اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

طولانی‌ترین مدت سربازی در کدام کشور است؟/ فرار از کشور به‌دلیل شرایط وحشتناک خدمت!

به لحاظ اهمیت موضوع خدمت سربازی که همواره از دغدغه‌های جوانان وافراد فارغ التحصیل هرجامعه‌ای است به مقایسه اهمیت وشرایط خدمت سربازی در چند کشور مختلف دنیا پرداخته‌ایم.

طولانی‌ترین مدت سربازی در کدام کشور است؟/ فرار از کشور به‌دلیل شرایط وحشتناک خدمت!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارشی به مدت زمان خدمت سربازی در کشورهای مختلف پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

به تازگی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح، خبر داده از آغاز آذر امسال، مدت خدمت سربازی در ایران در مناطق عادی بومی ۲۴ ماه و در عادی غیربومی ۲۱ ماه خواهد بود. به لحاظ اهمیت موضوع خدمت سربازی که همواره از دغدغه های جوانان وافراد فارغ التحصیل هرجامعه ای است به مقایسه اهمیت وشرایط خدمت سربازی در چند کشور مختلف دنیا پرداخته‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

کشورهایی با سربازی اجباری ۱۸ ماه به بالا

در بین کشورهای جهان حدود ۱۱ درصد سربازی اجباری بالای ۱۸ ماه دارند که کشور ما هم یکی از آن هاست. با این حال تعداد این کشورها ۲۴ کشور است.

کره ‌شمالی: ‌در میان تمامی کشورهای جهان، طولانی‌ترین مدت خدمت سربازی را دارد. در این کشور، ‌مردان ۱۱سال و زنان ۷سال به خدمت اجباری می‌روند. 

مصر: مدت خدمت هر مرد مصری بنابر میزان تحصیلاتش از ۱۴ تا ۳۶ ماه است. اخراجی‌های دبیرستان‌ها باید ۳۶ ماه (۳سال) خدمت کنند. دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بنابر میزان تحصیلات خود کمتر خدمت می‌کنند. اما افرادی که سن شان از ۳۰ بگذرد دیگر مناسب ارتش تلقی نمی‌شوند و باید جریمه پرداخت کنند به همین دلیل برخی از مصری ها برای این که از خدمت فرار کنند به کشورهای خارجی می روند تا سن شان از ۳۰ بگذرد. آن ها در کنار ۵۸۰ دلار جریمه نقدی از استخدام در نهادهای رسمی منع می شوند.

اریتره: مردان و زنان جوان و ازدواج‌نکرده باید ۱۸‌ماه خدمت ملی نظامی را سپری کنند. با این حال، خدمت سربازی در این کشور گاهی چندین سال طول می‌کشد و حتی در مواردی به‌طور نامحدود ادامه می‌یابد. براساس گزارشی که عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده، سیستم سربازی در این کشور گاهی به سیستم کار اجباری تغییر ماهیت می‌دهد. شرایط سربازی در این کشور چنان وحشتناک است که یکی از دلایل اصلی فرار شهروندان اریتره به خارج از این کشور است.

 

کره‌ جنوبی: این کشور که از نظر فنی همچنان در جنگ با کره‌ شمالی است، سیستم سختگیرانه خدمت ملی سربازی دارد. همه مردانی که از نظر فیزیکی مشکلی نداشته باشند، باید ۲۱‌ماه در نیروی زمینی، ۲۳‌ماه در نیروی دریایی یا ۲۴‌ماه در نیروی هوایی خدمت کنند. با این حال، شهروندانی که در رویدادهای ورزشی به موفقیت برسند از این قانون معاف هستند.

سوریه: خدمت سربازی برای تمام مردان سوری اجباری است. در سال۲۰۱۱ میلادی بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور فرمانی صادر کرد که براساس آن، مدت خدمت سربازی از ۲۱‌ ماه به ۱۸‌ماه کاهش یافت. کارگران دولتی که از سربازی فرار کنند با خطر از دست‌دادن شغل خود مواجه می‌شوند. به گزارش عفو بین‌الملل افرادی که از سربازی در سوریه فرار کنند، ‌به ۱۵سال زندان محکوم می‌شوند.

کشورهای دیگر از جمله ترکمنستان، ارمنستان، ونزوئلا تاجیکستان، بورکینافاسو، تایلند، ترکمنستان، سنگاپور، سودان، سومالی، ویتنام و ... هم بین ۱۸ تا ۲۴ ماه سربازی اجباری دارند.

کشورهایی با کمتر از ۱۸ ماه سربازی اجباری

در ۱۱ درصد از کشورهای دیگر هم سربازی اجباری وجود دارد اما زمان آن یک سال یا کمتر است.

 

سوئیس: در سوئیس، خدمت سربازی برای مردان ۱۸ تا ۳۴ساله اجباری است. در سال۲۰۱۳، اکثریت مردم در این کشور در همه‌پرسی لغو خدمت اجباری سربازی شرکت و با آن مخالفت کردند. این سومین بار بود که سربازی در این کشور به رفراندوم گذاشته می‌شد. خدمت اولیه ۲۱هفته طول می‌کشد و در ادامه آن، سربازان باید آموزش‌های نظامی سالانه ببینند. افرادی که به خدمت نظامی اعتراض دارند می‌توانند مدتی در امور  غیر نظامی مشغول به خدمت شوند. قانون سربازی اجباری شامل حال زنان نمی‌شود اما آن ها می‌توانند به‌صورت داوطلبانه به سربازی بروند.

برزیل: سربازی در این کشور برای مردان ۱۸ساله اجباری است و بین ۱۰تا ۱۲‌ماه طول می‌کشد؛ البته معافیت‌هایی به دلایل پزشکی وجود دارد. اگر کسی در دانشگاه تحصیل کند، سربازی او به تعویق می‌افتد. به سربازان در برزیل حقوقی کم، غذا و جای خواب در سربازخانه‌ها تعلق می‌گیرد؛ همین موارد انگیزه خوبی به شهروندان فقیر در این کشور می‌دهد که برای خدمت سربازی ثبت نام کنند‌.

فنلاند، آذربایجان ، روسیه، تایوان ، ترکیه و ... از دیگر کشورهایی هستند که در آن ها خدمت اجباری زیر ۱۲ ماه اجرا می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول