کننده فصل دو سریال «جلال» گفت: در این فصل به زندگی آیت‌الله شهید سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی(اولین شهید محراب) و ترور آیت‌الله شهید میراسدالله مدنی(دومین شهید محراب) پرداختیم.

گزارش فارس| اولین و دومین شهید محراب در فصل دو سریال «جلال»/ استفاده از بومی‌های تبریز در سریال

** خبرگزاری فارس-گروه رادیو و تلویزیون: سال گذشته و در ایام دهه فجر سریال «جلال» به کارگردانی حسن نجفی و تهیه کنندگی مهدی کریمی از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت. این سریال در فصل اول درامی از رخدادهای اجتماعی و روزهای انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به بهمن ۱۳۵۶ در آذربایجان شرقی بود. مدتی است که فصل دو سریال «جلال» آغاز شده است، به همین مناسبت در این گزارش، مروری بر فصل یک این سریال داشتیم و همچنین «علیرضا جلالی» تهیه کننده این سریال اطلاعاتی جدید از روند تهیه و تولید این سریال در فصل دو و قصه ای که در این فصل پیش روی مخاطبان این سریال قرار داده می شود، در اختیارمان قرار داد که در ادامه می خوانید.


** سریال های استانی در شبکه های سراسری

در این یک ساله اخیر کم نبودند تعداد سریال هایی که در معاونت استان ها تهیه و تولید شدند و بازیگران و کارگردان ها و تهیه کننده های شاخصی هم در آنها مشغول به فعالیت شدند و از همه مهمتر اینکه از شبکه های سراسری بروی آنتن رفتند. اگرچه معاونت استان ها به تازگی ساخت سریال را به این شیوه گسترش داده است اما این می تواند شروع خوبی برای ادامه این راه در امور استان ها باشد.

** «جلال» سریالی در بستر تاریخ معاصر/ اقتباس از رمان «بینوایان»

قصه فصل اول سریال «جلال» که در ۱۵ قسمت توسط امیرحسین ثروتمند به نگارش درآمد، از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۵۶ در تبریز را به تصویر می کشید و قیام مردم آذربایجان شرقی را در این سال ها روایت می کرد.

همچنین رخداد‌های اجتماعی و روز‌های انقلاب اسلامی در سال‌های منتهی به بهمن ۵۶ در آذربایجان شرقی از قصه های اصلی این سریال است. همچنین این سریال اقتباسی از رمان معروف «بینوایان» نیز داشت که در این زمینه می توان به زندگی جلال و رویارویی اش با زن و مرد میانسالی اشاره کرد که از خطای او چشم پوشی کردند و او را بخشیدند.

 

** درامی بین راضیه و جلال

علاوه بر بستر تاریخی که در این سریال از آن استفاده شده بود، درامی عاشقانه هم محوریت «جلال» را تشکیل داده بود. ماجرای عشق جلال به راضیه یکی از درام های این سریال بود که تا لحظه پایانی نیز مخاطب را پای این سریال نشاند تا از سرنوشت شخصیت هایش مطلع شود. جلال بعد از ازدواج با راضیه درگیر مسائل و مناسبت های سیاسی و مبارزه های انقلابی آن سالها می شود و به طور ناخواسته توسط پاپوش هایی که برایش درست می کنند گرفتار می شود. او به اجبار سالها بی هیچ نام و نشانی دور از همسرش زندگی می کند و در این مدت اتفاق های ریز و درشت و فراوانی برای رخ می دهد. او در همان سالها تبدیل به یکی از تجار فرش در تبریز می شود. اما زمانیکه بعد از چند سال راضیه را در بیمارستان جذامی ها پیدا می کند، زندگیش دستخوش تغییراتی می شود.

** ورود به بیماری جذام در تبریز

بیماری جذام و شیوع آن در تبریز یکی از اتفاق هایی بود که در این سریال به نمایش درآمد. سازندگان از طریق درگیر کردن یکی از شخصیت های اصلی به این بیماری سعی کردند تا برخی از علائم این بیماری و مراقبت هایش را با پوشاندن بخشی از صورت و چهره شخصیت راضیه که به جذام مبتلا شده بود را به مردم نشان دهد.

 

** بازیگران سریال در فصل یک

حمیرا ریاضی، عمار تفتی، هادی افتخارزاده، مهران رجبی، رضا آبپاک، سنا پورسعیدی، کامیار شکیبایی، فاطمه شکری، حامد منافی و تعدادی بازیگران تلویزیون و بومی آذربایجان شرقی در این سریال به ایفای نقش پرداختند.

** جلالی: حضور بازیگران جدید در فصل دو «جلال»

«علیرضا جلالی» تهیه کننده فصل دو سریال «جلال» در گفت و گو با خبرنگار فارس، درباره بازیگران این سریال در فصل جدید، گفت: عمار تفتی و حمیرا ریاضی از بازیگران اصلی این سریال هستند که در فصل یک هم حضور داشتند. اما در این فصل همایون ارشادی نیز در نقش  عزت به ایفای نقش می پردازد.

 

** «عمار تفتی» و اولین تجربه در نقش اصلی

«عمار تفتی» با اینکه بازیگر خوبی است و توانایی بالایی در به تصویر کشیدن و اجرا کردن نقش های سخت نیز دارد، اما تا به حال هیچ کدام از آثاری که در آنها حضور داشته، به اندازه جلال مورد استقبال مردم قرار نگرفتند. از همین رو می توان بازی او در این نقش را برای آینده کاری اش به فال نیک گرفت. تفتی در این سریال برهه زمانی ۱۸ ساله را با چند گریم بازی کرد و تجربه حضور در تاریخ معاصر را نیز به تصویر کشید.

** تصویربرداری فصل دو در تبریز، تهران و شهری جنوبی

فصل ابتدایی این سریال در شهر تبریز مقابل دوربین رفته بود. اما بنا به گفته تهیه کننده قرار است تا بخش عمده فصل دو «جلال» در تبریز و بخشی از آن هم در تهران و جنوب کشور مقابل دوربین برود.

 

**قصه در ادامه فصل قبلی است

شاید برای بسیاری از مخاطبان مهم باشد که قصه فصل جدید این سریال در ادامه فصل قبلی است یا نه اما بنا به گفته تهیه کننده قصه در ادامه فصل قبلی است و از سال ۱۳۳۸ شروع می شود تا زمان انقلاب و بعد از آن و جنگ بین ایران و عراق ادامه دارد. اما نکته ای که وجود دارد این است که در قسمت پایانی فصل یک سرنوشت شخصیت های اصلی به صورت نوشته ای روی تصویر درج شد و خبر از سال فوت دو شخصیت اصلی (جلال و راضیه) نیز داد، با این تفاسیر انتظار می رفت که قصه از جای دیگری شروع شود یا اینکه لااقل این اطلاع رسانی در پایان بندی صورت نمی گرفت.

** کریمی: گمراه کردن مخاطب، جادوی تلویزیون است!

اما در همین زمینه سال گذشته و بعد از پایان پخش سریال، خبرگزاری فارس، با «مهدی کریمی» تهیه کننده فصل یک این سریال درباره چرایی مشخص شدن سرنوشت شخصیت ها در پایان بندی تیتراژ گفت: این موضوع پیش فرضی نسبت به آینده کاراکترهای اصلی به مخاطب می‌دهد. از طرفی گمراه کردن مخاطب همان جادوی سینما و تلویزیون و آثار نمایشی است.

 

** جلالی: پرداختن به «شهید قاضی» و ترور «شهید مدنی» در سریال «جلال»/ اولین و دومین شهدای محراب در سریال تاریخی تبریز

«علیرضا جلالی» تهیه کننده فصل دو این سریال نیز درباره قصه هایی که در فصل جدید این سریال به آنها پرداخته می شود، گفت: در این فصل به زندگی شهید سید محمدعلی قاضی طباطبائی (اولین شهید محراب انقلاب اسلامی) که از مبارزان شیعه در دوران پهلوی بود و در سال ۵۸ شهید شد پرداختیم. همچنین ترور شهید میر اسدالله مدنی دهخوارقانی (دومین شهید محراب انقلاب اسلامی) نماینده دوره اول مجلس خبرگان و امام جمعه وقت تبریز و نورآباد ممسنی که در سال ۶۰ به شهادت رسید نیز به تصویر کشیده شده است.

** «حمیرا ریاضی»؛ بازیگری گزیده کار

ریاضی در این سالها کمتر در قاب تصویر ظاهر شده است و شاید این را باید به گزیده کاری او مرتبط دانست. طلسم شدگان، حلقه سبز، کلانتر ۳ از سریال هایی بود که او در دهه ۸۰ بازی کرده و وضعیت سفید و بوی باران نیز از مجموع سریال های او در دهه ۹۰ هستند. او در سریال «جلال» یکی از نقش های اصلی را به عهده داشت. راضیه دختری که از جوانی تا میانسالی به دنبال پیدا کردن همسرش بوده است و حالا که او را پیدا می کند، با بیماری عجیبی دست به گریبان است.

 

** جلالی: تهیه کننده فصل یک انصراف داده بود

جلالی درباره تغییر تهیه کننده آن به خبرنگار فارس، گفت: دوستان در معاونت استان ها طی تماسی از من درخواست کردند تا برای سریال جلال آماده شوم. من گفتم که این سریال در فصل یک تهیه کننده دیگری داشت و گفتند آقای کریمی از تولید ادامه این سریال انصراف دادند و گفتند که  نمی توانند کار کنند.

وی ادامه داد: من هم به رسم ادب و احترام با آقای کریمی تماسی گرفته و از او کسب اجازه کردم. آقای کریمی هم محبت کرد هم وسایل صحنه ای که در فصل یک مورد استفاده شان قرار گرفته بود را در اختیارمان گذاشتند و هم اینکه اجازه دادند تا ادامه کار را در دست بگیرم.

** «حسن نجفی» کارگردان توانمندی است

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: الان حدود سه ماه از شروع تصویربرداری این سریال می گذرد. حسن نجفی کارگردانی این سریال را به عهده دارد و فصل یک را نیز کارگردانی کرده است. او انسان بسیار فهیم، دانا و توانمندی است و تعجب می کنم چرا تا به حال کارهای شاخصی از او ندیدیم. همچنین از آقای فاطمی و دارابی تشکر می کنم که از این کارگردان خوب حمایت کردند.

وی درباره ساخت و کارگردانی سریال در معاونت استان های صداوسیما نیز گفت: به هر حال معاونت استان ها هم برای خودش تعریفی دارد و کارهایی که بر اساس ماموریت خود دارد را انجام می دهد. از طرفی بسیاری از بازیگران چهره و شناخته شده ما از بچه های شهرستان هستند اما از طرفی هم کارگردان هایی داریم که در شهرستان زندگی می کنند و تا به حال این امکان برایشان فراهم نشده که خودشان را نشان دهند.

 

** ۷۰ درصد از عوامل بومی تبریز هستند

جلالی ادامه داد: معتقدم دیگر باید از سبک سنتی بیرون آمده و به جوان ها اعتماد کنیم و معاونت استان ها این امکان را فراهم کرده که تعدادی از همین افراد در پشت دوربین در این کارها دیده شوند و توانایی خود را نشان دهند. در همین سریال حدود ۷۰ درصد از عوامل تبریزی هستند و حتی بازیگران تبریزی هم داریم و می توانم به بازیگر نقش مقابل آقای ارشادی اشاره کنم که بازیگری اصالتا تبریزی است.

این تهیه کننده همچنین بیان داشت: معاونت استان ها دارد استعدادیابی می کند و با استفاده از افرادی که امکان دیده شدن ندارند، آنها را به جامعه هنری معرفی می کند.

تهیه کننده سریال «دولت مخفی» ادامه داد: سریال جلال در فصل یک با اینکه در شرایط سخت مالی ساخته شده بود، اما با استقبال زیادی مواجه شد و در ادامه بچه هایی که تا به حال در کارهای دیگر دیده نشده بودند، در این سریال به خوبی دیده شدند. مدیر کل محترم تبریز و خوزستان نیز در فصل دوم با ما همکاری می کنند و کمک می کنند که این پروژه به ثمر برسد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول