اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

تحقیق و تفحص از پروژه‌های عمرانی شهرداری محمدشهر/ متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند

محمد کورانی عضو شورای شهر محمدشهر از اعلام نتایج تحقیق و تفحص در پروژه‌های عمرانی شهرداری خبر داد و گفت: متخلفان به همراه گزارش کامل تخلفات به دستگاه قضائی معرفی می‌شوند.

تحقیق و تفحص از پروژه‌های عمرانی شهرداری محمدشهر/ متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند

محمد کورانی عضو شورای اسلامی شهر محمدشهر در گفت‌و‌‌گوی اختصاصی با خبرنگار فارس در رابطه با تحقیق و تفحص صورت گرفته درباره پروژه های عمرانی شهرداری محمدشهر گفت:  تحقیق و تفحص یک ابزار قانونی است که از  دوره پنجم به اختیارات شوراها افزوده شد تا در موضوعات مختلف شهرداری و سازمان‌های مختلف ورود کنند و تحقیق و تفحص انجام شود.

کورانی اظهار داشت: شاید شورای شهر محمدشهر در کشور اولین شورایی باشد که از ظرفیت قانونی تحقیق و تفحص برای شناسایی تخلفات و مقابله با آن ها استفاده می‌کند.

خانه سلامت و ساختمان شهرداری دو پروژه پر تخلف 

کورانی با بیان اینکه تحقیق و تفحص صورت گرفته از پروژه‌های عمرانی شامل پروژه خانه سلامت و پروژه ساختمان شماره 3 آتش نشانی محمدشهر بوده است گفت:  خانه سلامت محمدشهر یک مرکز توانبخشی است که از سال 90 کلید خورده است و شورای سوم و در ادامه شورای چهارم منابعی را برای این پروژه تخصیص داده بودند و بخشی از کار پیش رفته بود.

وی ادامه داد: در دوره پنجم شورا برای ادامه کار شهرداری پروژه را به پیمانکاری با ترک تشریفات واگذار کرد اما بازدید‌های میدانی ما و بررسی های صورت گرفته نشان داد که پروژه از نظر استحکام و ایمنی خیلی ایراد دارد.

این عضو شورای اسلامی محمدشهر تصریح کرد: پیمانکاری هم آمد که بحث تقویت سازه را انجام دهد که خود آن تقویت سازه هم مشکل داشت و کارشناسان آن را تایید نکردند به همین دلیل بحث تحقیق و تفحص را کلید زدیم و کارشناسان رسمی دادگستری آمدند و استحکام بنا را تایید نکردند

وی اظهار داشت: پروژه دوم هم ساختمان آتش نشانی محمدشهر بود که این ساختمان در شورای چهارم کلید خورده است و با ترک تشریفات واگذار شده بود. در دوره پنجم ما فاز دومش را به پیمانکار واگذار کردیم و پیمانکار مشغول به کار شد اما در این مورد هم متوجه شدیم این ساختمان هم استحکام بنا ندارد و خصوصا برای ساختمان آتش نشانی اصلا شرایط لازم را نداشت و این پروژه را هم مورد تحقیق‌ و تفحص قرار دادیم.

عکس | تخریب سقف سازه و اجرای نامناسب لوله تاسیسات مکانیکی در ساختمان آتش نشانی 

 

متخلفان به دستگاه قضائی معرفی می‌شوند

کورانی گفت: در هر دو پروژه کارشناسان رسمی دادگستری به طور کاملا دقیق و آیتم‌بندی شده درصد تقصیر شهردار وقت و معاون عمران وقت و ناظرین معاونت عمرانی و  همچنین شرکت‌های پیمانکاری که این پروژه‌ها را کار کردند را مشخص کرده اند و تخلف این افراد در جلسه شورا مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت و رئیس شورا مطابق قانون باید این افرادرا به دستگاه قضایی معرفی کند.

گفتنی است در رابطه با پروژه خانه سلامت برسی های هیأت کارشناسی نشان می‌دهد مشاور طرح اولیه خانه سلامت شرکت مهندسین مشاور معماران نقشه کوشا صلاحیت انجام خدمات مشاوره ای نداشته و پیمانکاران بکار گرفته شده شامل شرکت پارسه سازه البرز ایرانیان، شرکت برج بنای تحکیم و شرکت راستاسازه مبین بدون رتبه‌بندی از سازمان برنامه و بودجه بوده و صلاحیت لازم را برای اجرای پروژه نداشتند.

عکس| تصویر از اجرای نامناسب اتصال سازه بتن آرمه در ساختمان خانه بهداشت

همچنین کیفیت نامناسب عدم توجه به اجرای صحیح هندسه سازه ، قالب بندی نامناسب، بتن ریزی و عمل آوری غیر اصولی و پر اشتباه و عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در رواداری ها و نیز دیوارهای غیر باربر و اتصال آن ها به سازه از جمله ایرادات فنی پروژه است.

استفاده از شرکت شهرسازان الگو به عنوان مشاور مقاوم سازی ابنیه احداث شده با توجه به عدم صالحیت شرکت مذکور در رسته مقاوم سازی و سازه، مدارک فنی مورد نیاز به منظور بررسی عملکرد خدمات مشاور کامل نبوده و نیازمند بررسی دقیق‌تر دارد.

مجموع قرارداد سه شرکت ساختمانی پارسه سازه البرز ایرانیان ، برج بنای تحکیم و راستا سازه مبین  که در اجرای ابنیه این ساختمان با شهرداری محمدشهر قرارداد داشته و خدمات پیمانکاری ارائه نموده اند 10/555/000/000 ریال بوده است.

در رابطه با پروژه ساختمان آتش نشانی پروژه حاضر بدون وجود مشاور صالحیت دار رتبه بندی شده در زمینه طراحی و صرفا با تایید معاونت عمرانی شهرداری در مورد نقشه های سازه ای بی هویت اجرا گردیده است و پیمانکار به کار گرفته شده در اجرای ساختمان آتش‌نشانی بر اساس استعلام  به عمل آمده از اداره ثبت شرکت‌ها و نیز سازمان برنامه و بودجه دفتر عوامل فنی و اجرایی هیچگونه سابقه ای از پیمانکار پروژه به عنوان شخصیت حقوقی و یا شخصیت حقیقی وجود ندارد.

 عکس|عدم اجرای خیز منفی در دهانه بزرگ در ساختمان آتش نشانی 

پروژه احداث ساختمان آتش‌نشانی محمدشهر بر مبنای نقشه فاز یک بدون متولی و تنها با امضای احدی از عوامل معاونت عمرانی شهرداری و بدون مستندات تشریفات مناقصه ای به مبلغ اولیه 4/550/000/000 ریال با ضریب پیمان 1/15 فهرست بهاء ابنیه سال 1395 و به صورت 50 %تهاتر 50 %نقد طی شماره قرارداد 18432 به پیمانکار واگذار می گردد.

استعلام به عمل آمده از اداره ثبت شرکت‌ها و نیز سازمان برنامه و بودجه دفتر عوامل فنی و اجرایی حاکی از آن است که هیچگونه سابقه‌ای برای پیمانکار پروژه به عنوان شخصیت حقوقی و یا شخصیت حقیقی وجود ندارد.

عدم توجه به اجرای صحیح هندسه سازه، قالب بندی نامناسب، بتن ریزی و عمل آوری غیر اصولی و پر اشتباه و عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در رواداری ها و نیز عدم رعایت حد مجاز درز انقطاع سازه ساختمان و دیوارهای غیر باربر و اتصال آن ها به سازه ساختمان از ایرادات فنی پروژه است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول